Co jíst, když vás zlobí žaludek

Co jíst, když vás zlobí žaludek

Publikováno: 19.06.2018

Zobrazení: 50883

Nevolnost, nadýmání, ztráta chuti k jídlu a hlavně nepříjemné křeče v žaludku, to všechno jsou typické příznaky gastritidy – nemoci, která se v poslední době pomalu a jistě vkrádá do našich každodenních životů. Ke vzniku zánětu žaludeční sliznice přispívají zejména špatné stravovací návyky a stres. A ruku na srdce – obojího si dnes „užíváme“ víc než do sytosti.

Při současném hektickém tempu si vlastně už ani neuvědomujeme, jak moc si škodíme. Z jednoho neplánovaného přesčasu, večerní sklenky alkoholu nebo polední rychlovky ve fast foodu se samozřejmě nestřílí. Pokud se však podobné úlety opakují příliš často, nebo se dokonce stanou pravidlem, tělo nám to časem vrátí. Někdy se potíže projeví až po delší době, o to jsou však intenzivnější. Poznali jste to na vlastní kůži? Pak je načase provést některé změny v životosprávě, a to ideálně ještě dřív, než se z akutních problémů stanou chronické.

Zařaďte víc zásadotvorných potravin
Zkuste se zamyslet nad tím, co svému žaludku servírujete. Klidně si to sepište na papír, ať máte přehled. Převažují ve vašem seznamu smažená a tučná jídla, po kterých jste další dvě hodiny v útlumu, různé rychlovky, sladké pečivo, uzeniny, slané pochoutky, instantní pokrmy a energy drinky? Potom se nedivte, že máte rozhozené zažívání. Na tom, co jíte, hodně záleží. Dejte přednost lehčím pokrmům a do jídelníčku zařaďte dostatek čerstvého ovoce a zeleniny. Obsahují velké množství výživných látek (vitaminů, minerálů, enzymů a vlákniny), které pomáhají posouvat pH v organismu k těm správným hodnotám. Jak jistě víte, všechny ty nepříjemné pocity v oblasti žaludku (a další trávicí potíže) způsobuje ve většině případů právě překyselení. K lepšímu trávení přispívá i konzumace potravin s vysokým obsahem vlákniny (celozrnné pečivo, luštěniny, pohanka, divoká rýže, ovesné vločky, ořechy, olejnatá semínka).

Pijte čistou vodu a čerstvé zeleninové šťávy
Při akutním zánětu, kdy je nutné snížit množství jedovatých látek, které dráždí sliznici, vynechte také alkohol, nikotin, kávu a silně kořeněná jídla. Naopak si dopřejte větší množství čisté vody bez bublinek a případně čerstvou zeleninovou šťávu – vynikající detoxikační účinek mají rajčata, celer, petržel, karotka, červená řepa, bílé zelí, pórek či kapusta. Naordinujte si týdenní očistnou kúru, která funguje i jako výborná prevence: 3krát denně vypijte 200 ml šťávy z bílého zelí nebo kapusty. Přidáte-li do každé porce ještě 50 ml celerové šťávy, účinek se zvýší. Šťávu připravujte každý den čerstvou a jednotlivé porce uchovávejte v ledničce. Zásadité prostředí v organismu pomáhá vytvořit také šťáva z mladého (zeleného) ječmene.

Očistěte se heřmánkovým čajem
K podpoře připotížích můžete vyzkoušet i bylinnou kúrou. K rostlinám, které likvidují Helicobacter pylori (bakterie, která napadá sliznici žaludku a může způsobit vznik žaludečních vředů), patří například tymián, vlaštovičník, květ měsíčku, islandský lišejník, ale také zelený čaj. Účinnou bylinnou na očistu trávící soustavy a žaludku je je heřmánek. Tato nádherně aromatická bylinka působí detoxikačně a revitalizuje náš zažívací trakt. Obsažené látky mají uklidňující účinek na hladké svalstvo trávicího traktu a pomáhají při střevních a žaludečních potížích. Heřmánkovým čajem k snídani a večeři tedy rozhodně nic nezkazíte.

Nikdy nechoďte z domu bez snídaně
A ještě dvě rady na závěr – pokud je to aspoň trochu možné, vyvarujte se stresu, a dbejte na to, abyste jedli pravidelně. Ráno byste neměli odcházet z domova bez snídaně. V poledne si udělejte čas aspoň na menší oběd, a ten si v klidu snězte. Do práce si s sebou vezměte něco malého ke svačině, zaženete tím odpolední chutě. A večer zásadně nechoďte spát o hladu (rady typu „po 17. hodině už žádné jídlo” jednoduše ignorujte). Jezte raději menší porce, nehltejte a soustřeďte se pouze na to, co máte na talíři. 

Omega 3 mastné kyseliny mohou zlepšovat krevní tlak během hubnutí
17.06.2009

Omega 3 mastné kyseliny mohou zlepšovat krevní tlak během hubnutí

Konzumace tučných ryb, jako je losos, nebo doplňků stravy obsahujících rybí olej, může snižovat krevní tlak u lidí s energeticky omezenou dietou.

Přečtěte si více
Zobrazení: 313
Antioxidanty mohou posilovat zdraví tlustého střeva
15.12.2009

Antioxidanty mohou posilovat zdraví tlustého střeva

Doplňky stravy obsahující selen mohou zabránit vzniku nových polypů tlustého střeva u lidí s anamnézou polypové formace, říká nová studie.

Přečtěte si více
Zobrazení: 391
Připravte střeva na zimu
18.01.2017

Připravte střeva na zimu

S příchodem zimy nastává období, kdy se těšíme na lyžování, na Vánoce či na dlouhé zimní večery, ale je to také čas přejídání, oslav, ale i nemocí a užívání antibiotik.

Přečtěte si více
Zobrazení: 181