Spánková hygiena aneb jak se vyspat i v tropických dnech

Spánková hygiena aneb jak se vyspat i v tropických dnech

Publikováno: 31.07.2019

Zobrazení: 145

Nezdravý životní styl, stres, nepravidelná pracovní doba, ale i vysoké noční teploty mohou vést k nekvalitnímu spánku, poruchám spánku a nespavosti. Někdy se totiž ani po deseti hodinách spánku necítíme dobře odpočatí. Dodržováním jednoduchých pravidel, můžete svůj spánek zkvalitnit a zajistit tak tělu tolik potřebnou regeneraci. U dlouhodobějších poruch spánku je doporučováno navštívit lékaře, který vyloučí jiná onemocnění vedoucí k nespavosti.

Definice spánku

Spánek je přirozený stav, opak bdělosti. Je nezbytnou součástí života, nutný pro regeneraci organismu. Spánek tvoří téměř jednu třetinu našeho života. Optimální doba spánku pro dospělého člověka je cca 6-9 hodin denně, ideálně v noci. Délka a potřeba spánku s věkem klesá.
 

Fáze spánku

Spánek probíhá ve dvou fázích. REM (z anglického rapid eye movement – rychlé pohyby očí) a NREM (non REM). Tyto dvě fáze se v průběhu spánku pravidelně střídají. Při fázi REM je intenzita mozkové činnosti podobná bdělosti, doprovází ji rychlé pohyby očí se zavřenými víčky a uvolňují se svaly. NREM charakterizuje útlum mozkové činnosti, tělesný klid a uvolnění. Tato fáze se dělí na čtyři stádia podle hloubky spánku. V hlubokém spánku se snižuje krevní tlak a srdeční tep a oběhový systém odpočívá. Hluboký spánek tedy působí jako prevence před kardiovaskulárními chorobami.
 

Spánek v tropických teplotách

Pokud budeme dodržovat určité zásady, můžeme si dopřát kvalitní spánek, i když teploty atakují 30 °C. Ideální teplota pro dobrý spánek je maximálně 20 °C. Odborníci přes spánkovou hygienu doporučují větrat pouze v době, kdy venkovní teplota nepřesahuje 25 °C, tedy v noci a brzy ráno. V tropických nocích si můžeme dopřát klimatizaci či elektrický zvlhčovač vzduchu. Dobře ale poslouží i obyčejné zavěšené mokré prostěradlo a větrák. 

Desatero dobrého spánku

  1. Do postele uléhejte pouze při pocitu ospalosti, nikoliv k odpočinku během dne.
  2. Nespěte během dne (případně jen krátký odpolední spánek do 30 minut).
  3. Uléhejte a vstávejte každý den přibližně ve stejnou dobu, včetně víkendů.
  4. V ložnici před spaním mějte vyvětráno, teplotu pod 20 °C, ticho a tmu.
  5. Alespoň 4 hodiny před spaním nepijte kávu, černý a zelený čaj, kolové nápoje a kakao.
  6. Před spaním nekuřte a nepijte alkoholické nápoje.
  7. Vyvarujte se konzumaci těžkých a tučných jídel těsně před ulehnutím.
  8. Pokud po ulehnutí neusnete do 30 minut, věnujte se něčemu příjemnému (např. četba).
  9. Před spaním neřešte důležité nebo stresující věci, neuléhejte rozčilení či rozrušení.
  10. Během dne buďte přiměřeně pohybově aktivní, nejlépe na čerstvém vzduchu.

 
Na podporu spánku lze užít i některé bylinné čaje s obsahem meduňky, kozlíku lékařského či chmele otáčivého. Extrakty chmele a kozlíku lékařského jsou součástí i doplňku stravy Benosen pro klidný spánek a celkovou relaxaci. Benosen je vhodný i v době náročného a stresujícího období a zvýšené psychické zátěže, která může negativně ovlivnit právě kvalitu spánku.

 

Podpořte spánek s doplňkem stravy Benosen

Do boje se stresem! Rady, jak pečovat o své zdraví, i když nemáte čas
29.05.2019

Do boje se stresem! Rady, jak pečovat o své zdraví, i když nemáte čas

Ať už jde o zdraví všech orgánů, zpomalení procesu stárnutí, zlepšení výkonu nebo ovlivnění psychických funkcí, dostatečný přísun vitamínů hraje velmi důležitou úlohu při udržování lidského organismu v co nejlepší formě.

Přečtěte si více
Zobrazení: 99
Nenechte jarní únavu, aby vás zdolala
18.03.2019

Nenechte jarní únavu, aby vás zdolala

Cítíte se unavení a vyčerpaní, jste stále skleslí a pěkné počasí vám nedělá radost? Pak na vás patrně dopadla jarní únava.

Přečtěte si více
Zobrazení: 464
Nedovolte, aby vás ničil stres!
26.02.2018

Nedovolte, aby vás ničil stres!

Stres je nedílnou součástí našich životů. V menší míře neškodí, ale překročí-li únosnou mez, cítíme se unavení, špatně spíme, střídáme nálady jak aprílové počasí, obtížně se soustředíme a někdy máme pocit, že se nám rozskočí hlava. Zažeňte stres dřív, než vám začne škodit.

Přečtěte si více
Zobrazení: 17