Pozor na skrytý cukr!

Pozor na skrytý cukr!

Publikováno: 25.05.2023

Zobrazení: 223

Sacharidy patří společně s tuky a bílkovinami mezi hlavní živiny. Jsou nejdůležitějším zdrojem energie, nutné pro fungování nervového systému, mozku a dalších tělesných funkcí. Ačkoliv se bez sacharidů neobejdeme, měli bychom být obezřetní při jejich konzumaci. Nejsou-li sacharidy okamžitě spotřebovány, ukládají se do zásoby, a podílejí se tak na vzniku nadváhy, obezity a dalších zdravotních obtíží. Problém ovšem je, že nebezpečné cukry dnes běžně nacházíme i tam, kde bychom je vůbec nečekali. Víte, kde všude „nebezpečné cukry“ najdete?

Vyznáte se v cukrech?

Sacharidy, obecně známé pod pojmem cukry, jsou základní složkou stravy. Podle aktuálních výživových doporučení by sacharidy měly tvořit cca 55–60 % celkového energetického příjmu, nejlépe v podobě sacharidů s nízkým glykemickým indexem. Konzumovat bychom měli převážně polysacharidy, které se vyskytují např. v obilovinách, rýži a bramborách. Pro zdraví je důležité omezit jednoduché cukry (monosacharidy a disacharidy) vyskytující se hlavně v potravinářských produktech s typicky sladkou chutí. Jednoduché cukry jsou organismem rychle vstřebávány, a tak okamžitě ovlivňují fyzickou i psychickou výkonnost. Nejsou ale zdrojem dlouhodobé energie a po jejich konzumaci vzniká rychle pocit hladu. Takový rychlý, ovšem nezdravý, zdroj energie představují různé nezdravé cukrovinky, po kterých často saháme v případě, že potřebujeme rychle dodat energii. Oproti tomu konzumace složitých sacharidů přináší dlouhodobý zdroj energie, protože jejich vstřebávání trvá organismu několik hodin.
 

Kde najdete skrytý cukr?

Nikoho nepřekvapí, že nezdravé jednoduché cukry konzumujeme již od raného věku, a to dokonce ve formě různých kojeneckých a batolecích výživ. Spousta produktů včetně těch, které jsou určeny dětem, je slazena cukrem, protože cukr působí jako konzervant a pojivo, a navíc váže a zadržuje vlhkost. Cukr je tak často součástí i takových potravin, ve kterých by to spotřebitel vůbec nečekal. Typickým příkladem mohou být, mnohými považovány za „zdravé“, snídaňové cereálie, dětské ovocné nápoje a ochucené mléčné produkty (jogurty, tvarohy, smetany). Cukr obsahují také některé masné produkty včetně šunky, kečupy, ovocné limonády, džusy, hranolky a chipsy. Je-li na výrobku uvedeno, že je bez obsahu cukru, ještě to neznamená, že neobsahuje jiná sladidla. Pokud chcete znát přesný obsahu cukru včetně umělých sladidel, doporučujeme pozorně číst složení výrobku uvedené na etiketě.
 

Cukr a zdraví

Je obecně známo, že jednoduché cukry si se zdravím příliš nerozumí, a proto je bílý cukr často označován jako „bílý jed“ či „bílý zabiják“. Nadměrná konzumace cukrů může být totiž spojena nejen se zvýšenou kazivostí zubů, nadváhou a obezitou, ale také s rozvojem mnoha civilizačních onemocnění jako jsou onemocnění srdce a cév a diabetes. A právě negativní vliv cukru na zdraví se podepsal na boomu umělých sladidel. Ačkoliv umělá sladila neobsahují kalorie, jejich negativní vliv na zdraví je podle odborníků nezanedbatelný. Pokud si ale nedokážete sladký čaj či kávu odpustit, je vhodnější namísto bílého cukru či umělých sladidel sáhnout po cukru přírodním v podobě medu, stévie a obilných sirupů (např. z čekanky, agáve).
 

Dialevel, pro normální hladinu cukru v krvi

Pokud si chcete udržet hladinu krevního cukru v krvi v optimálních hodnotách, zkuste obohatit jídelníček doplňkem stravy Dialevel. Jde o unikátní a vysoce kvalitní kombinaci výtažku ze skořice a chrómu pro normální hladinu cukru v krvi, navíc obohaceno o kyselinu alfa-lipoovou. Skořice přispívá k udržení normální hladiny glukózy v krvi, chróm ke správnému metabolismu makroživin a k udržení normální hladiny glukózy v krvi. Dialevel je vhodný i pro dlouhodobé užívání, a to nejen pro diabetiky, pre-diabetiky v režimu obecných preventivních opatření (dieta, cvičení), osoby s poruchou glukózové tolerance, osoby s nadváhou, ale pro všechny, kteří chtějí mít cukr pod kontrolou.

