Pitný režim s rozumem

Pitný režim s rozumem

Publikováno: 24.07.2019

Zobrazení: 239

Člověk může přežít týdny bez jídla, ale bez vody přežije maximálně pár dnů. Voda tvoří cca 60% hmotnosti našeho těla. Člověk s váhou 70 kg má v sobě cca 40-50 litrů vody. Pro lidský organismus znamená zdravotní nebezpečí již ztráta 20 % objemu tělesné vody. A právě v letních měsících je často diskutovaným tématem pitný režim. Samozřejmě je žádoucí pitný režim dodržovat, ale na druhou stranu je nebezpečný i tzv. aquaholismus, tj. závislost na pití vody. Zkrátka všeho moc škodí a měli bychom se řídit nejen radami odborníků, ale i zdravým selským rozumem.

Kolik toho vypít? Odborníci uvádí, že optimální množství pro zdravé jedince vykonávající průměrnou fyzickou aktivitu, je kolem 1,6 l pro ženy a 2 l pro muže. Člověk správně vnímající signály svého těla pozná, jaký příjem tekutin mu vyhovuje. Pod hranici 1,5 l by se ale v létě člověk dostat neměl. Jsou-li součástí našeho jídelníčku polévky, zelenina, ovoce, mléko nebo mléčné výrobky, pak nemusíme tolik vody vypít.  

Co pít? Nejlépe vodu. Pokud máte dobrou kohoutkovou, pijte ji raději než vodu z PET láhví. Z plastových lahví se do vody mohou dostávat toxické látky, a navíc ušetříte nejen peníze, ale také životní prostředí. Pijte pravidelně, v menších dávkách. Nárazové pití není pro organimus vůbec prospěšné. Pocit nesnesitelné žízně a sucho v hrdle je už signálem, že trpí ledviny, močový systém a srdce. Nebezpečný je tzv. aquaholismus, tj. závislost na vodě, který je zdraví stejně škodlivý jako nepít vůbec. Aquaholici jsou ti, kteří to s pitím přehánějí. Tato závislost na vodě je nutí neustále pít, protože se mylně domnívají, že je to zdraví prospěšné. Stejně tak jako u minimálního příjmu tekutin, je i maximální příjem tekutin nebezpečný, protože nadměrně zatěžuje ledviny a srdce. Ne nadarmo se říká ,,všeho s mírou“ a platí to i u pitného režimu.