Stop nadýmání a plynatosti!

Stop nadýmání a plynatosti!

Publikováno: 09.08.2022

Zobrazení: 19718

Nadýmání trápí až 30 % populace, od kojenců po seniory. Většinou jde o krátkodobý problém, který je reakcí na nějakou dietní chybu. Bolest, pocit nafouklého břicha, říhání a plynatost, to všechno mohou být projevy nadýmání. Zdravému člověku denně odchází kolem jednoho litru plynu. Pokud se plyn nevstřebá nebo neodchází ven přirozenou cestou objevuje se právě nadýmání a plynatost. Máme pro vás nejen tipy na zmírnění nadýmání a plynatosti, ale i seznam potravin, které mohou nadýmání způsobovat.

Nadýmání a plynatost

Nadýmání je hromadění plynu v trávicí soustavě, které se projevuje pocitem nafouklého břicha a plynatostí. Ve střevě se denně vytvoří 7-10 litrů plynu, z nichž se většina absorbuje do krevního řečiště a zbytek odchází z těla v podobě větrů. Každý člověk upustí střevní plyn denně 5 – 15x. Plynatost, tzv. meteorismus, lidově řečeno „větry“, přináší úlevu formou úniku vzduchu řitním otvorem. Plynatost může způsobovat i alergická reakce na určité potraviny. Plynatost může vyvolat nesnášenlivost lepku (celiakie), mléčného cukru (laktózy), užívání některých léků, nedostatečný pitný režim, nedostatek pohybu a stres. Pokud se ovšem nadýmání a plynatost vyskytují velmi často, je vhodné vyhledat lékaře. Pro nadýmání je typická bolest břicha, plynatost, říhání, kloktání a kručení v břiše, křeče, nevolnost aj.

 
Jakým potravinám je lépe se vyhnout?

Chceme-li se nadměrnému nadýmání vyhnout, měli bychom omezit některé potraviny, nebo klást důraz na jejich zpracování. Nadýmání způsobuje celá řada potravin (např. hrách, fazole, čočka, ořechy, zelí, cibule, česnek, kapusta, květák, brokolice, hroznové víno, švestky, hrušky, čerstvé bílé nebo kynuté pečivo, čerstvě upečený chléb, mastné, slané nebo příliš kořeněné pokrmy, sladkosti, zrající sýry, instantní potraviny, alkohol, sycené limonády aj.).

 
Jak omezit nadýmání?

Mezi základní režimová opatření při nadýmání je úprava jídelníčku, pitný režim a dostatek pohybu. Potraviny, u kterých se nadýmání bát nemusíme, jsou rajčata, okurky, brambory, grepy, jablka, libové maso, nízkotučné sýry, jogurty, mléčné výrobky s živými kulturami, starší tmavé pečivo, rýže, kopr, bazalka, tymián, oregano, libeček, bobkový list. Dalším důležitým doporučením je jíst v klidu a po malých soustech. S potížemi se můžeme setkat také v souvislosti s užíváním antibiotik, kdy může dojít k narušení rovnováhy střevní mikrobioty. V takovém případě je vhodné zařadit do jídelníčku probiotický komplex BIOPRON ProEnzymes, doplněk stravy, který pomáhá podporovat přirozenou rovnováhu střevní mikrobioty, navíc obsahuje bylinné extrakty z anýzu, máty, koriandru a fenyklu, které podporují zažívací trakt a pomáhají udržovat rovnováhu trávicích plynů v normálu.

Jak si ulevit při nadýmání

Úlevu při střevních a břišních potížích způsobenými tvorbou plynu (nadýmání, plynatost a tlak v břiše) lze zajistit také volně dostupnými zdravotnickými prostředky, např. zdravotnický prostředek Degasin 280 mg obsahující Simetikon, měkké tobolky, který přináší úlevu při střevních a břišních potížích u osob s gastrointestinálními problémy způsobenými tvorbou plynu. Simetikon snižuje povrchové napětí vzduchových bublin v gastrointestinálním traktu a tím přispívá ke snížení množství plynu a napětí plynu jeho rozptýlením (čtěte pečlivě návod na použití).
 

