Co nevidět budou Vánoce, nejkrásnější svátky roku. Vánoční svátky jsou časem setkávání se s rodinou a přáteli, dobou firemních večírků a společenských akcí. Na podobných místech se daří nejen skvělé zábavě, ale také virovým respiračním infekcím, které se velmi dobře šíří v kolektivech kapénkovou nákazou. Věděli jste, že složení vašeho jídelníčku ovlivňuje to, jestli si z večírku neodnesete nechtěný dárek v podobě rýmy a kašle? " />
Jaké potraviny zařadit v zimě do jídelníčku? Ty, které podpoří imunitu!

Jaké potraviny zařadit v zimě do jídelníčku? Ty, které podpoří imunitu!

Publikováno: 03.01.2023

Zobrazení: 1418

Co nevidět budou Vánoce, nejkrásnější svátky roku. Vánoční svátky jsou časem setkávání se s rodinou a přáteli, dobou firemních večírků a společenských akcí. Na podobných místech se daří nejen skvělé zábavě, ale také virovým respiračním infekcím, které se velmi dobře šíří v kolektivech kapénkovou nákazou. Věděli jste, že složení vašeho jídelníčku ovlivňuje to, jestli si z večírku neodnesete nechtěný dárek v podobě rýmy a kašle?

Myslete na podporu imunity včas!

Pokud začnete podporovat imunitu, až když se objeví první škrábání v krku, bývá už pozdě. Na podporu imunitního systému je vhodné myslet včas, protože jen díky normálně fungujícímu imunitnímu systému budete schopni čelit nejen respiračním infekcím včetně covid-19, ale i celé řadě dalších onemocnění. Nejlepším pomocníkem v boji proti respiračním infekcím, kterým se v zimě jen těžko vyhneme, je pestrá a vyvážená strava s dostatkem vitaminů a minerálů. Důležité je ovšem myslet také na pohyb na čerstvém vzduchu, spánek, odpočinek a psychickou pohodu, protože na stavu našeho imunitního systému se výrazně podepisuje i stres. Říká se, že jsme to, co jíme. Chceme-li být zdraví, měla by být zdravá i naše strava.
 

Céčko je základ

Jedním z nejznámějších vitaminů, který je spojen s podporou imunity, je vitamin C. Vitamin C přispívá nejen k normální funkci imunitního systému, ale také ke snížení míry únavy a vyčerpání a má vliv na mnoho dalších fyziologických funkcí. K bohatým zdrojům vitaminu C patří rakytník, šípky, kysané zelí, citrusové plody, růžičková kapusta, květák, petržel, medvědí česnek, řeřicha, kiwi, papája, ale i chilli papričky. Máte-li pocit, že vitamin C není ve vašem jídelníčku zastoupen tak, jak by měl být, vhodné jsou doplňky stravy s jeho obsahem.  Naším tipem je Cetebe, řada, která představuje komplexní podporu imunitního systému díky obsahu vitaminu C s postupným uvolňováním, vitaminu D a zinku.
 

Když chybí sluníčko

Významnou roli ve fungování imunitního systému hraje vitamin D, který přirozeně čerpáme ze slunečního záření. Nejen, že vitamin D přispívá k normální funkci imunitního systému, ale je potřebný k   normálnímu vstřebávání a využití vápníku a fosforu, k udržování normální hladiny vápníku v krvi, k normální činnosti svalů a k udržení normálního stavu kostí a zubů. Vitamin D obsahuje losos, olej z tresčích jater, krevety, sardinky nebo vaječný žloutek. Nejsou-li tyto potraviny v jídelníčku zastoupeny, lze využít doplňky stravy, které vitamin D obsahují. Možná jste nevěděli, že je vhodné doplňovat vitamin D3 společně s vitamínem K2, protože pracují synergicky, vzájemně se doplňují. Vitamin K  přispívá k normální srážlivosti krve a k udržeí normálního stavu kostí. Kombinaci vitaminu D3 a vitaminu K2 najdete v doplňku stravy SOLARVIT DuoEffect D3 + K2.
 

