ROZHOVOR: Návštěva psychologa už nemusí být tabu

ROZHOVOR: Návštěva psychologa už nemusí být tabu

Publikováno: 25.10.2023

Zobrazení: 70

Nacházíte se zrovna v obtížné životní situaci, přemýšlíte o návštěvě psychologa, ale máte obavy, co by tomu řekli ostatní? Pokud ano, přinášíme vám rozhovor s psycholožkou Terezou Hruškovou, která se rozhodla prostřednictvím projektu @kpsychologovi bořit mýty související s návštěvou psychologa a se svým týmem pomáhá lidem na cestě za psychologem. Máte-li těžkosti a nevíte kudy kam, psycholog může být cestou, jak se opět cítit lépe. A jak říká Tereza, důležité je uvědomit si, že v tom nejste sami. 

Kdy k k psychologovi? 

Projekt Kpsychologovi pomáhá lidem na cestě za psychologem a psychoterapeutem. Někdy se totiž může stát, že si nevíme rady, jakého odborníka potřebujeme, máme strach, nevíme, kde hledat a jak si ho najít. Dále se zde může objevovat stigmatizace nebo nejistota, jestli je můj problém dostatečně důležitý a velký na to, abychom ho řešili. Projekt nabízí bezplatnou službu, kdy každý z nás může napsat, co ho trápí a náš tým mu pomůže najít správného odborníka a odpoví na všechny otázky, které v tomto procesu můžeme mít. 
 

S čím můžete Vy a projekt Kpsychologovi lidem pomoci?  

Snažíme se usnadnit lidem cestu hledání si psychologa či psychoterapeuta. Už tak nám hlavou běhá spousta myšlenek a otázek. Je fajn mít někoho, kdo nám s tím může pomoct. Cílem je destigmatizace, že ten, kdo navštěvuje psychologa či chodí na psychoterapii je na hlavu, blázen nebo je s ním něco špatně. Během práce v Poradenském centru Alfons na VUT v Brně, jsem často od studentů na konzultacích slýchávala: Mysleli by si o mě, že jsem blázen a na hlavu, když jsem u psychologa. Tak to ale samozřejmě není a jde o jeden z nejčastějších mýtů, které jsou s návštěvou psychologa spojeny. Poté, když jsme hledali návaznou psychologickou či psychoterapeutickou péči pro studenty, objevovali se zde otázky: 
 
  • Jak poznám, že je pro mě psycholog/psychoterapeut správný?
  • Jak si ho mám vybrat a podle čeho?
  • Jak to bude vypadat na prvním sezení?
 
Postupně se tyto otázky začaly objevovat i v diskuzích a rozhovorech s mými blízkými a kamarády. Často jsem slýchávala. Terko, když jsi ten psycholog, tak mi někoho doporuč. Zde vznikla první myšlenka projektu.

 

Jaké služby svým klientům nabízíte?

Projekt nabízí službu pomoci vyhledání psychologa nebo psychoterapeuta skrze kontaktní formulář. V rámci covidu jsme nabízeli online programy a pořádáme přednášky a workshopy na téma duševní zdraví a práci s emocemi. Já se pak ve své soukromé psychologické praxi věnuji svým klientům. 
 

Jak člověk pozná, že by měl navštívit psychologa?

Když už to, co normálně pomáhá na to “cítit se fajn” už nepomáhá. Dlouhodobě se necítíme v pořádku a promítá se nám to do našeho SOS systému: Spánku, stravy a odpočinku. 
 

Je ve společnosti návštěva odborníka na lidskou duši stále tabu?

Záleží. Já už mám kolem sebe bublinu lidí, kteří jsou s tím v pořádku. Z mého pohledu se stále ale setkávám s představami, jací musíme být a jak se máme cítit, abychom už mohli navštívit psychologa či psychoterapeuta. Myslím si, že celkový náhled na návštěvu odborníka na lidskou duši se v posledních letech (i díky covidu) zlepšil a stigmatizace je menší. V rámci mého doktorského studia se snažím stigmatizaci zkoumat, takže vám lépe odpovím na začátku roku 2024. 
 


Jaký je rozdíl mezi psychologem, psychiatrem a psychoterapeutem?

Dovolím si použít text od Nevypusť duši:
 

Psycholog, psychiatr, psychoterapeut – kdo je kdo?

Psychologvystudoval psychologii na filozofické nebo pedagogické fakultě či fakultě sociálních studií. Má titul Mgr. a pracuje s psychologickými prostředky (např. rozhovor, pozorování, psychotesty). Nepředepisuje léky. Provádí psychologickou diagnostiku a někdy psychoterapii (po získání způsobilosti v akreditovaných programech – psychoterapeutických výcvicích). Můžeme ho najít v personální agentuře, rodinné či školní poradně, neziskové organizaci, u policie či ve vězení. Psycholog se může rozhodnout i pro práci ve zdravotnictví. Pokud chce užívat označení klinický psycholog, musí absolvovat atestační přípravu (kliničtí psychologové mohou uzavřít smlouvu se zdravotní pojišťovnou a poskytovat péči hrazenou z veřejného zdravotního pojištění).

