Nespavost nepodceňujte, výrazně zhoršuje kvalitu života

Nespavost nepodceňujte, výrazně zhoršuje kvalitu života

Publikováno: 17.09.2020

Zobrazení: 349

Poruchy spánku trápí čím dál více osob včetně dětí. Příležitostnou poruchou spánku, nejčastěji nespavostí, trpí až jedna čtvrtina populace. Kvalita a délka spánku má zásadní vliv na celkové zdraví a jeho nedostatek může souviset s celou řadou zdravotních obtíží. Jak nespavost ovlivňuje kvalitu života a proč je tak důležité vyhledat lékaře se dozvíte v našem článku.

Spánek a kvalita života

Na celkové zdraví, a tudíž i kvalitu života má zásadní vliv nejen délka spánku, ale také kvalita spánku. Fyziologický spánek je nutný pro regeneraci fyzických a psychických sil, vytváření paměťových stop, metabolických procesů a imunitních reakcí. Odborníci uvádí, že nejnižší nemocnost a úmrtnost je u jedinců s délkou nočního spánku 6-7, maximálně 8 hodin. Délka spánku kratší než 5 hodin a delší než 9 hodin může zvyšovat rizika týkající se kardiovaskulárních onemocnění, cévních mozkových příhod, cukrovky, nadváhy, obezity, depresí a dalších zdravotních obtíží.
 

Insomnie, nejčastější spánková porucha

Nejčastější poruchou spánku v ordinacích praktických lékařů je insomnie neboli nespavost. Insomnie je stav, kdy pacient spánek vnímá jako těžko dosažitelný, přerušovaný, nedostatečný, neosvěžující a krátký. Světová zdravotnická organizace jako insomnii definuje usínání delší než 30 minut, noční probuzení častější než 3x za noc, předčasné ranní probuzení bez dalšího usnutí, neosvěžující spánek více než 3x za týden a déle než 1 měsíc, kdy tento stav pacientovi komplikuje běžné denní fungování.
 

Psychofyziologická insomnie

Naučená neboli psychofyziologická insomnie patří mezi časté spánkové poruchy. Tato porucha se vyvíjí následkem somatizované tenze a asociací představ a pocitů zabraňující spánku a usínání. Léčba této poruchy probíhá často za pomoci antidepresiv a psychoterapie.
 

Důsledky insomnie

Insomnie výrazně zhoršuje kvalitu života pacienta, protože často znemožňuje jeho běžné denní fungování. Pacient pociťuje neustálou denní únavu, ospalost, trpí poruchami koncentrace, paměti a vážným rizikem je také mnohem větší úrazovost, což je velmi nebezpečné zejména u řidičů. Insomnie vyvolává celou řadu nepříjemných psychických i fyzických symptomů jako je například zvýšená tenze, podrážděnost, časté změny nálad, nechuť k různým aktivitám, bolesti hlavy, gastrointestinální příznaky aj.
 

Léčba insomnie

Prvním krokem k úspěšné léčbě insomnie je včasná diagnostika, proto neváhejte konzultovat problémy se spánkem s lékařem. Farmakoterapie při použití hypnotik má řadu nevýhod, například vznik závislosti či problémy s vysazením léků. Proto jsou hypnotika užívána jen přechodně a v kombinaci s antidepresivy. Mezi další možnosti léčby insomnie patří užívání spánkového hormonu melatoninu navozující přirozený spánek, přírodní či homeopatická léčba, psychoterapie a vedení deníku spánku aj. Základem léčby je ale dodržování spánkové hygieny.
 

Pravidla spánkové hygieny

  • Do postele uléhat pouze při pocitu ospalosti a nespat během dne
  • Každý den uléhat i vstávat pravidelně, i o víkendech.
  • Před spaním vyvětrat místnost, optimální teplota pro spánek je 18 – 20°C, odstranit rušivé elementy včetně alergenů, mít v místnosti ticho a tmu.
  • Vynechat kávu, černý či zelený čaj, colu 4-6 hodin před ulehnutím. Nekouřit a nepít alkohol před ulehnutím.
  • Vyhnout se konzumaci těžkých jídel těsně před ulehnutím.
  • Při neschopnosti usnout do 30 min, opustit lůžko a věnovat se nějaké monotónní činnosti (např. četba).
  • Postel používat pouze ke spánkové a sexuální aktivitě.
  • Zajistit tělu přiměřenou pohybovou aktivitu během dne.
  • Neuléhat ve stresu, rozrušený, znepokojený.
  • Zůstávat v posteli jen po dobu spánku.
 

Podpora spánku a doplňky stravy

K podpoře spánku přispívají také doplňky stravy s obsahem rostlinných extraktů pozitivně ovlivňující uvolnění a celkovou relaxaci. Benosen je doplněk stravy na přírodní bázi obsahující L-theanin a kombinaci extraktů z chmele a kozlíku lékařského přispívající k optimálnímu uvolnění těla a mysli, zklidnění nervového systému a překonání napětí a stresu. Benosen je vhodný také v období stresu a zvýšené psychické zátěže, negativně ovlivňující kvalitu spánku.
Jak zajistit dítěti klidný spánek?
06.08.2020

Jak zajistit dítěti klidný spánek?

Klidný, kvalitní a dostatečně dlouhý spánek je klíčem k celkovému zdraví dětí. Fyziologický spánek ovlivňuje nejen zdraví, ale také tělesný, emoční, kognitivní a sociální vývoj dítěte. Během vývoje se ale potřeba spánku u dětí mění, a proto jsou různé také problémy se spánkem. Mezi nejčastější problémy, se kterými se rodiče malých dětí mohou setkat, jsou problémy s usínáním a nespavost. Jak dětem pomoci, aby jejich spánek odpovídal jejich fyziologickým potřebám a ony se ráno probouzely svěží a odpočaté?

Přečtěte si více
Zobrazení: 4
Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli
28.03.2020

Spánek jako klíč ke zdraví aneb co jste o spánku nevěděli

Světový den spánku každoročně spadá na pátek před jarní rovnodenností. Letos oslavy připadly na 13. března. Cílem oslav je připomenout důležitost kvalitního spánku včetně pravidel spánkové hygieny a upozornit na problémy související se spánkem. Spánek je nezbytný pro regeneraci naší psychické i fyzické aktivity, což stále mnozí podceňují. Jedním z důvodů je i to, že spánek je obestřen mnoha mýty. Přinášíme pár zajímavostí o spánku, které se určitě vyplatí znát.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1355