Doplňte „béčka“ a další minerály

Jídelníček by měl obsahovat potraviny s obsahem zinku, selenu, železa, kyseliny listové a vitaminů skupiny B. Zinek najdete v hovězím a vepřovém mase, játrech, rybách, dýňových a slunečnicových semínkách, luštěninách, obilných klíčcích, meruňkách, ořeších, vaječných žloutcích, mléce a mléčných výrobcích. Přírodní zásobárnou selenu jsou para ořechy, tuňák, halibut, sardinky, hovězí a kuřecí maso, krocan, vejce a špenát. Kyselina listová se přirozeně vyskytuje v listové, košťálové a kořenové zelenině, ořeších a semínkách, obilovinách, jahodách, malinách apod. Nejvýznamnějším zdrojem železa je hovězí maso, jehněčí maso a vnitřnosti a vitaminy skupiny B obsahují luštěniny, ořechy, obiloviny, brokolice, brambory, chřest, avokádo, banány, mléko, vejce, maso a vnitřnosti. V případy potřeby doporučujeme sáhnout po doplňcích stravy z naší nabídky. Doporučujeme např. Zinek 25mg FORTE pro normální funkci imunitního systému, zdravé vlasy, kůži a nehty a Selen 100 µg pro normální funkci imunitního systému, k ochraně buněk před oxidativním stresem a zdraví vlasů a nehtů.
 

Nezapomeňte na byliny, zázvor a med!

Milovníci zázvoru a medu mohou zkusit jeden z nejlepších receptů k posílení imunity. Potřebujete asi 10 cm zázvorového kořene, 2 citrony a med. Citrony předem namočte do vlažné octové vody, abyste kůru zbavili chemikálií. Pak je i s kořenem nakrájejte na tenké plátky, vložte do vymyté sklenice a zalijte medem. Nechte 3 dny odležet v ledničce a užívejte preventivně 1 lžičku směsi denně. Pokud zázvor i citron rozmixujete v robotu, bude se vám hotová směs lépe nabírat a nebude tolik pálit. Hovoříme-li o imunitě, nesmíme zapomenout na česnek, zázvor, med a byliny, které se pro podporu imunity používají již po staletí. Jsou jimi echinacea, černý bez, lipový květ, jitrocel, šalvěj a šípek. Bylinné extrakty najdete v doplňku stravy prémiové kvality Herba-C RAPID s vysokou dávkou vitaminu C a zinku pro podporu imunitního systému, který obsahuje optimální kombinaci 4 bylinných extraktů, echinacey, pelargonie, kurkumy a černého bezu, které se tradičně používají pro podporu dýchacích cest.

Tento článek byl vytvořen ve spolupráci s: 

Mgr. Denisa Salvová

Absolvovala obor Rehabilitační psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Působila ve zdravotně sociální oblasti jako vedoucí poraden, terapeut a lektor kurzů pro pracovníky v pomáhajících profesích. V současné době se zajímá o oblast medicíny, zdravotnictví, zdravého životního stylu a psychologie.

  
Užívání zinku zmírňuje symptomy nachlazení
17.02.2011

Užívání zinku zmírňuje symptomy nachlazení

Doplňky stravy obsahující zinek mohou snížit závažnost a trvání nachlazení.

Přečtěte si více
Zobrazení: 491
Možné příčiny nachlazení? Nedostatek slunečního svitu a vitaminu D!
06.12.2022

Možné příčiny nachlazení? Nedostatek slunečního svitu a vitaminu D!

Vitamin D se v posledních letech těší nebývalé oblibě. Poptávka po doplňcích stravy s obsahem tohoto slunečního vitaminu stoupá zejména v chladných měsících, kdy jeho hladina v krvi může klesat. Vitamin D přispívá k normální funkci imunitního systému a jeho nejdůležitějším zdrojem je sluneční záření, a právě to je důvod, proč bychom na jeho dostatečný příjem neměli zapomínat zejména v době, kdy je slunečních paprsků nedostatek.

