Nedovolte, aby vás ničil stres!

Nedovolte, aby vás ničil stres!

Publikováno: 14.08.2023

Zobrazení: 358

Ne vždy jde život přesně podle našich představ a každodenní starosti a stres se mohou negativně podepisovat na našem zdraví. Ačkoliv v malé míře stres nemusí představovat zdravotní riziko, překročí-li únosnou mez, může s sebou přinášet mnoho zdravotních obtíží. Podrážděnost, nervozita, nesoustředěnost, poruchy paměti, nespavost, ale také oslabená imunita, mohou být jen některými problémy, které jsou se stresem spojeny. Začněte proto se stresem pracovat dříve, než se projeví na vašem zdraví.

Stres je reakcí těla na ohrožení

Stres je situace, která vyvolává určitou biologickou odpověď organismu. Stres spouští reakci boj nebo útěk, a tak chrání organismus před nebezpečím. Zrychlí se dech, tep, srdeční frekvence, zvýší se krevní tlak, do těla se začne vyplavovat hormon stresu kortizol a další stresové hormony a zpomaluje se trávení. Poté, co stres pomine, nastává únava a vyčerpání a organismus potřebuje čas na regeneraci. Zatímco krátkodobý stres nepředstavuje významné riziko, dlouhodobý, chronický stres je zátěž nejen pro psychické, ale také pro fyzické zdraví.
 

Stres nemusí být vždy špatný

Ačkoliv stres je většinou vnímám jako něco negativního, existuje také stres, který je pro člověka pozitivní. Jde o tzv. eustres, který zažil každý z nás, a to např. při pracovním pohovoru, během zkoušky, či na první schůzce. Eustres nás stimuluje k dosahování lepších výkonů a motivuje k překonávání překážek. Oproti tomu distres je pro lidské zdraví nebezpečný, protože představuje nadměrnou psychickou zátěž, která může vyústit v celou řadu psychosomatických onemocnění. Ideální by bylo, pokud bychom negativní stres mohli z našich životů odstranit, což bohužel ne vždy lze. Pro eliminaci stresu je důležité vědět, jak s ním pracovat. Vyzkoušejte naše tipy, díky kterým se naučíte lépe zvládat stres a běžné denní starosti, které mohou pro naše zdraví představovat riziko.
 

Jak se zbavit stresu?

Dechové cvičení

Vybavte si nějakou situaci, kdy jste byli hodně nervózní. Jak se vám dýchalo? Nejspíš dost špatně. Na hrudníku se vám usadil nepříjemný tlak a cítili jste nedostatek vzduchu. Rychlé a mělké dýchání je pro stresové situace typické. V takové chvíli pomůže jednoduché dechové cvičení. Zhluboka a pomalu se nadechněte nosem a potom ještě pomaleji vydechněte ústy. Nádech by měl trvat 4 vteřiny, výdech 6 vteřin. Opakujte 10krát a představujte si, jak s každým vydechnutím odchází z vašeho těla nahromaděné napětí.
 

Masírujte reflexní body na dlani

Nepříjemných pocitů vás může zbavit také akupresura. Stačí, když budete třít dlaně jednu o druhou, dokud se v nich nerozproudí krev a nebudou horké. Můžete i na pár vteřin silně stisknout palec a prostředník, nebo si 2 minuty promačkávejte dlaně palcem. Ještě méně nápadný je následující cvik: v sedě na židli si položte obě ruce na kolena a masírujte body nalézající se pod konečky prsteníků. Masáž provádějte směrem dolů. Nejpozději do 10 minut se dostaví úleva a pocit uvolnění.
 

Zklidněte se bylinkovým čajem

Uvařte si třeba meduňkový. Pokud si ho dáte večer, bude se vám navíc dobře spát (podle lidových herbářů meduňka přivolává veselé sny). Při stresu a pro uklidnění je výborný extrakt z kozlíku neboli baldrián. Vyrábějí se z něj valeriánské kapky a bývá také součástí bylinných čajových směsí. Mírně zklidňující účinky má i mučenka, rostlina původem z Brazílie, jejíž lahodné plody se už po staletí používají k léčbě úzkosti a nespavosti. Expert na špatnou náladu je třezalka. Ale pozor, tato bylinka zvyšuje fotosenzibilitu (nadměrná citlivost na světlo), proto byste se během jejího užívání měli vyhýbat přímému slunci a omezit návštěvy solária. Z dalších léčivek můžete zkusit heřmánek, levanduli, mateřídoušku a šantu kočičí.
 

Vyzkoušejte relaxační koupel

Máte doma oregano? Připravte si uvolňující lázeň: 300 g natě spařte 5 litry vody, nechte 30 minut vylouhovat a poté vlijte do připravené lázně. Dalším kořením, které působí jako balzám na pocuchané nervy, je vanilka. Její sladká vůně uklidňuje, tlumí úzkost a napětí a pomáhá proti nespavosti. Ochutnali jste už vanilkový čaj? Do 250 ml vroucí vody vložte kousek vanilkového lusku, očištěnou kůru z menšího pomeranče a 2 hřebíčky. Vše povařte a přeceďte do konvičky s černým čajem. Na nervovou soustavu blahodárně působí i bazalkové silice. Přidejte pár kapek esenciálního oleje do aromalampy, nebo si udělejte relaxační koupel: 3–10 kapek rozmíchejte v 1 dcl mléka a nalijte do vany s vodou o teplotě 35–37 °C.
 

