Jak zajistit dítěti klidný spánek?

Jak zajistit dítěti klidný spánek?

Publikováno: 06.08.2020

Zobrazení: 17

Klidný, kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je klíčem k celkovému zdraví dětí. Fyziologický spánek ovlivňuje nejen zdraví, ale také tělesný, emoční, kognitivní a sociální vývoj dítěte. Během vývoje se ale potřeba spánku u dětí mění, a proto jsou různé také problémy se spánkem. Mezi nejčastější problémy, se kterými se rodiče malých dětí mohou setkat, jsou problémy s usínáním a nespavost. Jak dětem pomoci, aby jejich spánek odpovídal jejich fyziologickým potřebám a ony se ráno probouzely svěží a odpočaté?

Poruchy spánku u dětí

Přibližně 25 % dětí trpí poruchami spánku. Naštěstí jde ale většinou o poruchy spánku přechodné, které s věkem ustoupí. Poruchy spánku u dětí ale velmi významně ovlivňují chod celé rodiny, zejména pokud jde o novorozence či kojence, protože dochází k sekundární spánkové deprivaci rodičů. Důsledkem poruch spánku u dětí mohou být poruchy chování, hyperaktivita, poruchy nálady, paměti a soustředění, reakční čas, neschopnost rozhodování, plánování a řešení. Děti, které trpí deficitem spánku bývají častěji podrážděné, neklidné, impulzivní, emočně labilní, plačtivé a úzkostné, někdy dokonce i s horším prospěchem.
 

Potřeba spánku

Potřeba spánku u dětí se mění s věkem. Zdravý novorozenec může prospat až 20 hodin denně, ve druhém měsíci věku života se doba spánku zkrátí na 16-18 hodin denně. Obecně platí, že čím je dítě starší, tím více se doba spánku podobá spánku dospělých. To, co je pro spánek dítěte nejdůležitější je pravidelný režim. Již od novorozeneckého věku je doporučováno přivykat novorozence na den a noc, protože režim přispívá nejen k adaptaci dítěte na prostředí, ale usnadňuje také život rodičům.
 

Nejčastější problémy se spánkem u dětí

  • Dítě nechce spát
Někdy jsou problémy s usínáním u dítěte způsobeny tím, že dítě není unavené, nechce se mu spát a ke spánku je ukládáno příliš brzy. Vhodné jsou pro uspávání dítěte rituály, které dítě zklidní a přispějí k pocitu jistoty a bezpečí. Každodenní rituál se pro dítě stane signálem ke spánku a dítě bude klidněji usínat. Zklidnit miminko lze i dudlíkem, oblíbenou ukolébavkou, u starších dětí je vhodné vyprávění či předčítání pohádek.
 

Optimální podmínky pro klidný spánek

Děti, stejně jako dospělí, by měly mít zajištěné optimální podmínky pro klidný spánek. A jaká jsou základní doporučení, aby se dětem dobře spalo?
 
  • Dítě by mělo spát vždy na stejném místě, do půl roku ideálně v ložnici rodičů, ale ve své postýlce. Dítě nenechávejte spát v posteli rodičů, protože zejména u novorozenců hrozí riziko zalehnutí.
  • Dítě ukládejte ke spánku v poloze na zádech. Poloha na bříšku není vhodná kvůli vzniku syndromu náhlého úmrtí kojence (SIDS) a vdechnutí odříhnutého obsahu žaludku.
  • Optimální teplota cca 18 °C. Místnost by měla být dobře vyvětraná, bez rušivých podnětů a alergenů. Postýlka by neměla stát těsně u otevřeného okna či v průvanu.
  • Součástí ložní výbavy by neměl být polštář, ale jen rovná kvalitní matrace. Polštář není vhodný do 1 roku věku dítěte.
  • Pod prostěradlo miminka nepatří igelit, protože zadržuje teplo a mohlo by dojít k přehřátí.
  • Dítě vždy oblékejte podle aktuálního počasí.
 

Dětské zdraví a poruchy spánku

Nedostatek spánku výrazně ovlivňuje celkové zdraví dětí. Poruchy spánku u dětí je tak vždy nutné řešit s pediatrem. Kvalitní spánek je součástí zdravého životního stylu, který je žádoucí nejen u dětí, ale i u dospělých. Zdravý životní styl, to je také dostatek aktivního pohybu a zdravá výživa. Ke správnému psychickému a fyzickému vývoji přispívá optimální příjem zdraví prospěšných látek.
 

Podpora dětského zdraví a doplňky stravy

Dětem různých věkových kategorií je určena řada doplňků stravy Marťánci obsahující různé vitaminy, minerály a bylinné extrakty, které přispívají k podpoře imunity dětí a celkového zdraví. Na podporu imunitního systému jsou určeni Marťánci ProImun a ProImun Akut, které poskytují komplexní podporu imunitního systému. Marťánci Futura přispívají k podpoře imunity a pozitivně ovlivňují přirozený růst a rozvoj kognitivních funkcí. Marťánci Multivitaminy pomáhají zajistit optimální příjem vitaminů a minerály pro správný růst a vývoj dětí.
Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli
28.03.2020

Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli

Světový den spánku každoročně spadá na pátek před jarní rovnodenností. Letos oslavy připadly na 13. března. Cílem oslav je připomenout důležitost kvalitního spánku včetně pravidel spánkové hygieny a upozornit na problémy související se spánkem. Spánek je nezbytný pro regeneraci naší psychické i fyzické aktivity, což stále mnozí podceňují. Jedním z důvodů je i to, že spánek je obestřen mnoha mýty. Přinášíme pár zajímavostí o spánku, které se určitě vyplatí znát.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1939
Jsou vaše děti unavené? Za vším hledejte vitaminy!
03.02.2016

Jsou vaše děti unavené? Za vším hledejte vitaminy!

Dostatek vitaminů přijatých ve stravě je alfou a omegou zdravého vývoje všech dětí. Co ale dělat s vybíravým potomkem, který odmítá jíst zeleninu, ovoce nebo mléčné výrobky?

Přečtěte si více
Zobrazení: 228