Zima se blíží! Víte, jak podpořit imunitu?

Zima se blíží! Víte, jak podpořit imunitu?

Publikováno: 28.12.2017

Zobrazení: 84

Pomozte tělu, aby se ho nevlídné počasí ani nedotklo.

Je kolem vás stále víc lidí, které skolila chřipka nebo nachlazení? Přinášíme vám několik praktických tipů, jak účinně, a přitom příjemně a jednoduše podporovat imunitu i během chladných měsíců, kdy jsou na ni kladeny obzvláště vysoké nároky.

Začněte den teplou snídaní. Třeba ovesnou kaší s medem a ořechy, případně polévkou, která vám zůstala od večeře. Ohřejte si kvalitní párek nebo si usmažte volské oko.

Jezte to, co vás zahřeje

Mnoho lidí sáhne ráno do ledničky pro jogurt. Tomu se ale přes zimu raději vyhněte. Vaše tělo teď potřebuje hlavně teplo. Proto byste měli konzumovat co nejvíc záhřevných potravin, které organismus posílí. K tomu přispívá také koření, například zázvor, hřebíček, kmín, koriandr, kardamom, bazalka, skořice, pepř, rozmarýn, oregano, paprika nebo muškátový oříšek.

Zařaďte kořenovou zeleninu

Nezapomeňte na pravidelný přísun ovoce a zeleniny, které by měly být lehce tepelně upravené. Dopřejte si hlavně jablka, hrušky, rakytník, cibuli, čekanku, hlávkovou a růžičkovou kapustu, pórek, bílou ředkev, řeřichu, špenát, bílé a červené zelí a dále celer, mrkev, pastinák, petržel a červenou řepu. Kořenová zelenina je přímo ideální, všechny cenné látky se totiž v této době shromažďují v kořeni. Některé druhy jsou však v zimě naopak nevhodné, protože vnitřně ochlazují (tropické ovoce, jahody, meloun, hlávkový salát, okurky, rajčata).

Rozkousejte stroužek česneku

Když vás přepadne chřipka, rýma nebo nachlazení, je tenhle „malý poklad" k nezaplacení. Obsahuje totiž přes 200 účinných látek, které likvidují škodlivé mikroorganismy, posilují imunitu a působí protizánětlivě. Jakmile ucítíte, že na vás něco leze, rozkousejte jeden syrový stroužek (silné přírodní antibiotikum alicin se uvolňuje právě během mechanického zpracování). Chce to sice trochu sebezapření, ale účinek je zaručený. Nebo si uvařte česnečku, přidejte pár stroužků do pečeného kuřete, zeleninového ratatouille či pomazánky.

Oblečte si teplé ponožky

Velmi jednoduchý způsob, jak v zimě předcházet nemocem, je nosit teplé ponožky. V okrajových částech těla je krevní oběh výrazně zpomalený a velmi často tak dochází k rychlému prochladnutí, což má za následek vznik onemocnění. Skvělým preventivním prostředkem je také smích, při kterém se vyplavují endorfiny – „hormony štěstí", které příznivě působí nejen na duševní pohodu, ale i fyzickou kondici. Nemluvě o tom, že nejednu virózu chytneme často právě kvůli oslabené psychice.

V ložnici každý den vyvětrejte

Suchý a příliš teplý vzduch imunitě nesvědčí. Pokud vyjdete z vyhřáté místnosti ven, kde je o patnáct, nebo dvacet stupňů méně, vystavíte tělo obrovskému teplotnímu šoku. A odsud je už jen malý krůček k nachlazení. Dýchání přehřátého vzduchu navíc vysušuje nosní sliznici, která je pak náchylnější k nákaze. Snažte se proto, aby pokojová teplota nepřesahovala 22° C (v ložnici ideálně 18° C) a pravidelně větrejte. Na topení můžete také umístit nádoby s vodou. Vzduch v místnosti zvlhčí i větší pokojové rostliny.

Pečujte o svou imunitu

Echinacea neboli třapatka nachová obsahuje látky, které mají schopnost přispívat k fungování imunitního systému. Ten chrání tělo před infekcemi a zajišťuje výrobu vhodných protilátek. Z kořene třapatky si můžete vyrobit domácí tinkturu: 100 g kořene přelijte 500 ml čistého 60 % lihu a za občasného protřepání nechte v uzavřené nádobě při pokojové teplotě týden odstát. Výluh přefiltrujte a užívejte lžičku ráno nalačno. V lékárně nebo na e-shopu seženete praktické doplňky stravy s extraktem z echinacey, které se jednoduše užívají a často jsou doplněny o další důležité vitaminy či minerály, které podporují imunitní systém (vitamin A, B12, B6, C, D, zinek, selen atd).

Imunita z přírody
30.04.2014

Imunita z přírody

S jarem nastává ten správný čas „nastartovat" organizmus a podpořit jeho odolnost. Ideální možnost představuje přípravek Hlíva ústřičná PREMIUM, který obsahuje vysoce kvalitní extrakty z několika léčivých hub a železo.

Přečtěte si více
Zobrazení: 61
Vitamin C a zinek – spolehlivá podpora imunity u dětí (nejen) v zimě
10.02.2016

Vitamin C a zinek – spolehlivá podpora imunity u dětí (nejen) v zimě

Dětský organismus má v zimě napilno. Kromě náročného vývoje musí čelit častým nachlazením, zejména pokud navštěvují dětský kolektiv. O tom, kolik ztratí energie a zda je jeho imunitní systém v dostatečné kondici aby odolal, mohou rozhodnout i přijaté vitaminy a minerály.

Přečtěte si více
Zobrazení: 746
Připravte střeva na zimu
18.01.2017

Připravte střeva na zimu

S příchodem zimy nastává období, kdy se těšíme na lyžování, na Vánoce či na dlouhé zimní večery, ale je to také čas přejídání, oslav, ale i nemocí a užívání antibiotik.

Přečtěte si více
Zobrazení: 120