Zařaďte banány a ovesné vločky

Na stres platí také některé potraviny – např. banány, které obsahují vitamin B6 (pyridoxin) nebo hořčík. Obě tyto látky přispívají ke snížení únavy a vyčerpání, podporují energetický metabolismus a normální fungování nervového systému. Jejich zásoby se však během zátěže rychle vyčerpávají. Další osvědčenou antistresovou pochoutkou jsou ovesné vločky, oříšky, různá olejnatá semínka a klíčky, nepražené kakaové boby a hořká čokoláda (s množstvím to ale nepřehánějte, 40 gramů denně bohatě stačí). Pokud se však se zvýšenou duševní zátěží potýkáte hodně často, můžete zvolit praktičtější řešení v podobě kvalitních doplňků stravy, které obsahují vyvážený poměr hořčíku a vitaminu B6. Z nabídky Walmark je vhodný doplněk stravy Magnesium + B6. Jde o magnesium prémiové kvality obohacené o vitamin B6, podporuje zdravé fungování nervového systému a normální tvorbu červených krvinek, přispívá k normální funkci imunitního systému
 

Vyzkoušejte SpiLEEP pro zmírnění projevů nadměrného stresu

Pokud se cítíte unavení a vyčerpaní, zkuste zmírnit nepříjemné projevy stresu doplňkem stravy SpiLEEP. Jde o vysoce kvalitní přípravek na přírodní bázi obsahující L-theanin a kombinaci extraktů z chmele otáčivého a kozlíku lékařského. SpiLEEP přispívá ke klidnému spánku a ke zmírnění projevů zvýšené psychické zátěže. Ačkoliv na trhu je dostupná řada produktů na podporu spánku a zmírnění projevů stresu, doplněk stravy SpiLEEP je unikátní díky svému složení. Tradičně užívané byliny jako chmel otáčivý a kozlík lékařský nemohly dříve chybět v žádné domácnosti. SpiLEEP® je založen na léty a zkušenostmi ověřené tradici přírodního léčitelství.
 



 

Tento článek byl vytvořen ve spolupráci s: 

Mgr. Denisa Salvová

Absolvovala obor Rehabilitační psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Působila ve zdravotně sociální oblasti jako vedoucí poraden, terapeut a lektor kurzů pro pracovníky v pomáhajících profesích. V současné době se zajímá o oblast medicíny, zdravotnictví, zdravého životního stylu a psychologie.

Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli
06.08.2023

Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli

Důležitost spánku pro lidské zdraví si často uvědomíme až tehdy, když se nám ho nedostává. Bohužel těch, kteří trpí nespavostí, nejčastější spánkovou poruchou, přibývá. Pokud vás trápí příliš dlouhá doba usínání, nekvalitní spánek a časté noční probouzení, je na čase podpořit spánek. Nejen tipy, díky kterým se ráno můžete opět probouzet svěží a odpočatí, ale také zajímovosti o spánku, vám přinášíme.  

Přečtěte si více
Zobrazení: 6486
Jak podpořit imunitu často nemocných dětí?
12.09.2022

Jak podpořit imunitu často nemocných dětí?

Každý rodič to dobře zná. Dítě nastoupí do školky či do školy a po několika dnech je nemocné. Opakované infekce u dětí jsou typické pro období, kdy se imunitní systém dítěte poprvé setkává s patogeny, rozvíjí imunitní odpověď a organismus si buduje imunitní paměť. Do určité míry můžeme imunitu dítěte ovlivnit tím, že ji budeme posilovat.

Přečtěte si více
Zobrazení: 6116
Lékárnička pro Vaše pohodové léto
31.07.2023

Lékárnička pro Vaše pohodové léto

Dlouho očekávaná doba letních prázdnin a dovolených je konečně tady! To, co by vám, samozřejmě kromě dobré nálady, nemělo chybět, je „vyletněná“ lékárnička. Nadcházející dny plné aktivit a dobrodružství s sebou mohou přinést i nečekané příhody, na které se vyplatí být připraven. Co by vaše letní lékárnička měla obsahovat, vám poradíme!

Přečtěte si více
Zobrazení: 83
Jak si poradit s příznaky menopauzy
24.04.2023

Jak si poradit s příznaky menopauzy

Menopauza je přirozeným obdobím v životě každé ženy, kterého není třeba se bát. Jde hlavně o to zmírnit nepříjemné obtíže způsobené poklesem pohlavních hormonů, které mohou menopauzu doprovázet. I život v menopauze se dá přece žít naplno!

Přečtěte si více
Zobrazení: 2583
Brusinky a péče o močové cesty
08.08.2023

Brusinky a péče o močové cesty

Ačkoliv s infekcemi močových cest se setkávají především ženy, nevyhýbá se ani mužům a dětem. Pokud se objeví časté nucení na močení a bolest nebo pálení při močení, zpozorněte! Díky včasné diagnostice si můžete ušetřit mnoho nepříjemných chvil. A protože s podporou zdraví močových cest jsou často spojovány brusinky, pojďme si jejich účinky představit, stejně jako řady Urinal a Uroval, které extrakty z brusinek obsahují.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1056