Losos, ryba plná zdraví

Losos, ryba plná zdraví

Publikováno: 19.05.2020

Zobrazení: 449

21. května je slaven Světový den rybí migrace. I ryby, stejně jako všechny živé organismy, se snaží najít pro svůj život optimální podmínky, a proto se přesouvají do tzv. trdlišť v době tření. Jednou z nejznámějších migrujících ryb je losos. Losos patří mezi zdravé druhy ryb na světě. Obsahuje množství důležitých živin pro organismus. Proč je tak důležité, aby losos nechyběl v našem jídelníčku?

Návrat lososa do českých řek

Losos obecný je dravá tažná ryba z čeledi lososovitých, které žijí po většinu života v mořích. Losos se vyskytuje v Atlantském oceánu, odkud migruje téměř po celém světe. Dospělí lososi se vždy vracejí do řeky, ve které se narodili, což je vysvětlováno jejich schopností zapamatovat si typické složení, tzv. „vůni“ řeky, a tak ji znovu najít. Trdlištěm lososů jsou bystřiny, ve kterých se vytírají. V České republice byl losos dočasně vyhuben díky přehrazování řek a znečištění.  Dříve bychom lososa objevili v říční síti řek Labe, Ohře, Orlice, Otava a Vltava. Dnes fungují projekty na návrat lososa vysazováním mladých lososů do českých řek.
 

Proč právě losos?

Losos patří mezi nejvíce doporučované ryby s přínosem pro lidské zdraví. Losos obsahuje vysoký podíl bílkovin, omega-3 mastných kyseln a vitamínu D. Je také bohatým zdrojem vitaminů skupiny B, především vitamin B6, B12, B3 nutných pro celou řadu tělesných funkcí.
 

Losos a omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny si naše tělo nedokáže vyrobit samo, jsou tzv. „esenciální“, a proto je musíme přijímat potravou. Losos je bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin jako je kyselina eikosapentaenová (EPA) a dokosahexaenová (DHA) s celou řadou blahodárných účinků na lidské zdraví. EPA a DHA přispívají k udržení normálního krevního tlaku a obsahu triglyceridů v krvi, podporují normální funkci srdce. DHA přispívá k normální funkci mozku a zraku. Již dvě 100 gramové porce lososa týdně zajistí dostatečný přísun omega-3 mastných kyselin. Ve 100 gramech lososa z volné přírody najdeme přibližně 2,6 gramů omega-3 mastných kyselin, složení však může značně kolísat.
 

Losos jako zdroj kvalitních bílkovin

Bílkoviny jsou stejně jako omega-3 mastné kyseliny pro lidský organismus esenciální. Bílkoviny jsou pro naše tělo nepostradatelné, protože zajišťují celou řadu životně důležitých funkcí. Bílkoviny jsou zdrojem energie pro organismus, jsou hlavní složkou buněk a tkání, mají například funkce regulační, jako bílkovinné hormony, obranné, jako protilátky, transportní a další.  Jejich nutriční hodnotu určuje obsah esenciálních aminokyselin, stavebních jednotek bílkovin. Ve 100 gramech lososa najdeme 22 – 25 gramů kvalitních bílkovin.
 

Losos je plný vitaminů skupiny B

I když jsou vitaminy skupiny B poměrně snadno dostupné, stále je mnoho těch, kteří trpí jejich nedostatkem. Losos je bohatým zdrojem vitaminů skupiny B, které naše tělo potřebuje k mnoha životně důležitých pochodům. Vitaminy skupiny B mají každý rozličné funkce pro lidský organismus, některé i spolupracují jako celek. Ve 100 gramech lososa z volné přírody najdeme:
 
  • Vitamín B1 (thiamin): 18% denní referenční hodnotu příjmu
 
  • Vitamín B2 (riboflavin): 29% denní referenční hodnotu příjmu
 
  • Vitamín B3 (niacin): 50% denní referenční hodnotu příjmu
 
  • Vitamín B5 (pantothenic acid): 19% denní referenční hodnotu příjmu
 
  • Vitamín B6: 47% denní referenční hodnotu příjmu
 
  • Vitamín B9 (kyselina listová): 7% denní referenční hodnotu příjmu
 
  • Vitamín B12: 51% denní referenční hodnotu příjmu
 

Losos a minerály

Losos patří také mezi zdroje minerálních látek. 100 gramů lososa obsahuje 10-18 % denní referenční hodnoty příjmu draslíku, který pomáhá udržovat normální krevní tlak a přispívá k normální činnosti nervů a svalů. Selen přispívá k normální činnosti štítné žlázy, podporuje udržení normálního stavu nehtů a vlasů, působí jako antioxidant, přispívá k ochraně buněk před oxidativním stresem a podporuje normální imunitní systém a spermatogenezi. V jedné porci lososa o hmotnosti 100 gramů najdeme 59-67 % denní referenční hodnoty příjmu selenu.
 

