Imunita u dětí, volte přírodní cestu

Imunita u dětí, volte přírodní cestu

Publikováno: 21.11.2019

Zobrazení: 62

Každý rodič to dobře zná. Dítě nastoupí do školky či do školy a po několika dnech je nemocné. Opakované infekce u dětí jsou typické pro období, kdy se imunitní systém dítěte poprvé setkává s patogeny, rozvíjí imunitní odpověď a organismus si buduje imunitní paměť. Do určité míry můžeme imunitu dítěte ovlivnit tím, že ji budeme posilovat. Jak? Nejlépe přírodní cestou.

Vývoj imunitního systému

Imunitní systém je systém obrany organismu. Správná funkce imunity je nezbytná pro zdravý vývoj dítěte, a to hlavně v novorozeneckém a kojeneckém věku, kdy prochází dynamickým vývojem. Hlavní funkcí imunity je zajištění obrany organismu vůči škodlivým vlivům, ať již pocházejí z vnějšího prostředí, nebo se jedná o součásti vlastního organismu.
 

Často nemocné dítě

Opakované infekce u dětí jsou v předškolním a školním věku běžným jevem. Problémy nastávají, když jsou infekce časté a závažné, kdy může jednat o poruchy imunitního systému, vyžadující imunologické vyšetření. Častá nemocnost se vyskytuje hlavně u dětí nastupujících do kolektivu, kolem 3 let věku. S přibývajícím věkem výskyt infekčních epizod klesá.
 

Dětskou imunitu lze významně ovlivnit

Jak posilovat dětskou imunitu je častá otázka rodičů zejména v době, kdy dítě nastupuje do dětských kolektivů, kde se infekce snadno šíří. Naštěstí k posílení imunity našeho dítěte můžeme významně přispět i my, rodiče. A jaké jsou tipy na posílení imunity našich dětí?
 
  • Zařaďte do jídelníčku více ovoce a zeleniny. Součástí jídelníčku by měly být potraviny obsahující látky stimulující imunitu, vitamín C a karotenoidy (mrkev, zelené fazolky, pomeranče aj.). Tyto složky v těle zvyšují produkci bílých krvinek, které se podílí na obraně proti infekcím. Doporučená dávka ovoce a zeleniny je pro děti 5 porcí denně (jedna porce pro batolata = 2 polévkové lžíce a pro starší děti 1 a 1/4 šálku).
 
  • Dbejte na dostatek spánku u dětí. Nedostatek spánku vede nejen u dětí, ale i u dospělých k větší náchylnosti k onemocněním. Novorozenec prospí až 18 hodin denně, batole 12 až 13 hodin a pro předškoláky je ideální spánek v délce 10 hodin.
 
  • Braňte šíření bakterií. Čím méně nežádoucím vlivům a nákazám se dětská imunita brání, tím silnější bude. Dbejte hlavně na pravidelní mytí rukou u dětí. V případě onemocnění vyměňte dítěti zubní kartáček, zabráníte opětovné nákaze u dítěte a šíření infekce v rámci rodiny, protože viry a bakterie se mohou dostat z jednoho kartáčku na další.
 
  • Nenuťte pediatra podávat antibiotika u každé infekce. Rodiče často vyžadují předepisování antibiotik i na banální infekce. Většina infekcí je ale virového původu a na ty antibiotika nezabírají. Nadměrné užívání antibiotik zvyšuje odolnost bakterií a léčba je potom problematičtější.
 
  • Zajistěte dětem dostatek pravidelného pohybu. Cvičení zvyšuje počet buněk bojujících v těle s infekcí, proto dbejte na pravidelný pohyb, nejlépe ten, který bude vaše děti bavit.
 
  • Kondice střev je základem dětské imunity. Přirozená střevní mikroflóra která osidluje střevní sliznici, vyžaduje určitou harmonickou rovnováhu pro správnou funkci. U dětí dbejte na přísun potřebného množství probiotik, podporující aktivní činnost střevní mikroflóry ať už z živé stravy nebo probiotických preparátů.
 
  • Zaveďte do jídelníčku potraviny na povzbuzení imunity Imunitu opečovává řada běžně dostupných potravin. Součástí jídelníčku by měly být potraviny bohaté na železo (maso, drůbež, luštěniny, ořechy, semena, sušené ovoce, brukvovitá zelenina aj.), potraviny bohaté na živé bakterie (jogurty, kefíry, kysané zelí aj.) a potraviny bohaté na vitamín C (citrusové plody, papriky, listová zelenina, rajčata aj.).
 
  • V případě potřeby zařaďte do jídelníčku doplňky stravy pro specifické potřeby dětí, dodávající tělu přiměřené množství nezbytných látek, které ve stravě chybí, ale nezapomeňte že nemohou vyváženou a pestrou stravu nahrazovat. Velmi oblíbené jsou produkty z řady Marťánci pro různé potřeby dětí různých věkových kategorií. Společně s Marťánky tak můžete ohlídat správný poměr vitamínů a dalších nezbytných látek v dětském jídelníčku. Např. Marťánci® PROimun díky obsahu extraktu z bezu, a dalších látek podpoří dětský imunitní systém před i během rizikového období, kdy jsou kladeny zvýšené nároky na dětský imunitní systém (např. začátek školní docházky nebo častý výskyt nachlazení).
 
  • Podpořte dětskou imunitu bylinkami. Mezi nejznámější bylinky na podporu imunity patří echinacea, rakytník, kustovnice a ženšen.
 
Tipy, jak celoročně posilovat imunitu u dětí
18.12.2015

Tipy, jak celoročně posilovat imunitu u dětí

Jak se postarat o to, aby vaše dítě přečkalo chladné dny zdravé, usměvavé a bez kapesníku u nosu? Podporujte celoročně jeho imunitu. Poradíme vám jak na to.

Přečtěte si více
Zobrazení: 106
Podpořte imunitu dětí dary z přírody
27.02.2018

Podpořte imunitu dětí dary z přírody

Také je u vás zima tradičně obdobím "marodění"? Podobnou zkušenost má většina maminek dětí předškolního i školního věku, které co chvíli chytnou nějakou virózu. Co dělat pro to, aby vaše děti nebyly tak často nemocné? Podpořte jejich odolnost prostředky, které najdeme v přírodě.

Přečtěte si více
Zobrazení: 143