Budí vás křeče v nohách?

Budí vás křeče v nohách?

Publikováno: 29.10.2018

Zobrazení: 18348

Nepříjemná bolest v nohách, která se často objevuje ve večerních hodinách, bývá jedním z počátečních symptomů chronického žilního onemocnění, kterým v ČR trpí 60 až 70 % dospělé populace, přičemž vyšší riziko hrozí ženám. Spousta těch, kterých se tohle onemocnění týká, příznaky bohužel často podceňuje. Včasná diagnostika je pro léčbu onemocnění zásadní, a proto je důležité vyhledat lékaře včas.

Jak poznat problém? 

K obvyklým projevům chronického žilního onemocnění patří otoky (velmi často jsou oteklé kotníky), svědění a syndrom neklidných nohou, který může být doprovázený nepříjemným mravenčením či pulzováním. Na kůži se mohou objevit tmavé skvrnky nebo metličky, drobné křečové žíly připomínající pavučinky, o kterých se mnoho lidí mylně domnívá, že se jedná o neškodný kosmetický problém. Chcete těmto obtížím předejít? Snažte se dodržovat alespoň některá z následujících preventivních opatření.
 

Během dne si občas zacvičte

Žilnímu oběhu nesvědčí nejen sedavé zaměstnání, ale i takové, ve kterém většinu pracovní doby stojíte. Důležité je proto dodržovat pravidelné přestávky a je-li to jen trochu možné, jít se např. projít, sednout si, zacvičit si. Vhodná je např. střídavá chůze po patách a po špičkách, přenášení váhy ze špiček na paty a zpět, nebo našlapovat střídavě po vnitřních a vnějších hranách chodidla. Jde o velmi nenáročné, ale účinné cviky, které zaberou pár minut. Tyto cviky je vhodné provádět také při dlouhých cestách autem, vlakem či letadlem. K usnadnění žilního návratu přispívají také tělesné aktivity, jako je např. chůze, jízda na kole, tanec, plavání. 
 

Vyhýbejte se vyšším teplotám

Milujete saunu a horké koupele? Ani jedno bohužel není pro těžké, unavené a bolavé nohy vhodný způsob relaxace. Rozšíření žil totiž způsobují také vyšší teploty, a proto je vhodné vyhnout se slunění, masážím a depilacím horkým voskem. Nohy je naopak vhodné ochlazovat např. prostřednictvím studené sprchy. 
 

Udržujte si optimální tělesnou hmotnost 

Ke zvýšení žilního tlaku napomáhá zácpa a nadváha. Snažte se proto udržovat svou tělesnou váhu v optimálních hodnotách a do jídelníčku zařaďte větší množství potravin obsahujících vlákninu (knäckebrot, otruby, luštěniny, celozrnné výrobky, pohanka, ořechy, semínka, obilné vločky, celozrnné těstoviny a kuskus, rýže natural, ovoce, zelenina, houby). Dbejte také na dostatečný příjem tekutin (minimálně 1,5 litru čisté vody denně) a omezte konzumaci nasycených tuků (máslo, tučné maso).
 

Oblékejte se volně a nohy masírujte 

Při oblékání dávejte přednost volnějším oděvům. Těsný oděv stlačuje žíly a brání žilnímu návratu. Preventivní opatření se týkají i obuvi, u které se nedoporučuje příliš vysoký podpatek. Optimální výška podpatku by měla být 3 až 4 centimetry. Žilnímu oběhu velmi prospěje masáž dolních končetin směrem od chodidel ke stehnům. 
 

Podpora zdraví při pocitu těžkých a unavených nohou 

Úlevu mohou přinést rovněž kvalitní doplňky stravy s obsahem přírodních extraktů, které podporují pevnost a pružnost cévních stěn a periferní mikrocirkulaci (např. koňský kaštan, gotu kola neboli pupečník asijský, borůvka nebo listnatec bodlinatý).

Optimální kombinaci bylinných extraktů pro úlevu od těžkých a unavených nohou najdete v doplňku stravy Varixinal, který je navíc obohacen o vitamin C, který přispívá k tvorbě kolagenu pro normální funkci cév a bioflavonoid hesperidin
  
  • Koňský kaštan pomáhá snižovat pocit těžkých a unavených nohou, přináší úlevu a pomáhá udržovat pružnost cév a cévních stěn.
  • Koňský kaštan, gotu kola, borůvky a listnatec bodlinatý příznivě ovlivňují žilní systém.
  • Koňský kaštan a borůvky jsou známy jako účinný antioxidant, a pomáhají udržovat žíly elastické.
  • Vitamin C přispívá k normální tvorbě kolagenu pro normální funkci krevních cév 
 

Tento článek byl vytvořen ve spolupráci s: 

Mgr. Denisa Salvová

Absolvovala obor Rehabilitační psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Působila ve zdravotně sociální oblasti jako vedoucí poraden, terapeut a lektor kurzů pro pracovníky v pomáhajících profesích. V současné době se zajímá o oblast medicíny, zdravotnictví, zdravého životního stylu a psychologie.

  
Těžké, unavené a oteklé nohy, znáte to také?
17.08.2021

Těžké, unavené a oteklé nohy, znáte to také?

Nohy jako z olova, oteklé kotníky, vystouplé žíly…kde jsou ty časy, co byly naše nohy radost pohledět? To byly časy před nástupem problémů s cirkulací krve v končetinách.

Přečtěte si více
Zobrazení: 2703
Křečové žíly a žilní nedostatečnost
18.05.2017

Křečové žíly a žilní nedostatečnost

Co jsou to křečové žíly a jak vznikají? Jak jim předcházet a jak je léčit? Na tyto otázky se teď pokusíme odpovědět.

Přečtěte si více
Zobrazení: 5821
Otékají vám v létě nohy? Poradíme vám, co s tím.
28.09.2018

Otékají vám v létě nohy? Poradíme vám, co s tím.

Teplé počasí nabízí nejen příjemné okamžiky třeba u vody, ale pro mnohé je i zdravotním rizikem a přináší mnohé zdravotní komplikace. Jednou z takových potíží může být i otékání nohou. Ačkoli se někomu může zdát, že se jedná pouze o kosmetickou záležitost, mohou být otoky předzvěstí závažnějších obtíží a není radno je podcenit. Jak namáhaným nohám ulevit či jak se otokům pokusit vyvarovat?

Přečtěte si více
Zobrazení: 6211
Jak vyzrát na studené ruce a nohy
23.12.2017

Jak vyzrát na studené ruce a nohy

Palčáky a čtyři vrstvy oblečení někdy nestačí.

Přečtěte si více
Zobrazení: 8252