Psychiatr lékař, vystudoval všeobecné lékařství na lékařské fakultě a užívá titul MUDr. Pokračoval v dalším vzdělání specializovaném na psychiatrii. Může předepisovat léky. Řada psychiatrů absolvuje psychoterapeutický výcvik, díky němuž mohou poskytovat také psychoterapii v konkrétních programech. Psychiatři se zabývají především pacienty s těžším duševním onemocněním, kterým již samotná psychoterapie nestačí a je potřeba kombinovat ji s léky.

Psychoterapeut – může být i psycholog, psychiatr (nebo lékař s jinou odborností), sociální pracovník, zdravotní sestra, duchovní anebo absolvent další, většinou pomáhající, profese, který prošel akreditovaným psychoterapeutickým výcvikem určitého směru. Můžeme jej najít v neziskové organizaci (pro drogově závislé, poruchy příjmu potravy apod.), ve zdravotnictví, na psychiatrických odděleních, ve školství či v soukromé praxi.

 

Nabízíte Online program #nekaslinasebe. Můžete nám ho představit?

Online program je 5týdenní program, který má za cíl nás naučit, jak se o sebe starat a jak pracovat se svými emocemi. V prvních 2 týdnech se zaměřuje na poznání sebe sama a v dalších 3 týdnech se společně učíme o emocích. Součástí jsou 3 konzultace se mnou a 10 témat, díky kterým se na sobě naučíme, kde máme ve starání se o sebe samu mezery a kde jsou naopak naše silné stránky. Každý pracovní den se klientovi otevře jedna lekce, která zabere cca 15-30 minut podle toho, jak moc času jí chceme věnovat. 
 

Co byste vzkázala těm, kteří váhají, zda pomoc psychologa vyhledat?

Napište nám a probereme to. Nejste na to sami. :)
 

Jak pečovat o své duševní zdraví? 

To je důležitá a zapeklitá otázka. U každého z nás to může vypadat jinak. Pojďme začít od SOS systému – mějme dostatek spánku, vyváženou stravu a balanc v odpočinku. Pojďme se každý den alespoň na jednu minutku v dnešním rychlém světe zastavit, uvědomit si, jak se cítíme a co právě teď potřebujeme. Nebojme se emocí. Uzavřela bych to tím, co projekt kpsychologovi provází: #nekaslinasebe. 
 

Nekašlete na sebe a pečujte o své zdraví

Zaujal vás projekt KPsychologovi?  Pak navštivte stránky www.kpsychologovi.cz a můžete se dozvědět víc, příp. si nechat pomoci najít psychologa. A pokud byste projekt chtěli podpořit, navštivte e-shop této organizace, protože každá objednávka pomáhá těm, kteřé to potřebují. 
 
Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli
06.08.2023

Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli

Důležitost spánku pro lidské zdraví si často uvědomíme až tehdy, když se nám ho nedostává. Bohužel těch, kteří trpí nespavostí, nejčastější spánkovou poruchou, přibývá. Pokud vás trápí příliš dlouhá doba usínání, nekvalitní spánek a časté noční probouzení, je na čase podpořit spánek. Nejen tipy, díky kterým se ráno můžete opět probouzet svěží a odpočatí, ale také zajímovosti o spánku, vám přinášíme.  

Přečtěte si více
Zobrazení: 6420
Brusinky a péče o močové cesty
08.08.2023

Brusinky a péče o močové cesty

Ačkoliv s infekcemi močových cest se setkávají především ženy, nevyhýbá se ani mužům a dětem. Pokud se objeví časté nucení na močení a bolest nebo pálení při močení, zpozorněte! Díky včasné diagnostice si můžete ušetřit mnoho nepříjemných chvil. A protože s podporou zdraví močových cest jsou často spojovány brusinky, pojďme si jejich účinky představit, stejně jako řady Urinal a Uroval, které extrakty z brusinek obsahují.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1028
Podpořte zdraví svého děťátka už v těhotenství díky omega-3 mastným kyselinám
19.10.2023

Podpořte zdraví svého děťátka už v těhotenství díky omega-3 mastným kyselinám

Každá maminka chce pro svoje dítě to nejlepší. Podpora zdraví děťátka ale začíná již při samotném plánování těhotenství. Je důležité, aby žena měla dostatek zdraví prospěšných látek již před otěhotněním. Jedny z takových látek, na které by budoucí maminka neměla zapomínat, jsou omega-3 mastné kyseliny.

Přečtěte si více
Zobrazení: 17