Stop nadýmání a plynatosti

Stop nadýmání a plynatosti

Publikováno: 02.03.2020

Zobrazení: 15161

Nadýmání trápí až 30 % populace, od kojenců po seniory. Většinou jde o krátkodobý problém, který je reakcí na nějakou dietní chybu. Bolest, pocit nafouklého břicha, říhání a plynatost, to všechno mohou být projevy nadýmání. Zdravému člověku denně odchází kolem jednoho litru plynu. Pokud se plyn nevstřebá nebo neodchází ven přirozenou cestou objevuje se právě nadýmání a plynatost. Máme pro vás nejen tipy na zmírnění nadýmání a plynatosti, ale i seznam potravin, které mohou nadýmání způsobovat.

Nadýmání a plynatost

Nadýmání je hromadění plynu v trávicí soustavě. Projevuje se pocitem nafouklého břicha a plynatostí. Ve střevě se denně vytvoří 7-10 litrů plynu, z nichž většina se absorbuje do krevního řečiště a zbytek odchází z těla v podobě větrů. Každý člověk upustí střevní plyn denně 5 – 15x. Plynatost, tzv. meteorismus, lidově „větry“ přináší úlevu formou úniku vzduchu řitním otvorem. Plynatost je ve společnosti považován za nepatřičný jev, nicméně naprosto přirozený. Plynatost může způsobovat i alergická reakce na určité potraviny jako např. nesnášenlivost lepku (celiakie), nesnášenlivost mléčného cukru (laktózy) v mléku a mléčných výrobcích, užívání některých léků, nedostatečný pitný režim, nedostatek pohybu či stres. Pokud se nadýmání a plynatost vyskytuje často, je vhodné vyhledat lékaře.
 

Nejčastější projevy nadýmání

Pro nadýmání je typická bolest břicha spojená s nadmutím, plynatost, říhání, kloktání a kručení v břiše, křeče, nevolnost aj.
 

Jakým potravinám je lépe se vyhnout

Chceme-li se nadměrnému nadýmání vyhnout, měli bychom omezit některé potraviny. Nadýmání způsobuje především hrách, fazole, čočka, ořechy, zelí, cibule, česnek, kapusta, květák, brokolice, hroznové víno, švestky, hrušky, čerstvé bílé nebo kynuté pečivo, čerstvě upečený chléb, mastné, slané nebo příliš kořeněné pokrmy, sladkosti, zrající sýry, instantní potraviny, alkohol, sycené limonády aj.
 

Jak omezit nadýmání

Mezi základní režimová opatření při nadýmání je úprava jídelníčku, pitný režim a dostatek pohybu. Potraviny, u kterých se nadýmání bát nemusíme, jsou rajčata, okurky, brambory, grepy, jablka, libové maso, nízkotučné sýry, jogurty, mléčné výrobky s živými kulturami, starší tmavé pečivo, rýže, kopr, bazalka, tymián, oregano, libeček, bobkový list. Dalším důležitým doporučením je jíst v klidu a po malých soustech. S podrážděným trávením se můžeme setkat také v souvislosti s užíváním antibiotik, kdy dojde k narušení střevní mikroflóry. Obnovu střevní mikroflóry mohou podpořit také doplňky stravy řady Biopron, z nichž probiotický komplex BIOPRON ProEnzymes zároveň pomáhá udržovat rovnováhu trávicích plynů v normálu.
 

Jak si ulevit při nadýmání

Úlevu při střevních a břišních potížích způsobenými tvorbou plynu (nadýmání, plynatost a tlak v břiše) lze zajistit také volně dostupnými zdravotnickými prostředky, např. Degasin Simetikon, který snižuje povrchové napětí vzduchových bublin v gastrointestinálním traktu a tím přispívá ke snížení množství plynu a napětí plynu jeho rozptýlením. Nedojde-li ke zlepšení projevů nadýmání a plynatosti, je vhodné navštívit lékaře, který může předepsat léky upravující prostředí v tenkém a tlustém střevě a usnadňující odchod plynu, tzv. deflatulencia. K rychlejšímu pohybu trávicího ústrojí slouží prokinetika.
 

Babské rady na nadýmání

  • Jako první pomoc při nadýmání je doporučováno dopřát si po každém jídle 2 větvičky petržele a pořádně je v ústech požvýkat a spolknout. 
 
  • S nadýmáním pomůže čaj z mletého kmínu a majoránky zahradní. Směs z jedné čajové lžičky zalijeme studenou vodou, necháme vylouhovat 15 minut, pijeme po doušcích.
 
  • Aby nedocházelo ve střevech k hromadění plynů, podpoříme činnost střev dostatečným pohybem, konzumací třešní, rajčat, melounů a jahod.
 
  • S nadýmáním pomohou dýňová a slunečnicová semínka, vlašské a kešu ořechy.
 
  • Od nadýmání pomůže vlažný heřmánkovýfenyklový nebo anýzový čaj.
 
  • Pro malé děti je nejvhodnější semeno fenyklu obecného. Přelijeme jednu lžičku rozdrcených semen fenyklu 200 ml vroucí vody a 5 minut necháme louhovat, podáváme teplý čaj po lžičkách. 
Probiotika mohou zmírnit nadýmání u lidí se střevními poruchami
24.06.2011

Probiotika mohou zmírnit nadýmání u lidí se střevními poruchami

Vědci z univerzity v Severní Karolíně (USA) tvrdí, že denní příjem dvou probiotických kmenů může zmírnit symptomy nadýmání u lidí se střevními poruchami.

Přečtěte si více
Zobrazení: 401
Stop nadýmání a plynatosti
02.03.2020

Stop nadýmání a plynatosti

Nadýmání trápí až 30 % populace, od kojenců po seniory. Většinou jde o krátkodobý problém, který je reakcí na nějakou dietní chybu. Bolest, pocit nafouklého břicha, říhání a plynatost, to všechno mohou být projevy nadýmání. Zdravému člověku denně odchází kolem jednoho litru plynu. Pokud se plyn nevstřebá nebo neodchází ven přirozenou cestou objevuje se právě nadýmání a plynatost. Máme pro vás nejen tipy na zmírnění nadýmání a plynatosti, ale i seznam potravin, které mohou nadýmání způsobovat.

Přečtěte si více
Zobrazení: 15161
Jak po střevní chřipce přejít zpět na běžnou stravu
21.05.2018

Jak po střevní chřipce přejít zpět na běžnou stravu

Gastroenteritida obvykle netrvá dlouho a ve většině případů nevyžaduje lékařskou pomoc. Dokáže však člověka jak se patří potrápit. 

Přečtěte si více
Zobrazení: 16367
Bakterie v těle: jak nám pomáhají? Klíčem ke zdraví je vyvážená střevní mikroflóra
24.02.2016

Bakterie v těle: jak nám pomáhají? Klíčem ke zdraví je vyvážená střevní mikroflóra

Jak upozorňoval už Hippokrates: základ zdravého fungování organismu začíná ve střevě. Naopak nevyvážená střevní mikroflóra spouští mnohá onemocnění a alergie. Jak o svou „mikrobiotu" pečovat, aby nám byla prospěšná?

Přečtěte si více
Zobrazení: 1325