Delší období bez sluníčka je tu, vitamin D může chybět i vám!

Delší období bez sluníčka je tu, vitamin D může chybět i vám!

Publikováno: 16.02.2021

Zobrazení: 281

Vitamin D je pro lidské tělo nepostradatelný. Je prospěšný nejen pro imunitu, ale také pro mnoho dalších tělesných funkcí. Většinou si ho tělo dokáže vyrobit samo ze slunečního svitu, což však může být problém v podzimních a zimních měsících, kdy je slunečního záření málo. Z tohoto důvodu trpí velká část populace jeho nedostatkem. Proč je vitamin D pro organismus tak důležitý a jak ho lze tělu vhodně doplnit?

Co je vitamin D?

Vitamin D se řadí mezi vitaminy rozpustné v tucích, podporuje normální vstřebávání a využití vápníku a fosforu, přispívá k udržení normální hladiny vápníku v krvi a další funkce. Souhrnně se také označují jako kalciferoly. Nejdůležitějšími sloučeninami v této skupině je vitamin D3, známý jako cholekalciferol a vitamín D2, ergokalciferol. Hlavním přírodním zdrojem vitaminu D je syntéza cholekalciferolu ve spodních vrstvách pokožky chemickou reakcí, která závisí na vystavení slunci (UVB záření).
 

Proč potřebujete vitamin D?

Vitamin D ovlivňuje mnoho procesů a orgánů v těle. Přispívá k vstřebávání vápníku a fosforu, podporuje funkci svalů, normální stav kostí, zubů a správnou funkci imunitního systému. Pokud máte dostatek vitaminu D, máte pevné zuby. Naopak, pokud ho máte nedostatek, cítíte únavu, skleslost a vyčerpání. Výzkumy také ukazují, že nedostatek vitaminu D může být jednou z příčin deprese.
     

Zdroje vitaminu D

Významné množství vitamínu D obsahuje přirozeně pouze několik potravin, zejména maso tučných ryb jako je losos, makrela, treska, sardinky, ale také mořské plody. V některých zemích se potraviny jako je například kravské mléko, rostlinná mléka a snídaňové obilninové produkty, obohacují vitamínem D. V České republice jsou vitaminem D obohacovány také mléčné výživy pro kojence a batolata. Vitamin D obsahují i houby, které jsou ultrafialovému záření během svého růstu zcela přirozeně vystaveny. Vegani a vegetariáni využívají zejména synteticky vyrobený vitamin D v doplňcích stravy, který je získávaný z kvasinek.
 

Jak doplnit tělu vitamin D?

K zachování potřebné hladiny vitaminu D pomůže pobyt na slunci, konzumace potravin bohatých na vitamin D anebo také doplňky stravy s jeho obsahem. Vitamin D se nenazývá sluneční vitamin nadarmo, tvoří se v pokožce už po 15-20 minutách na slunci. Nejlepší období na „chytání slunečných paprsku“ je od května do října. Na podzim a v zimě nemá slunce dostatečnou intenzitu, a proto je potřeba sledovat, zda se ve vašem jídelníčku nachází dostatek potravin bohatých na jeho obsah.
 
Možné příčiny nachlazení? Nedostatek slunečního svitu a vitaminu D!
21.03.2023

Možné příčiny nachlazení? Nedostatek slunečního svitu a vitaminu D!

Vitamin D se v posledních letech těší nebývalé oblibě. Poptávka po doplňcích stravy s obsahem tohoto slunečního vitaminu stoupá zejména v chladných měsících, kdy jeho hladina v krvi může klesat. Vitamin D přispívá k normální funkci imunitního systému a jeho nejdůležitějším zdrojem je sluneční záření, a právě to je důvod, proč bychom na jeho dostatečný příjem neměli zapomínat zejména v době, kdy je slunečních paprsků nedostatek.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1061
Příjem omega-3 mastných kyselin má pro hodnoty krevního tlaku stejný význam, jako změna životního stylu
19.03.2014

Příjem omega-3 mastných kyselin má pro hodnoty krevního tlaku stejný význam, jako změna životního stylu

Z meta-analýzy, která vyhodnocovala 70 randomizovaných klinických studií, vyplývá, že příjem doplňků stravy obsahujících omega-3 mastné kyseliny (popř. konzumace potravin na omega-3 bohatých), může být v souvislosti se snižováním hodnot krevního tlaku stejně účinný jako např. omezení příjmu sodíku, alkoholu nebo zvýšení pohybové aktivity.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1674