Babské rady na nadýmání

  • Jako první pomoc při nadýmání je doporučováno dopřát si po každém jídle 2 větvičky petržele a pořádně je v ústech rozžvýkat a spolknout. 

  • S nadýmáním pomůže také čaj z mletého kmínu a majoránky. Směs z jedné čajové lžičky zalijeme studenou vodou, necháme vylouhovat 15 minut a pijeme po doušcích. Vhodný je také heřmánkovýfenyklový nebo anýzový čaj.

  • Aby nedocházelo ve střevech k hromadění plynů, podpoříme činnost střev dostatečným pohybem.

  • S nadýmáním pomohou dýňová a slunečnicová semínka, vlašské a kešu ořechy.

  • Pro malé děti je nejvhodnější semeno fenyklu obecného. Jednu lžičku rozdrcených semen fenyklu zalijeme 200 ml vroucí vody a 5 minut necháme louhovat. Podáváme jako teplý čaj po lžičkách. 

Tento článek byl vytvořen ve spolupráci s: 

Mgr. Denisa Salvová

Absolvovala obor Rehabilitační psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Působila ve zdravotně sociální oblasti jako vedoucí poraden, terapeut a lektor kurzů pro pracovníky v pomáhajících profesích. V současné době se zajímá o oblast medicíny, zdravotnictví, zdravého životního stylu a psychologie.

  
Probiotika mohou zmírnit nadýmání u lidí se střevními poruchami
24.06.2011

Probiotika mohou zmírnit nadýmání u lidí se střevními poruchami

Vědci z univerzity v Severní Karolíně (USA) tvrdí, že denní příjem dvou probiotických kmenů může zmírnit symptomy nadýmání u lidí se střevními poruchami.

Přečtěte si více
Zobrazení: 563
Jak po střevní chřipce přejít zpět na běžnou stravu
21.05.2018

Jak po střevní chřipce přejít zpět na běžnou stravu

Gastroenteritida obvykle netrvá dlouho a ve většině případů nevyžaduje lékařskou pomoc. Dokáže však člověka jak se patří potrápit. 

Přečtěte si více
Zobrazení: 21233
Bakterie v těle: jak nám pomáhají? Klíčem ke zdraví je vyvážená střevní mikroflóra
24.02.2016

Bakterie v těle: jak nám pomáhají? Klíčem ke zdraví je vyvážená střevní mikroflóra

Jak upozorňoval už Hippokrates: základ zdravého fungování organismu začíná ve střevě. Naopak nevyvážená střevní mikroflóra spouští mnohá onemocnění a alergie. Jak o svou „mikrobiotu" pečovat, aby nám byla prospěšná?

Přečtěte si více
Zobrazení: 1561
Dobré zažívání jako brána imunity dětí i dospělých
27.04.2022

Dobré zažívání jako brána imunity dětí i dospělých

Stav trávícího traktu úzce souvisí se zdravím celého organismu. Řada Biopron® představuje vysoce kvalitní probiotické produkty obsahující probiotické kmeny, které splňují přísné požadavky včetně prokázané životaschopnosti a odolnosti vůči kyselinám. Široká škála produktů pokrývá různé potřeby a cílové skupiny. Péče o střevní mikrobiom nejen dospělých, ale i těch nejmenších, se opravdu vyplatí, protože zdraví sídlí ve střevech!

Přečtěte si více
Zobrazení: 100
Mějte pohodové zažívání i v době letních dovolených
14.07.2020

Mějte pohodové zažívání i v době letních dovolených

Léto, to je doba dovolených, ke kterým patří výlety a návštěvy různých akcí, kde hlad často zaháníme na místě připravovanými jídly a pochutinami. Díky tomu tak někteří mohou zbytek dovolené strávit s nepříjemnými zažívacími obtížemi. Zdrojem nákazy bývá často právě zkažené jídlo, kontaminovaná voda a nemyté ovoce a zelenina. Jak se bránit střevním obtížím, abychom měli pohodovou jak dovolenou, tak zažívání?

Přečtěte si více
Zobrazení: 76