ROZHOVOR: Zdravá a naplněná žena je základem spokojené rodiny

ROZHOVOR: Zdravá a naplněná žena je základem spokojené rodiny

Publikováno: 21.08.2023

Zobrazení: 7

Být zdravý, cítit se dobře, a navíc vypadat mladě a svěže, je snem snad každého z nás. Pokud máte pocit, že na to, věnovat se sami sobě, abyste se cítili v psychické i fyzické kondici, nemáte čas, přečtěte si náš článek s Mgr. Kamilou Černou, specialistkou na výživu a ženské zdraví, která svým klientkám předává funkční nastavení slučitelné s normálním životem a rodinnou pohodou. Chcete-li se naučit porozumět sami sobě, umět naplnit své potřeby a stravovat se intuitivně bez zbytečného stresu, vydejte se na cestu právě s Kamilou.

Zdravý životní styl jako mise

Mojí misí je učit ženy, aby o sebe uměly pečovat prostřednictvím výživy a dobře nastaveného mindsetu. Mimo individuální spolupráce tvořím podcast Healthy by Cerna, obsah na sociální sítě a věnuji se vzdělávání v oblasti výživy a zdravého životního stylu (teď například chystám workshop pro ženy. Především ale trávím čas se svým malým synem, miluju dobré jídlo, kavárny a cestování.

 

Podcast Healthy by Cerná: zajímavé informace nejen o zdraví

Základ mé práce tvoří individuální spolupráce – osobní a on-line konzultace a výživový koučink. Některé konzultace probíhají i v terénu, což může vypadat tak, že pomáhám klientům s nákupem, vařením, či zvládáním náročných situací, kterými si na cestě za zdravým vztahem k jídlu prochází. Snažím se maximálně propojovat teorii s praxí. Výživový koučink je velmi intenzivní a zahrnuje výživový a suplementační plán na míru, pravidelné konzultace, víceméně neustálou komunikaci a podklady, které se přizpůsobují fázi spolupráce. Dále tvořím různé vzdělávací aktivity a skupinové programy. Podcast Healthy by Cerna se věnuje výživě, životnímu stylu a zdravému vztahu k jídlu i sobě sama. Snažím se v něm předávat své myšlenky, užitečné informace a představovat posluchačům zajímavé hosty. Už jako malá jsem milovala mluvené slovo, takže podcast je moje nejoblíbenější platforma.
 

 
V létě spousta lidí tzv. hubne do plavek. Jak by měla vypadat zdravá redukce hmotnosti?

V první řadě bychom si měli položit otázku, zda je na redukci opravdu správný čas a zda jí skutečně potřebujeme. Pokud ano, měla by jí primárně předcházet fáze stabilizace, abychom vycházeli z rozumného bodu a hezky nastaveného příjmu. Nedává smysl ubírat tam, kde už je i tak zoufale málo. Je to vždy individuální, ale rozhodně není třeba pouštět se do drastických diet a vyřazovat celé skupiny potravin. Naopak, chceme stále udržet dostatečný příjem živin a poskytovat tělu vhodné podmínky, aby chtělo spolupracovat. Nikdy to není jen o jídelníčku, ale celém komplexu. Mezi nejčastější chyby těch, kteří chtějí nějaké to kilo shodit, jsou začarované kruhy nových začátků, diet, omezování, vyřazování základních potravin z jídelníčku, velmi nízký příjem, extrémní cvičení, nebo naopak nepochopení naprostých základů, na kterých výživa stojí. Se zdravým stravováním je stále spojeno mnoho mýtů. Mezi ty časté patří např. mylné přesvědčení, že čím méně jíme, tím lépe. Pak také často, že bychom neměli jíst po určité hodině, nebo že lepek a laktóza mohou za všechny problémy.
 

 

Jíst 5x denně v malých porcích je stále považováno za jakési pravidlo zdravého stravování, ačkoliv se můžeme setkat s názory odborníků, kteří s tím nesouhlasí.

Konkrétní nastavení jídelníčku vždy záleží na konkrétním člověku. Co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému. Jakmile je něco doporučováno plošně pro všechny, byla bych hodně opatrná a při takové informaci zbystřila. J Já nejsem obecně přílišný zastánce nízkofrekvenčního stravování (např. jen 2-3 porce denně) – vidím v praxi, že spoustě lidem nevyhovuje a nefunguje. 5 porcí může být úplně v pohodě dobře fungující nastavení.

 

Co říkáte na tzv. přerušovaný půst, který v poslední době zažívá boom?

