Budí vás křeče v nohách?

Budí vás křeče v nohách?

Publikováno: 29.10.2018

Zobrazení: 148

Nepříjemná bolest v nohách, která se často dostavuje ve večerních hodinách a komplikuje nám usínání, nebo nás dokonce vyburcuje ze sna, bývá jedním z typických počátečních symptomů chronického žilního onemocnění, které v ČR trápí 60 až 70 procent dospělých, přičemž vyšší riziko hrozí ženám. Mnoho lidí – ke své vlastní škodě – tyto příznaky ignoruje. Rozvoj onemocnění lze totiž ovlivnit správnou léčbou, a to ideálně od nejnižších stadií choroby. A naopak, ze zdánlivě neškodných příznaků se časem může vyklubat závažný zdravotní problém.

K obvyklým projevům patří také otoky (velmi často např. oteklé kotníky), svědění a syndrom neklidných nohou, provázený nepříjemným mravenčením či pulzováním, případně pocitem, že do vás bodají stovky malých jehliček, kvůli kterým se marně celé hodiny převalujete na lůžku. Na kůži se rovněž mohou objevit tmavé skvrnky nebo metličky – drobné křečové žíly vzhledem připomínající pavučinky, o kterých se mnoho lidí mylně domnívá, že se jedná o neškodný kosmetický problém. Chcete těmto potížím předejít? Snažte se dodržovat alespoň některá z následujících preventivních opatření.
 
Během dne si občas zacvičte
Žilnímu oběhu příliš nesvědčí zaměstnání, ve kterém po většinu pracovní doby sedíte, či naopak stojíte. Dělejte si proto pravidelné přestávky, jděte se vždy trochu projít, a je-li to možné, pár minut si zacvičte. Choďte například střídavě po patách a po špičkách, přenášejte postupně váhu ze špiček na paty a zpátky, nebo chvíli našlapujte střídavě po vnitřních a vnějších hranách chodidla. Protahovat nohy ale můžete i vsedě (pod stolem), aniž by si vaši kolegové něčeho všimli – střídavě se opírejte o špičky a o paty, opřete se o paty a špičky chodidel natáčejte střídavě k sobě a od sebe, nebo natáhněte nohy před sebe a pomalu propínejte a krčte chodidla střídavě jedné a druhé nohy. Jsou to velmi nenáročné cviky, avšak s velkým účinkem. Můžete je provádět také při dlouhých cestách autem, vlakem či letadlem. K usnadnění žilního návratu přispívají také tělesné aktivity, jako je chůze, jízda na kole, tanec nebo plavání. Snažte se jim věnovat aspoň 30 minut denně.
 
Vyhýbejte se vyšším teplotám
Milujete saunu a horké koupele? Ani jedno není pro těžké, unavené a bolavé nohy to pravé ořechové. Rozšíření žil způsobují také vyšší teploty. Z téhož důvodu byste se měli vyhýbat slunění, masážím a depilacím horkým voskem. Nohy naopak co nejčastěji ochlazujte. Nejjednodušší způsob je studená sprcha. Než půjdete spát, vypodložte si zadní část matrace přibližně o 10–15 centimetrů a pár minut si vleže „zašlapejte na kole“.
Ke zvýšení žilního tlaku napomáhá zácpa a nadváha. Snažte se proto udržovat svou tělesnou váhu v optimálních hodnotách a do jídelníčku zařaďte větší množství potravin obsahujících vlákninu (knäckebrot, otruby, luštěniny, celozrnné výrobky, pohanka, ořechy, semínka, obilné vločky, celozrnné těstoviny a kuskus, rýže natural, ovoce, zelenina, houby). Dbejte rovněž na dostatečný příjem tekutin (minimálně 1,5 litru čisté vody denně) a omezte konzumaci nasycených tuků (máslo, tučné maso).
 
Masírujte nohy, kdykoli to jde
Při oblékání dávejte přednost pokud možno volnějším oděvům. Těsný oděv stlačuje žíly a brání žilnímu návratu. A rozhodně zapomeňte na ponožky nebo podkolenky s pevnými lemy. Preventivní opatření se týkají i obuvi, u které se nedoporučuje příliš vysoký podpatek – optimální výška je 3–4 centimetry. Žilnímu oběhu velmi prospěje také masáž dolních končetin směrem od chodidel ke stehnům, kterou provádějte tak často, jak to jenom půjde.

Úlevu při těžkých a unavených nohách mohou přinést rovněž kvalitní doplňky stravy s obsahem přírodních extraktů, které podporují pevnost a pružnost cévních stěn a také periferní mikrocirkulaci (např. koňský kaštan, gotu kola neboli pupečník asijský, borůvka nebo listnatec bodlinatý. Tyto přípravky jsou volně k zakoupení v lékárnách a na e-shopech.