Mějte pohodové zažívání i v době letních dovolených

Mějte pohodové zažívání i v době letních dovolených

Publikováno: 14.07.2020

Zobrazení: 44

Léto, to je doba dovolených, ke kterým patří výlety a návštěvy různých akcí, kde hlad často zaháníme na místě připravovanými jídly a pochutinami. Díky tomu tak někteří mohou zbytek dovolené strávit s nepříjemnými zažívacími obtížemi. Zdrojem nákazy bývá často právě zkažené jídlo, kontaminovaná voda a nemyté ovoce a zelenina. Jak se bránit střevním obtížím, abychom měli pohodovou jak dovolenou, tak zažívání?

Střevní infekce, nepříjemný následek letní dovolené

Letní nevolnosti v podobě střevních infekcí jsou poměrně častou komplikací letních dovolených. Mezi nejčastější střevní obtíže patří v létě průjmy způsobené střevními infekcemi v důsledku konzumace potravin obsahujících toxiny. Zažívací obtíže mohou trvat jen pár dní a dodržováním režimových opatření většinou samy odezní. Někdy je ale nutné vyhledat lékaře, protože může jít o velmi závažný a život ohrožující stav. Obezřetní bychom měli, pokud se střevní infekce týkají dětských pacientů, seniorů a lidí s oslabenou imunitou.
 

Gastroenteritida

Gastroenteritida, známá jako střevní chřipka, je akutní zánět žaludku a střev projevující se průjmem, zvracením a celkovou únavou organismu. Virovou gastroenteritidu mají na svědomí nejčastěji rotaviry a noroviry, gastroenteritidu bakteriální způsobují bakterie Salmonella nebo Escherichia Coli. K přenosu gastroenteritidy dochází nejčastěji zkaženým jídlem, kontaminovanou vodou, konzumací nemytého ovoce a zeleniny, ale také vzduchem či kontaktu s nakaženým člověkem a přímým kontaktem (rukama znečištěnýma stolicí).
 

Léčba střevních infekcí

Většinu střevních infekcí je možné zvládnout bez návštěvy lékaře. Léčba spočívá v pravidelném doplňování tekutin, klidovém režimu a dietě. Nutné je dodat tělu minerály a tekutiny ztracené během zvracení a průjmu. Poté, co se žaludek zklidní, je možný postupný návrat k běžné stravě. Začínáme lehce stravitelnými jídly (rýže, dušená mrkev, banány, jablka aj.) a vyhneme se konzumaci mléčných výrobků, tučným jídlům, sladkostem a jiným pochutinám.
 

Podpora zdraví střevní mikroflóry

Podpořit zdraví střev a jejich mikroflóry nejen během střevních infekcí můžeme doplňky stravy v podobě probiotik a minerálů, které pozitivně působí na střevní mikroflóru a celkové zdraví. Doplňky stravy řady Biopron pokrývají různé potřeby různých cílových skupin. Biopron FORTE je probiotický komplex nejen na cesty pro dospělé a děti již od 6. měsíce věku. Biopron FORTE přispívá ke zdraví střevní mikroflóry nejen během náhlých situací, ale také při změně stravovacích návyků a konzumaci rizikových potravin při cestování.
 

Na jaké potraviny si dát v létě pozor

Akutní gastroenteritida vzniká v létě nejčastěji konzumací kontaminovaného jídla, a proto bychom měli být obezřetní zejména při konzumaci syrových nebo nedovařených vajec, nedovařeného nebo syrového zejména kuřecího masa, měkkých nepasterizovaných sýrů, nepasterizovaného mléka, nedovařené rýže a kontaminované vody. Důraz je nutné klást na hygienické podmínky při přípravě jídla. Nejen jídlo, ale i vodu mohou kontaminovat bakterie Campylobakter, Salmonella, Escherichia Coli, Listerie či toxin Stafylococus aureus aj.
 

Základem pohodového zažívání je prevence

Chceme-li se vyhnout nepříjemným zdravotním komplikacím spojených se zažíváním, je třeba dbát na dodržování základních hygienických pravidel:
  • před přípravou jídla si pečlivě umyjte ruce,
  • plochy, na kterých budete jídlo připravovat, udržujte v čistotě,
  • nekonzumujte maso nedostatečně tepelně upravené, zejména kuřecí,
  • konzumujte potraviny pouze po dobu vymezenou datem spotřeby,
  • potraviny skladujte podle pokynů uvedených na obalu výrobku,
  • nikdy nekonzumujte jídlo, které vypadá zkaženě a je nepříjemně cítit.
 

Co radí hygienici a epidemiologové

Podle odborníků je třeba mít na paměti čtyři základní opatření.
  • čištění (uklízení a stírání ploch),
  • vaření (dostatečná tepelná úprava potravin),
  • chlazení (správné ukládání potravin vyžadujících chladné prostředí),
  • předcházení vzniku křížové kontaminace (přenos bakterií z místa jejich přirozeného výskytu, např. ze syrových potravin jako je maso, vejce, zelenina, na nekontaminované potraviny sloužící bez další tepelné úpravy ke konzumaci.
Nenechte si rozhodit zažívání
15.07.2020

Nenechte si rozhodit zažívání

Každý z nás se občas potýká s nadýmáním, zácpou nebo „těžkým" žaludkem. Nejčastěji za to mohou špatné stravovací návyky a stres. Kromě úprav životosprávy pomohou také některé bylinky.

Přečtěte si více
Zobrazení: 282
Užijte si dovolenou i grilování na zahradě bez zažívacích potíží
29.06.2019

Užijte si dovolenou i grilování na zahradě bez zažívacích potíží

Doba zaslouženého odpočinku, čas dovolených, je za dveřmi. A s přípravou na cesty je nejlepší začít hned. Na dovolené nás mohou potkat nepříjemné zdravotní komplikace. A nemusí se jednat pouze o dovolenou v exotických zemích. Střevní potíže nás mohou potkat kdekoliv.

Přečtěte si více
Zobrazení: 310
Čas festivalů, grilování a koupališť přichází. Co na to naše střeva?
19.06.2019

Čas festivalů, grilování a koupališť přichází. Co na to naše střeva?

K tomu, abyste si během dovolené přivodili nepříjemné komplikace v podobě střevních potíží, nemusíte jezdit do Egypta, Thajska nebo jiné exotické země. Úplně stačí i málo propečený steak, nebo „odleželý“ párek v rohlíku, který si dáte ve stánku s rychlým občerstvením. Pokud přičtete ještě nevalnou hygienu, která bývá „běžným standardem“ na většině letních festivalů, případně i stres a únavu z celodenních veder, výsledkem je celkem vysoké riziko, že značnou část dovolené strávíte na záchodovém prkénku. Jak těmto trablům předejít?

Přečtěte si více
Zobrazení: 9169