Nemyslím si, že bychom ve výživě potřebovali jakákoliv striktní pravidla nebo nastavení, že jenom takhle je to správně (např. jíst jen v daném časovém okně) a do toho se potřebujeme vejít. Většinou to z dlouhodobého hlediska spíše omezuje a přináší stres. Každý den je jiný a jídlo se má přizpůsobit nám, ne my jemu. Kromě toho bych byla s dlouhými hladovými okny opatrná zejména u žen kvůli hormonálnímu zdraví. Abych to zkrátila – ano, do určité míry dává smysl respektovat svůj cirkadiánní rytmus, ale dodržovat přesně nastavený přerušovaný půst za mě není třeba.

 

To, že výživa ovlivňuje nejen naše zdraví, ale také psychiku není třeba zdůrazňovat. Málokdo však ví, že skladba jídelníčku ovlivňuje i naši energii, které se mnohým nedostává. Co byste doporučila např. maminkám, které mohou být díky péči o děti, rodinu a domácnost častěji unavené a vyčerpané. Jak prostřednictvím stravy podpořit energii?

Maminky především potřebují myslet samy na sebe a udělat si prostor na to, aby se najedly a nezanedbávaly se. Když jsme najedené a máme dostatek energie, jsme mnohem příjemnější a zvládáme lépe náročné situace. Tím pádem win win pro celou rodinu. J Maminky potřebují konzumovat to samé jako všichni ostatní – výživné jídlo stojící na základních potravinách s dostatečným zastoupením všech makroživin, což jsou bílkoviny, sacharidy a tuky. Nepotřebujeme žádné speciální produkty, ale poctivé jídlo, které můžeme klidně proložit něčím pro radost (třeba zmrzlinou na výletě).
 

 
Jak zvládáte rodinu a kariéru výživové poradkyně? 

Především právě díky tomu, že se snažím sama aplikovat to, co předávám – jíst dostatečně a kvalitně, udělat si i čas na sebe a nedávat své potřeby až na poslední místo. Pokud chceme energii rozdávat, musíme jí mít v první řadě samy pro sebe. Tu největší roli však hraje moje rodina, která se aktivně podílí na péči o syna (což zdaleka není samozřejmost a dobře vím, že každá maminka tuhle podporu nemá). Díky tomu můžu být v klidu, když si na chvíli odskočím pracovat a o syna je mezitím krásně a s láskou postaráno. A teď ta nejdůležitější věc – práce mě baví a ráda mám kromě mateřství i „něco svého“, co mě rozvíjí. Jasně, že je to chvílemi náročné, ale vybrala jsem si tuhle cestu vědomě a jsem v ní zatím moc spokojená.

 
Kamile moc děkujeme za rozhovor a přejeme nejen spoustu zdraví a rodinné pohody, ale také spoustu spokojených klientek.
 
Kolik spálit kalorií?
08.08.2023

Kolik spálit kalorií?

Patříte k těm, kteří úzkostlivě sledují počet přijatých kalorií ve snaze zhubnout? Pak se zaměřte nejen na samotný počet kalorií, ale také na množství energie, kterou jste v daný den spálili. Poradíme vám, jak energetickou bilanci správně hodnotit, protože doporučený kalorický příjem je individuální.

Přečtěte si více
Zobrazení: 294
Brusinky a péče o močové cesty
08.08.2023

Brusinky a péče o močové cesty

Ačkoliv s infekcemi močových cest se setkávají především ženy, nevyhýbá se ani mužům a dětem. Pokud se objeví časté nucení na močení a bolest nebo pálení při močení, zpozorněte! Díky včasné diagnostice si můžete ušetřit mnoho nepříjemných chvil. A protože s podporou zdraví močových cest jsou často spojovány brusinky, pojďme si jejich účinky představit, stejně jako řady Urinal a Uroval, které extrakty z brusinek obsahují.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1050
Nedovolte, aby vás ničil stres!
14.08.2023

Nedovolte, aby vás ničil stres!

Ne vždy jde život přesně podle našich představ a každodenní starosti a stres se mohou negativně podepisovat na našem zdraví. Ačkoliv v malé míře stres nemusí představovat zdravotní riziko, překročí-li únosnou mez, může s sebou přinášet mnoho zdravotních obtíží. Podrážděnost, nervozita, nesoustředěnost, poruchy paměti, nespavost, ale také oslabená imunita, mohou být jen některými problémy, které jsou se stresem spojeny. Začněte proto se stresem pracovat dříve, než se projeví na vašem zdraví.

Přečtěte si více
Zobrazení: 348
Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli
06.08.2023

Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli

Důležitost spánku pro lidské zdraví si často uvědomíme až tehdy, když se nám ho nedostává. Bohužel těch, kteří trpí nespavostí, nejčastější spánkovou poruchou, přibývá. Pokud vás trápí příliš dlouhá doba usínání, nekvalitní spánek a časté noční probouzení, je na čase podpořit spánek. Nejen tipy, díky kterým se ráno můžete opět probouzet svěží a odpočatí, ale také zajímovosti o spánku, vám přinášíme.  

Přečtěte si více
Zobrazení: 6462