Nedovolte, aby vás ničil stres!

Nedovolte, aby vás ničil stres!

Publikováno: 26.02.2018

Zobrazení: 128

Stres je nedílnou součástí našich životů. V menší míře neškodí, ale překročí-li únosnou mez, cítíme se unavení, špatně spíme, střídáme nálady jak aprílové počasí, obtížně se soustředíme a někdy máme pocit, že se nám rozskočí hlava. Zažeňte stres dřív, než vám začne škodit.

Vybavte si nějakou situaci, kdy jste byli hodně nervózní. Jak se vám dýchalo? Nejspíš dost špatně. Na hrudníku se vám usadil nepříjemný tlak a cítili jste nedostatek vzduchu. Rychlé a mělké dýchání je pro stresové situace typické. V takové chvíli pomůže jednoduché dechové cvičení. Zhluboka a pomalu se nadechněte nosem a potom ještě pomaleji vydechněte ústy. Nádech by měl trvat 4 vteřiny, výdech 6 vteřin. Opakujte 10krát a představujte si, jak s každým vydechnutím odchází z vašeho těla nahromaděné napětí.

Masírujte reflexní body na dlani

Nepříjemných pocitů vás zbaví také akupresura. Stačí, když budete třít dlaně jednu o druhou, dokud se v nich nerozproudí krev a nebudou horké. Můžete i na pár vteřin silně stisknout palec a prostředník, nebo si 2 minuty promačkávejte dlaně palcem. Ještě méně nápadný je následující cvik: v sedě na židli si položte obě ruce na kolena a masírujte body nalézající se pod konečky prsteníků. Masáž provádějte směrem dolů. Nejpozději do 10 minut se dostaví úleva a pocit uvolnění.

Zklidněte se bylinkovým čajem

Uvařte si třeba meduňkový. Pokud si ho dáte večer, bude se vám navíc dobře spát (podle lidových herbářů meduňka přivolává veselé sny). Při stresu a pro uklidnění je výborný extrakt z kozlíku neboli baldrián. Vyrábějí se z něj valeriánské kapky a bývá také součástí bylinných čajových směsí. Mírně zklidňující účinky má i mučenka, rostlina původem z Brazílie, jejíž lahodné plody se už po staletí používají k léčbě úzkosti a nespavosti. Expert na špatnou náladu je třezalka. Ale pozor, tato bylinka zvyšuje fotosenzibilitu (nadměrná citlivost na světlo), proto byste se během jejího užívání měli vyhýbat přímému slunci a omezit návštěvy solária. Z dalších léčivek můžete zkusit heřmánek, levanduli, mateřídoušku a šantu kočičí.

Vyzkoušejte relaxační koupel

Máte doma oregano? Připravte si uvolňující lázeň: 300 g natě spařte 5 litry vody, nechte 30 minut vylouhovat a poté vlijte do připravené lázně. Dalším kořením, které působí jako balzám na pocuchané nervy, je vanilka. Její sladká vůně uklidňuje, tlumí úzkost a napětí a pomáhá proti nespavosti. Ochutnali jste už vanilkový čaj? Do 250 ml vroucí vody vložte kousek vanilkového lusku, očištěnou kůru z menšího pomeranče a 2 hřebíčky. Vše povařte a přeceďte do konvičky s černým čajem. Na nervovou soustavu blahodárně působí i bazalkové silice. Přidejte pár kapek esenciálního oleje do aromalampy, nebo si udělejte relaxační koupel: 3–10 kapek rozmíchejte v 1 dcl mléka a nalijte do vany s vodou o teplotě 35–37 °C.

Zařaďte banány a ovesné vločky

Na stres platí také některé potraviny – např. banány, které obsahují vitamin B6 (pyridoxin) nebo hořčík. Obě tyto látky přispívají ke snížení únavy a vyčerpání, podporují energetický metabolismus a normální fungování nervového systému. Jejich zásoby se však během zátěže rychle vyčerpávají. Další osvědčenou antistresovou pochoutkou jsou ovesné vločky, oříšky, různá olejnatá semínka a klíčky, nepražené kakaové boby a hořká čokoláda (s množstvím to ale nepřehánějte, 40 gramů denně bohatě stačí). Pokud se však se zvýšenou duševní zátěží potýkáte hodně často, můžete zvolit praktičtější řešení v podobě kvalitních doplňků stravy, které obsahují vyvážený poměr hořčíku a vitaminu B6. Jsou volně k dostání v lékárnách a na e-shopech.

Chybí vám vitamin B6?

To snadno zjistíte pomocí malého domácího testu. Natáhněte ruku dlaní vzhůru a snažte se ohnout dva poslední klouby prstů, až špičky prstů dosáhnou dlaně (ohnuté musí být jen poslední dva klouby). Zkuste to na obou rukou. Pokud se špičky prstů dlaně nedotknou, zřejmě se vám vitamin B6 nedostává.

Červený jetel může snižovat symptomy deprese u starších žen
09.03.2010

Červený jetel může snižovat symptomy deprese u starších žen

U žen v postmenopauze, které užívají doplňky obsahující extrakt z červeného jetele se může vyskytovat méně příznaků deprese a úzkosti, říká nová randomizovaná studie z Rakouska.

Přečtěte si více
Zobrazení: 45
Nízká hladina vitaminu D je spojena s vyšším rizikem deprese
30.11.2010

Nízká hladina vitaminu D je spojena s vyšším rizikem deprese

Pravděpodobnost deprese je výrazně vyšší u lidí s nedostatkem vitaminu D, ve srovnání s lidmi s odpovídající hladinou vitaminu D.

Přečtěte si více
Zobrazení: 479
Omega 3 mastné kyseliny mohou zmírňovat symptomy deprese u starších osob
20.05.2011

Omega 3 mastné kyseliny mohou zmírňovat symptomy deprese u starších osob

Nová italská studie uvádí, že denní příjem omega-3 nenasycených mastných kyselin může snižovat výskyt příznaků deprese u starších žen. Podle poznatků publikovaných v The Journal of Nutrition, Health & Aging, ženy, které přijímaly denní dávku doplňků stravy obsahujících 2,5 g omega-3, pociťovaly značné zmírnění příznaků deprese.

Přečtěte si více
Zobrazení: 337