Přečtěte si více
Zobrazení: 832
8 signálů, že vašemu tělu chybí vitamin D
19.07.2018

8 signálů, že vašemu tělu chybí vitamin D

Věděli jste, že pouze 10 % vitaminu D se do těla dostává potravou? Zbývajících 90 % déčka totiž naše tělo získává ze slunečních paprsků. Až čtyřem z pěti z nás ale tento „sluneční vitamin" chybí,* což naše tělo ani v nejmenším nevítá. Jeho nedostatek může souviset s řadou nepříjemností i závažných problémů.

Přečtěte si více
Zobrazení: 43426
Jsou vaše děti unavené? Za vším hledejte vitaminy!
03.02.2016

Jsou vaše děti unavené? Za vším hledejte vitaminy!

Dostatek vitaminů přijatých ve stravě je alfou a omegou zdravého vývoje všech dětí. Co ale dělat s vybíravým potomkem, který odmítá jíst zeleninu, ovoce nebo mléčné výrobky?

Přečtěte si více
Zobrazení: 520
Vitamin C a jeho zdravotní potenciál pro oči a mozek
20.07.2011

Vitamin C a jeho zdravotní potenciál pro oči a mozek

Nová studie říká, že vitamin C může napomoci správné funkci nervových buněk v oku. A navíc rovněž předpokládá, že tento vitamin může být také velmi důležitý pro mozkové funkce.

Přečtěte si více
Zobrazení: 351
Vitamíny a minerály - přehled
09.06.2021

Vitamíny a minerály - přehled

Přehled vlastností vitamínů a minerálů, kde je najdete a jak působí na lidský organizmus.

Přečtěte si více
Zobrazení: 12891
B-vitaminy a šťastnější senioři
11.06.2010

B-vitaminy a šťastnější senioři

Zvýšený příjem vitaminů B6 a B12 může snižovat riziko rozvoje depresivních symptomů u seniorů.

Přečtěte si více
Zobrazení: 41
Selen může snížit riziko vzniku cukrovky
23.04.2010

Selen může snížit riziko vzniku cukrovky

Zvýšená hladina selenu může snížit riziko nesprávného metabolismu cukru v krvi u mužů a tím může chránit proti cukrovce, říká nová studie z Francie.

Přečtěte si více
Zobrazení: 116
Zdravá pleť a minerální látka zinek
17.03.2020

Zdravá pleť a minerální látka zinek

Každá žena touží po zdravé a krásné pleti. Ne vždy ale stačí kvalitní kosmetická péče. O pleť je nutné pečovat i zevnitř. Pokud se i přes veškerou snahu nedaří mít pleť podle vašich představ, zkuste dopřát tělu zinek, který umí s pletí opravdové zázraky. Zinek se postará nejen o krásnou a zdravou pleť, ale také o lesklé vlasy a pevné nehty. Nevěříte? Stačí se přesvědčit na vlastní kůži, tedy pleť.

Přečtěte si více
Zobrazení: 2011
Vitamin C a zinek – spolehlivá podpora imunity u dětí (nejen) v zimě
22.09.2021

Vitamin C a zinek – spolehlivá podpora imunity u dětí (nejen) v zimě

Dětský organismus má v zimě napilno. Kromě náročného vývoje musí čelit častým nachlazením, zejména pokud navštěvují dětský kolektiv. Kolik ztratí energie a zda je jeho imunitní systém v dostatečné kondici aby odolal, mohou ovlivňovat i přijaté vitaminy a minerály.

Přečtěte si více
Zobrazení: 2022
Vitamin C příznivě ovlivňuje hodnoty tlaku krve
06.08.2012

Vitamin C příznivě ovlivňuje hodnoty tlaku krve

Nová meta-analýza ukázala, že krátkodobá suplementace vitaminem C může snižovat krevní tlak, s ještě větším přínosem pro osoby s vysokým krevním tlakem.

Přečtěte si více
Zobrazení: 649