Za jarní únavu možná může nedostatek vitamínů a minerálů

Za jarní únavu možná může nedostatek vitamínů a minerálů

Publikováno: 06.05.2020

Zobrazení: 596

Pokud patříte mezi ty, kteří na jaře bojují s pocity psychického a fyzického vyčerpání, tedy jarní únavou, vězte, že někdy jen stačí tělu doplnit ty správné vitaminy a minerály. Bez kterých vitaminů a minerálů se na jaře neobejdete? Nastartovat tělo může pomoci vitamin C, vitamin B-komplex a hořčík.

Co způsobuje jarní únavu?

I když pod pojmem jarní únava nenajdeme žádnou diagnózu, každý si dovede představit, jaké projevy jarní únava může mít. Cítíme se psychicky i fyzicky vyčerpání, malátní, bez energie, jsme celkově unavení, skleslí a bez nálady. Na vzniku jarní únavy se podílí celá řada faktorů. Viníky mohou být prodělaná infekční onemocnění v zimních měsících, nedostatek vitaminů a minerálních látek, v důsledku nedostatečné konzumace čerstvého ovoce a zeleniny v zimních měsících. V neposlední řadě musíme zmínit nedostatek slunečního světla, ovlivňující vznik depresí a nepostradatelný pro tvorbu aktivní formy vitaminu D. Co pro jarní únavou zasažené tělo můžeme udělat ze všeho nejdříve? Doplnit tělu tolik potřebné vitaminy a minerály.
 

Vitamin C

Referenční hodnota příjmu se pohybuje kolem 80 až 100 mg denně. Bohatým zdrojem vitaminu C jsou citrusové plody, šípky, kysané zelí a další čerstvé ovoce a zelenina. Vitamin C je důležitý pro správnou funkci imunitního systému a přispívá k normální tvorbě kolagenu pro udržení normální funkce zdravých kostí, zubů, chrupavky, dásní a kůže. Vitamin C je nezbytný pro podporu tvorby kolagenu pro udržení funkce zdravých cév a přispívá k normální funkci nervového systému, energetického metabolismu a snížení míry únavy a vyčerpání. Vitamin C jako antioxidant pomáhá chránit buňky proti volným radikálům. Předávkování vitaminem C se není nutné obávat, protože patří mezi vitaminy rozpustné ve vodě a jeho nadbytek je vyloučen močí. Nejsme-li schopni pokrýt potřebné denní množství vitaminu C, lze využít doplňky stravy, například Céčko 100 mg s višňovou & pomerančovou příchutí v podobě žvýkacích tablet ovocné chuti pro zdravý imunitní systém. Vyšší dávku vitaminu C obsahuje Megacéčko MIX 600 mg s jahodovou příchutí ve formě cucacích tablet pro zdravý imunitní systém.
 

B-komplex (Komplex vitaminů B)

B-komplex je dostupný jako doplněk stravy obsahující všech osm vitaminů skupiny B, nezbytné pro zachování celkového zdraví organismu. 
 
  • B1 (thiamin) přispívá k normálnímu energetickému metabolismu, podporuje normální činnost nervové soustavy a psychické činnosti. Bohaté zdroje B1 jsou vepřové maso, slunečnicová semínka a obilné klíčky.
 
  • B2 (riboflavin) hraje důležitou roli v podpoře energetického metabolismu a metabolismu železa, je silným antioxidantem. Mezi nejbohatší zdroje patří vnitřnosti, hovězí maso a houby.

 
  • B3 (niacin) přispívá k udržení normálního stavu pokožky a sliznic a podporuje normální funkci nervové soustavy a psychickou činnost. Mezi jeho zdroje patří kuřecí maso, tuňák a luštěniny.
 
  • B5 (kyselina pantotenová) přispívá k normální syntéze a metabolismu steroidních hormonů, vitaminu D a některých neurotransmiterů. Zdrojem jsou játra, ryby, avokádo aj. 
 
