Zdravá střeva pomáhají hubnout

Zdravá střeva pomáhají hubnout

Publikováno: 23.04.2018

Zobrazení: 118

Pestrá a vyvážená strava ovlivňuje naše střeva, o tom není pochyb.

Zdravá střeva jsou nejen důležitou součástí správně fungujícího trávicího traktu, ale i sídlem obranyschopnosti (sídlí zde totiž převážná většina imunitních buněk), a v neposlední řadě mají vliv také na naši optimální váhu. Líné střevo, nepravidelné vyprazdňování či malabsorbce (nedostatečné vstřebávání) živin ovlivňují naši kondici, energetický metabolismus i tělesnou hmotnost.

Střevo osidluje střevní mikroflóra, která je tvořena až 500 druhy bakterií, které dosahují astronomického počtu 1014. Ty mají za úkol kolonizovat střevní sliznici, která pak může úspěšně čelit proniknutí nežádoucích mikroorganismů. Kromě toho produkují také látky, jimiž chrání samy sebe. Tyto látky vytvářejí nepříznivé prostředí pro cizorodé bakterie, které do jejich kolonie nepatří. To vše ale pouze tehdy, mají-li vhodné životní podmínky a nacházejí se ve střevech v dostatečném množství.

Jste zvyklí jíst ve spěchu?
Pokud se tedy opakovaně a neúspěšně snažíte hubnout, zkuste se zamyslet nad skladbou svého jídelníčku a také některými návyky. Mnoho lidí má dnes například ve zvyku obědvat ve stresu. Rychle zhltnou objednané jídlo a často ani pořádně nevědí, co mají na talíři, protože v myšlenkách jsou už zpátky v kanceláři u rozdělané práce. Je však třeba si uvědomit, že trávení a zpracování potravy začíná už v ústech. Proto je nutné každé sousto nejen pořádně naslinit, ale také mechanicky rozmělnit. Špatně rozkousaná potrava může být příčinou zácpy, nadýmání nebo plynatosti, ale i nedostatečné absorpce živin ve střevech (což může v dlouhodobém horizontu vést k nedostatku některých vitaminů a minerálů). Snažte se proto jíst pokud možno beze spěchu a v klidu si vychutnejte každé sousto.

Doplňte vlákninu a probiotika
Pro zdravý jídelníček je důležitá také vláknina. Jejím nejbohatším zdrojem jsou výrobky z celozrnných obilnin (celozrnné pečivo, celozrnná mouka, knäckebrot, otruby, obilné vločky, müsli tyčinky, celozrnný kuskus, rýže natural, luštěniny, ořechy, ovoce a zelenina). Pokud však nejste zvyklí konzumovat větší množství vlákniny, zařazujte ji do jídelníčku postupně a dbejte na pitný režim – k tomu, aby vláknina plnila správně svou funkci, potřebuje dostatek tekutin. 

Stav střevní mikroflóry můžete ovlivnit také konzumací potravin obsahujících živé bakterie: jogurt, kefír, tempeh, miso, kombucha, kimchi, tradiční podmáslí. Velmi bohaté na živé kultury je i kysané zelí – zelná šťáva se tradičně doporučuje při potížích s trávením.

Tyto živé bakterie, nazývané též probiotika, které dokáží obnovit rovnováhu střevní mikroflóry, lze dodat tělu také pomocí doplňků stravy, jež jsou volně k dostání v lékárnách a na e-shopech v různých formách. Součástí těchto přípravků by měly být i fruktooligosacharidy, které slouží jako potrava a zdroj energie pro „přátelské“ bakterie. Jsou zdrojem živin pro mikroflóru v tlustém střevě a umožňují bakteriím rychleji osidlovat sliznici zažívacího traktu.

Antioxidanty mohou posilovat zdraví tlustého střeva
15.12.2009

Antioxidanty mohou posilovat zdraví tlustého střeva

Doplňky stravy obsahující selen mohou zabránit vzniku nových polypů tlustého střeva u lidí s anamnézou polypové formace, říká nová studie.

Přečtěte si více
Zobrazení: 86
Připravte střeva na zimu
18.01.2017

Připravte střeva na zimu

S příchodem zimy nastává období, kdy se těšíme na lyžování, na Vánoce či na dlouhé zimní večery, ale je to také čas přejídání, oslav, ale i nemocí a užívání antibiotik.

Přečtěte si více
Zobrazení: 66
7 tipů pro přirozené trávení
25.02.2018

7 tipů pro přirozené trávení

Během zimních měsíců se mnozí z nás potýkají se zhoršeným zažíváním – nadýmáním, zácpou, průjmy, těžkým žaludkem... Na vině je hlavně energeticky vydatnější strava a nedostatek pohybu.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1248