Příčiny nachlazení? Lidem chybí vitamin D a sluneční svit, varují vědci

Příčiny nachlazení? Lidem chybí vitamin D a sluneční svit, varují vědci

Publikováno: 17.02.2016

Zobrazení: 222

Trápí vás zimní nemoci? Příčinou je nedostatek vitaminu D. Jeho nízká hladina ohrožuje více než polovinu populace – oslabuje imunitu, souvisí s obezitou a podněcuje nádorové bujení.

Nejdůležitějším zdrojem vitaminu D je slunce. Stačí se vystavit přímému ultrafialovému záření a lidský organismus si tento všelék zhotoví sám. Běžný moderní člověk ale tráví na čerstvém vzduchu jen minimum času a sluneční paprsky pochytané u okna v kanceláři jsou k ničemu. Sklo blokuje proces výroby vitaminu D stejně zdatně jako zatažená obloha. Nedostatek vitaminu D pociťujeme především v zimním období, snadno se nachladíme, jsme bledí a bez energie.

Podle studií trpí sníženou hladinou vitaminu D v krvi až 59 procent populace a každý čtvrtý člověk má jeho hodnoty extrémně nízké. V zimě narušuje produkci vitaminu D pošmourné počasí, v létě jí brání krémy na opalování, ale i oděvy.

Vitamín nebo hormon?

Jako látka, kterou je lidský organismus schopen vyprodukovat sám, se vitamin D řadí mezi „prehormony". Studie ukazují, že při letním opalování, kdy kůže pouze jemně zrůžoví, tělo vytvoří v průměru 20 000 IU vitaminu D3. Což je dávka vysoká. Tělo má však mechanismus zabraňující předávkování. Ve chvíli, kdy tělo dosáhne požadované koncentrace, začne stimulovat a tlumit jeho produkci.

Zajímavé je, že nízkou hladinou vitaminu D trpí i lidé žijící v tropických oblastech. Čím víc má totiž daný jedinec v kůži melaninu, tím méně vitaminu D metabolizuje. Pokud tedy máte tmavší pleť, měli byste být na slunci déle, aby se vám vitamin D vytvořil.

Potravinové zdroje vitaminu D

Ze stravy můžeme vitamin D získat pouze sporadicky. Nejvíce je obsažen v tučných rybách, jako je makrela, losos či tuňák, a to i v konzervované formě. Nižší koncentraci vitaminu D nabízejí také vaječné žloutky. A překvapivě i některé houby, pěstované na denním slunci či pod UV lampami, mohou být dobrým zdrojem vitaminu D, například druhy takto pěstovaných žampionů.

Pro imunitu, kosti i svaly

Vitamín D je pro lidský organismus nepostradatelný. Zajišťuje správné vstřebávání vápníku a fosforu, s čímž souvisí celková kondice pohybového aparátu a optimální využívání energie v těle (u dětí, sportovců i seniorů). Podporuje:

  • zdravé kosti a zuby,
  • pevné svaly,
  • imunitní systém (vitamin D3 je jeho přímým aktivátorem),
  • buněčné dělení.

Buněčné dělení je proces probíhající napříč našim organismem, od samotného vzniku člověka po růst a regeneraci tkání. Vitamín D pomáhá udržet zásadní funkce buněčného dělení v normě. Projevem poruchy buněčného dělení může být například nádorové onemocnění. Jak uvádí četné studie, nedostatek vitaminu D tedy může souviset s výskytem rakovinotvorných buněk.

Proti špatné náladě

V současné době se klade otázka, proč je v zimním období větší výskyt nachlazení. Vypadá to, že chladný vzduch není tak silným faktorem jako právě nedostatek slunečního záření a s tím spojená nízká hladina vitaminu D. Vědci dále zjistili, že osoby trpící lupenkou, tedy autoimunitním kožním onemocněním, mají také nízkou hladinu vitaminu D v krvi, stejně jako lidé s nadváhou. Fakt, že krásné počasí zlepšuje celkovou náladu, je všem dobře známý, proto není divu, že i na poli emočních výkyvů nacházejí vědci souvislost s nedostatkem vitaminu D.

Pár kapek stačí

Jelikož je vitamin D rozpustný v tucích, je žádoucí užívat ho s jídlem. Díky tekuté formě jej můžete nakapat do pití nebo do jogurtu, a dávku variabilně měnit, například zvýšit v zimním období. Vitamín D se plošně ordinuje všem novorozencům pro správný vývoj. Pro jeho blahodárné účinky na celkové zdraví, silné kosti a svaly lze však určitě doporučit v každém věku.

Probiotika mohou zmírňovat symptomy nachlazení a chřipky
31.07.2009

Probiotika mohou zmírňovat symptomy nachlazení a chřipky

Každodenní suplementace Lactobacily a Bifidobakteriemi může snížit výskyt symptomů nachlazení a chřipky u dětí až o 50 %.

Přečtěte si více
Zobrazení: 336
Účinná prevence proti rýmě a nachlazení
17.06.2018

Účinná prevence proti rýmě a nachlazení

Co nevidět je tu léto, to však ještě neznamená, že se ráno nemůžeme probudit s ucpaným nosem, bolestí v krku nebo kašlem. Pokud se chcete těmto potížím, které bývají dvojnásob nepříjemné právě v nejteplejším období roku, vyhnout, začněte už teď pečovat o svou imunitu, která je Vaši nejlepší prevencí. Ve finále je to totiž naše odolnost, která rozhodne, jestli nás rýma nebo nachlazení dostanou.

Přečtěte si více
Zobrazení: 526
Užívání zinku zmírňuje symptomy nachlazení
17.02.2011

Užívání zinku zmírňuje symptomy nachlazení

Doplňky stravy obsahující zinek mohou snížit závažnost a trvání nachlazení.

Přečtěte si více
Zobrazení: 312