Zdroj:
https://bezpecnostpotravin.cz/termin/cukr-ve-vyzive/

 

Tento článek byl vytvořen ve spolupráci s: 

Mgr. Denisa Salvová

Absolvovala obor Rehabilitační psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Působila ve zdravotně sociální oblasti jako vedoucí poraden, terapeut a lektor kurzů pro pracovníky v pomáhajících profesích. V současné době se zajímá o oblast medicíny, zdravotnictví, zdravého životního stylu a psychologie.

Zahřejte se zdravými nápoji bez cukru!
04.03.2022

Zahřejte se zdravými nápoji bez cukru!

Kdo by se v zimě nepotřeboval zahřát? Horký nápoj je skvělým způsobem, jak dodat tělu po zimní procházce nejen teplo, ale také energii. Klasický čaj s medem můžete vyměnit třeba za chilli čokoládu nebo indický Chai Masala. Tipy na skvělé horké nápoje, a navíc bez cukru, vám přinášíme.

Přečtěte si více
Zobrazení: 151
Diabetes jako skryté nebezpečí
14.04.2023

Diabetes jako skryté nebezpečí

Cukrovka neboli diabetes je onemocnění, které se může projevovat zpočátku velmi nenápadně, nicméně o to větší hrozbou pro lidské zdraví může být. V České republice je podle statistik zhruba 860 tisíc osob s tímto onemocněním, a proto je v rámci prevence zásadní vědět, jak optimální hladinu cukru v krvi udržet.

Přečtěte si více
Zobrazení: 10168
Fit recepty na večeře nejen pro diabetiky
09.04.2024

Fit recepty na večeře nejen pro diabetiky

14. dubna si každoročně připomínáme Světový den monitoringu diabetu, který již v roce 1950 vyhlásila Mezinárodní federace diabetu. Cílem tohoto významného dne je připomenout si důležitost sledování hodnot glykémie a zlepšit kvalitu života osob s diabetem. Nezbytnou součástí života pacientů s diabetem je pravidelná a kvalitní strava, a proto nejen diabetikům, kteří si musí pečlivě sledovat skladbu svého jídelníčku, přinášíme tipy na zdravé večeře.

Přečtěte si více
Zobrazení: 3902
Jak na správnou zubní hygienu?
31.07.2023

Jak na správnou zubní hygienu?

Krvácivost dásní, zápach z úst, zubní kámen, to jsou jen některé z mnoha problémů způsobené nedostatečnou nebo špatně prováděnou ústní hygienou. Správné zubní pomůcky a nácvik čištění zubů jsou základními předpoklady zdravého chrupu. Krásný úsměv není zadarmo, a proto se vyplatí do ústní hygieny investovat.

Přečtěte si více
Zobrazení: 914
Ochablé pánevní dno se týká i mužů
27.02.2023

Ochablé pánevní dno se týká i mužů

Problematika ochablých svalů pánevního dna se netýká jen žen, ale komplikovat život může také mužům. Budete-li mít pánevní dno v kondici, nejen, že podpoříte své zdraví, ale podle odborníků můžete dokonce zažít i lepší sex!

Přečtěte si více
Zobrazení: 2028
Med a rakytník, spojenci silné imunity
24.03.2022

Med a rakytník, spojenci silné imunity

Nachlazení se v chladných měsících vyhne málokomu. Pokud vaši blízcí a většina vašich kolegů v zaměstnání smrká a kašle, není od věci podpořit imunitu a celkové zdraví osvědčenými přírodními prostředky. Co takhle vyzkoušet med a rakytník?

Přečtěte si více
Zobrazení: 821
Zažeňte jarní splín a mějte rozkvetlou mysl!
17.04.2023

Zažeňte jarní splín a mějte rozkvetlou mysl!

Jaro, na které jste se tak dlouho těšili, je konečně tady. Všechno začíná kvést, v korunách stromů zpívají ptáci a příroda se probouzí k životu. Tak proč právě vás přepadá smutek, únava a nic se vám nechce? Možná za to může jarní splín! Máme pro vás tipy, díky kterým nastartujete nejen tělo, ale také mysl!

Přečtěte si více
Zobrazení: 81