  • B6 (pyridoxin) se podílí na podpoře normálního metabolismu bílkovin, glykogenu, homocysteinu a energetickém metabolismu, přispívá k normální tvorbě červených krvinek a k regulaci hormonální aktivity. Bohatými zdroje jsou brambory, losos a cizrna.
 
  • B7 (biotin) je nezbytný pro podporu normálního metabolismu makroživin, jako jsou sacharidy, bílkoviny a tuky. Přispívá k udržení normálního stavu vlasů a pokožky. Mezi nejbohatší zdroje patří kvasnice, vejce, losos, sýr nebo či játra.
 
  • B9 (kyselina listová) podílí se na procesu dělení buněk, přispívá k normální syntéze aminokyselin a k normální krvetvorbě. Zdrojem je listová zelenina, játra, fazole aj.
 
  • B12 (kobalamin) je nutný pro podporu správného fungování nervové soustavy, přispívá k normální tvorbě červených krvinek a podílí se na procesu dělení buněk. Zdrojem jsou maso, vejce, plody moře nebo mléčné výrobky aj.
Vyvážená kombinace vitaminů B obohacená o vitamin C, to je doplněk stravy B-komplex PLUS s vitaminem C, doporučený zejména v období nadměrné únavy a vyčerpání.
 

Hořčík

Hořčík, jeden z nejdůležitějších prvků v lidském těle. Je nezastupitelný pro většinu biochemických reakcí v organismu. Hořčík je důležitý pro podporu normální činnosti nervů, svalů, kostí a zubů, přispívá k normálnímu energetickému metabolismu a elektrolytické rovnováze, přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání a normální psychické činnosti. Deficit hořčíku může způsobit rychlý nástup únavy při zátěži, problémy s koncentrací, nespavost, náchylnost ke stresu a depresím, bolesti hlavy a bušení srdce, svalové křeče, třes víček, záškuby a také lámavé nehty, vlasy a padání vlasů. Nejen v období nadměrné únavy, ale také při nadměrné duševní a fyzické zátěži, jako může být stresující zaměstnání nebo životní styl, je vhodný zvýšený příjem hořčíku. Hořčík obohacený o vitamin B6 přispívají k normálnímu fungování nervového systému, psychické činnosti a snížení míry únavy a vyčerpání. Jsou obsažené v doplňku stravy Magnesium + B6.
 
Únava u dětí a co ji způsobuje
19.03.2018

Únava u dětí a co ji způsobuje

Mnozí rodiče si zhluboka oddechnou, když svého andílka uloží večer do postýlky. 

Přečtěte si více
Zobrazení: 4715
Nenechte jarní únavu, aby vás zdolala
18.03.2019

Nenechte jarní únavu, aby vás zdolala

Cítíte se unavení a vyčerpaní, jste stále skleslí a pěkné počasí vám nedělá radost? Pak na vás patrně dopadla jarní únava.

Přečtěte si více
Zobrazení: 641
S vitamíny a minerály Vám pomůže sezónní ovoce a zelenina
08.08.2019

S vitamíny a minerály Vám pomůže sezónní ovoce a zelenina

To, že jsou vitamíny a minerály pro správné fungování organismu nezbytné, je všeobecné známé. Již méně se ví, že organismus si většinu vitamínů a minerálů, nedokáže sám vyrobit. Proto je důležité organismus jimi v dostatečné míře zásobovat. V zimních měsících je vhodné užívat vitamíny a minerály ve formě různých doplňků stravy, ale v těchto letních měsících máme díky sezónnímu ovoci vitamínů dostatek, tak proč toho nevyužít. Jen je dobré vědět, které vitamíny a minerály kde najdeme. My vám přinášíme přehled nejznámějších vitamínů a minerálů, včetně toho, ve kterém sezónním ovoci a zelenině je najít. A pak už stačí jen vyrazit na zahradu nebo do obchodu. Tak dobrou chuť!

Přečtěte si více
Zobrazení: 1032