Losos a jeho antioxidační účinky

Losos obsahuje také antioxidanty, například přírodní barvivo ze skupiny karotenoidů se silnými antioxidačními účinky, tzv. astaxantin, který je zodpovědný za charakteristickou barvu lososího masa. Losos je také zdrojem selenu, který také působí jako antioxidant.
 

Nedostatečný příjem ryb

Pokud patříte mezi ty, kteří se konzumaci ryb vyhýbají, můžete trpět nedostatečným přísunem některých látek. Jednou z možností, jak dodat tělu potřebné látky, jsou doplňky stravy. Nízký příjem ryb může znamenat například nízký přísun omega-3 mastných kyselin.
 
  • Doplněk stravy CHole-Pro obsahující rybí olej přispívá k podpoře zdraví srdce a cév díky DHA a EPA a přispívá k normální hladině cholesterolu díky monakolínu K.
 
  • Omega-3 PURE Algae je doplněk stravy obsahující 100 % rostlinnou DHA obohacenou o vitaminy D3 a B1. DHA přispívá k podpoře mozkových funkcí a normální funkci zraku. Vitamin D3 přispívá ke správné funkci imunitního systému a vitamin B1 je důležitý pro zdraví srdce.
 

Kulinářské tipy na přípravu lososa

Losos je díky své jedinečné chuti jednou z nejoblíbenějších ryb. Připravit lososa lze na mnoho způsobů. Konzervovaný losos je snadno dostupný a výborný zejména do salátů. A jak snadno zařadit lososa do jídelníčku? Vyzkoušet můžete například:
 
  • Salát z konzervovaného lososa - Na salát stačí jen nakrájená zelenina podle chuti, vajíčka a pak už jen přidáme konzervovaného lososa. Při přípravě salátů se fantazii meze nekladou. Můžeme konzumovat s celozrnnou křupavou bagetkou.
 
  • Těstoviny s lososem, hráškem a citrónovou omáčkou - Porce lososa osolíme a opepříme. Na pánvi na másle restujeme celé porce lososa. Když je z obou stran opečený, dáme ho stranou a odstraníme kůži. Na pánev vlijeme smetanu, přidáme hrášek a citronovou šťávu a vaříme, dokud omáčka nezhoustne. Dochutíme solí, a nakonec do ní rozebereme lososa. Uvařené těstoviny vmícháme do omáčky a podáváme.
 
  • Losos pečený v jogurt - Bílý jogurt smícháme s hořčicí, koprem a petrželkou, dochutíme solí a pepřem. Lososa položíme na plech vyložený pečicím papírem (kůží dolů) a potřeme ho ochuceným jogurtem. Pečeme 15–20 minut. Podáváme s bramborem.
 
Ryby v jídelníčku podpoří zdraví srdce i mozku
03.04.2020

Ryby v jídelníčku podpoří zdraví srdce i mozku

To, že by ryby měly být součástí zdravého jídelníčku, je známá věc. Podle doporučení odborníků na výživu by se ryby měly na talíři objevit alespoň 2 x týdně. Proč je konzumace ryb tak důležitá? Ryby, a to převážně ty mořské, představují nejlepší zdroj omega-3 mastných kyselin. Omega-3 mastné kyseliny především přispívají ke správné funkci mozku a srdce. Kromě ryb najdeme omega-3 také v mořských řasách. K čemu jsou omega-3 mastné kyseliny a kde je najít, to jsou nejčastější otázky, na které vám přinášíme odpověď.

Přečtěte si více
Zobrazení: 107
Omega-3 mastné kyseliny, Vaši průvodci na cestě ke zdraví
24.01.2020

Omega-3 mastné kyseliny, Vaši průvodci na cestě ke zdraví

Přečtěte si více
Zobrazení: 354