Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli

Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli

Publikováno: 28.03.2020

Zobrazení: 423

Světový den spánku každoročně spadá na pátek před jarní rovnodenností. Letos oslavy připadly na 13. března. Cílem oslav je připomenout důležitost kvalitního spánku včetně pravidel spánkové hygieny a upozornit na problémy související se spánkem. Spánek je nezbytný pro regeneraci naší psychické i fyzické aktivity, což stále mnozí podceňují. Jedním z důvodů je i to, že spánek je obestřen mnoha mýty. Přinášíme pár zajímavostí o spánku, které se určitě vyplatí znát.

Spánek a regenerace organismu

Spánek mnozí podceňují, a proto trpí jeho chronickým nedostatkem. Pro psychické a fyzické zdraví by měl dospělý člověk spát 6 až 9 hodin denně, i když potřeba spánku je individuální.  Spolu s věkem délka a potřeba spánku klesá. Při nedostatku kvalitního spánku nedochází k tolik potřebné regeneraci organismu, což se může projevit např. poruchami pozornosti, zhoršeným myšlením a celkovou únavou. Nekvalitní spánek může být způsoben mnoha příčinami, z nichž nejčastější je špatná spánková hygiena
 

Spánková hygiena krok za krokem

Patříte-li mezi nespavce, zkuste se zamyslet, zda dodržujete pravidla spánkové hygieny. Jde o soubor opatření, díky kterým je spánek dostatečně dlouhý a kvalitní.
 
  • Do postele uléhejte jen při ospalosti, vyvarujte se spaní během dne (max. 30-45 minut).
 
  • Vstávejte i uléhejte pravidelně, ve stejnou dobu včetně víkendů.
 
  • Do ložnice nepatří rušící předměty a alergeny.
 
  • Před ulehnutím ložnici dobře vyvětrejte, ideální je teplota kolem 18-20 °C, ticho a tma.
 
  • Před spaním nepijte kávu, černý čaj, kolové nápoje, alkohol a vyvarujte se kouření.
 
  • Večer nekonzumujte těžká jídla.
 
  • Neusnete-li do 30 minut, věnujte se jiné činnosti, např. čtení.
 
  • Nechoďte spát s negativními myšlenkami, rozčilení či rozrušení.
 
  • Alespoň 3 hodiny před ulehnutím se vyvarujte náročné fyzické aktivitě.
 
  • Během dne mějte dostatek pohybu, abyste byli zdravě unaveni.
 

Poruchami spánku trpí až polovina lidí nad 65 let

Poruchy spánku nejsou v dnešní době nic výjimečného. Výskyt spánkových poruch je častý zejména u seniorů nad 65 let věku. Mezi nejčastější poruchy spánku patří nespavost (insomnie), zvýšená spavost (hypersomnie) a další poruchy spánku. Poruchy spánku ale mohou vznikat i v souvislosti se stresem a nadměrnou psychickou zátěží.
 

Na nespavost pomoc z přírody

V antickém Řecku sestupoval každou noc na zem bůh spánku Hypnos, který uspával všechny živé tvory a obdarovával je sny. Pokud nás trápí nespavost dnes, můžeme zkusit podpůrné prostředky jako jsou bylinky či doplňky stravy. Z bylinných čajů je doporučována např. meduňka, kozlík lékařský, chmel či speciální čajové směsi. Extrakty z chmele a kozlíku lékařského najdete také v doplňku stravy Benosen pro klidný spánek a uvolnění těla a mysli. V případě dlouhodobých poruch se spánkem ale konzultujte svůj stav s lékařem.
 

10 zajímavých faktů o spánku

 
  • Vyšší výskyt nespavosti se týká rozvedených, ovdovělých a osamocených lidí.
 
  • Ti, co přišli o zrak v průběhu života, sní v obrazech. Lidé, kteří se slepí narodili, nesní vizuálně, ale prostřednictvím vjemů. Jejich sny jsou plné vůní, emocí, dotyků a zvuků.
 
  • Člověk je jediný savec, který vědomě odkládá spánek.
 
  • Tělo si na práci na směny nikdy nezvykne.
 
  • Čím vyšší nadmořská výška, tím větší pravděpodobnost poruchy spánku. 
 
  • Pravidelné fyzické cvičení napomáhá snadnějšímu usínání a přispívá ke zdravějšímu spánku, ale ojedinělé cvičení nebo cvičení těsně před spaním naopak usínání ztěžuje.
 
  • Pokud položíme novorozence do postýlky ospalé a nikoliv spící, je pravděpodobnější, že bude v budoucnu schopen usnout bez pomoci rodičů, což mu umožní samostatně usnout, když je čas na spaní a pokud se v noci vzbudí, snadněji sám znovu usne.
 
  • Každý v noci sní, jen si sny nepamatuje. Nejčastěji víme, co se nám zdálo bezprostředně po probuzení, poté sny zapomínáme. Během snění totiž nedochází ke stejnému procesu ukládání vzpomínek jako v bdělém stavu, a proto si pamatujeme většinou pouze sny, které byly intenzivní a logické.
 
  • Nemoc, která se projevuje náhlým a nekontrolovatelným usnutím se nazývá narkolepsie. 
 
  • Nedostatečný a nekvalitní spánek způsobuje zvýšení hladiny hormonu ghrelinu, což způsobuje zvýšení chuti k jídlu. Chcete-li si udržet zdravou váhu, dbejte proto také na dostatek kvalitního spánku.
Spánková hygiena aneb jak se vyspat i v tropických dnech
31.07.2019

Spánková hygiena aneb jak se vyspat i v tropických dnech

Nezdravý životní styl, stres, nepravidelná pracovní doba, ale i vysoké noční teploty mohou vést k nekvalitnímu spánku, poruchám spánku a nespavosti. Někdy se totiž ani po deseti hodinách spánku necítíme dobře odpočatí. Dodržováním jednoduchých pravidel, můžete svůj spánek zkvalitnit a zajistit tak tělu tolik potřebnou regeneraci. U dlouhodobějších poruch spánku je doporučováno navštívit lékaře, který vyloučí jiná onemocnění vedoucí k nespavosti.

Přečtěte si více
Zobrazení: 309