7 tipů pro lepší soustředění

7 tipů pro lepší soustředění

Publikováno: 17.04.2018

Zobrazení: 178

Schopnost umět se soustředit na to, co právě děláte, je základní předpoklad úspěchu.

Dokážete-li udržet svou pozornost potřebně dlouhou dobu, aniž byste přitom co chvíli kontrolovali svůj mobil nebo Facebook, budete efektivněji studovat, zvýší se vaše pracovní výkonnost a budete schopni rychleji řešit případné problémy.

A co hlavně – pocítíte větší spokojenost sami se sebou. Při maximálním soustředění se totiž člověk dostává do stavu jakéhosi přirozeného plynutí („flow“), kdy mu jde všechno mnohem snáz od ruky, kdy lehce zvládá i věci, které by mu za jiných okolností připadaly obtížné, a zároveň ho jeho práce baví a těší. K tomu, abychom se dokázali lépe soustředit, přitom stačí provést jednoduchá preventivní opatření.

  • Ukliďte si pracovní plochu

Stůl, kde se povaluje páté přes deváté, rozhodně není tím nejlepším místem k soustředěné práci. Vyčleňte si pár minut a zbavte se všeho, co zbytečně odvádí vaši pozornost. Když budete mít stůl čistý a uklizený, budete se cítit příjemněji, bude se vám volněji dýchat a také práce vám půjde lépe od ruky. Nepotřebujete nutně mobil? Nechte si ho v kapse u kabátu, jenom by vás rozptyloval. A zaveďte si malý rituál – každý večer před odchodem domů si ukliďte celou pracovní plochu. Zabere to jenom chviličku a druhý den ráno to oceníte. Je přece vždy lepší začínat s čistým stolem, což platí i doslova.

  • Napište si seznam úkolů

Ne, těch pár minut vás opravdu nezdrží, právě naopak. Budete mít aspoň přesný přehled o tom, které úkoly dnes musíte splnit, a budete si je moct v klidu rozvrhnout. Vyhnete se zbytečnému stresu a budete mít větší motivaci pokračovat. Do svého seznamu si napište opravdu všechno, včetně drobností, které vám zaberou třeba jen deset minut. A potom si jednotlivé body pěkně jeden po druhém odškrtávejte. Jednak získáte dobrý pocit a hlavně nebudete pracovat chaoticky, protože se budete vždy soustředit pouze na jednu věc. Je také dobré určit si priority. Ty nejtěžší úkoly, do kterých se vám chce ze všeho nejméně, byste měli splnit jako první. Jinak vám budou po celý den strašit v hlavě.

  • Naučte se rozvrhnout čas

U každého z úkolů si také poznamenejte čas, jaký mu hodláte věnovat. Nesnažte se jet nadoraz, naopak vždy počítejte s možnými prostoji (zavolá si vás šéf, budete si potřebovat odskočit, nebo se dojít napít, zaseknete se u nějaké položky), tak ať nejste zbytečně v napětí. Vhodná ale není ani přehnaná ležérnost – k úkolu, který vám obvykle trvá tři čtvrti hodiny, si připočtěte 10 minut, to bude tak akorát.

  •  Dělejte si krátké přestávky

Nejste stroj a potřebujete si odpočinout. Pokud se budete nutit do práce, aniž byste si vydechli, váš mozek beztak sníží svou výkonnost a vy nakonec neuděláte ani polovinu toho, co jste potřebovali. Pravidelné krátké pauzy vám naopak pomohou udržet pozornost a lépe se soustředit. Měli byste odpočívat alespoň 5-10 minut za každou hodinu práce, nebo 3-5 minut za každou půlhodinu. Běžte se trochu projít, protáhněte se, podívejte se z okna, nebo si jen na chvíli zavřete oči a myslete na něco hezkého. Případně si můžete vyběhnout pár pater schodů. Rozproudí se vám krev a okysličí mozek.

  • Trénujte svou výkonnost

Vyberte si nějaký úkol a zkuste na něm bez přerušení pracovat 25 minut v kuse, aniž byste přitom věnovali pozornost něčemu jinému. Zvládli jste to? Výborně. Teď si zkuste přidat dalších 5 minut a pak ještě. Možná vám to přijde jako zbytečnost, ale pokud budete nějakou dobu takhle trénovat, vaše výkonnost rychle poroste.

  • Nezapomínejte na jídlo

Někdy se stává, že kvůli práci zapomeneme na čas, a když se konečně rozhoupeme k tomu vyrazit na oběd, jsou skoro čtyři. Na to pozor! Jídlo je energie, kterou k tomu, abyste se mohli soustředit, nezbytně potřebujete. Kromě oběda jsou vhodné i lehké svačinky, které vás dobře zasytí a zároveň povzbudí (např. hrst ořechů a křížal, plátek tmavého chleba s uzeným lososem, ovesná kaše, banán, vařené vejce se zeleninou, řecký jogurt s čerstvým ovocem apod.). Z nápojů je dobrý zelený čaj a čistá voda bez bublinek. Jednou či dvakrát denně neuškodí ani kvalitní káva.

  •  Vyzkoušejte extrakt z jinanu

Schopnost soustředění můžete podpořit také extraktem z jinanu dvoulaločného (Ginkgo biloba). Jeho listy obsahují zcela unikátní komplex účinných látek souhrnně nazývaný ginkgolides, který nenajdete v žádné jiné rostlině. Tento nejstarší strom na planetě je už po staletí využíván v tradiční čínské medicíně jako mimořádně silný antioxidant s pozitivními účinky na paměť a koncentraci. Ginkgo biloba podporuje periferní mikrocirkulaci krve (zejména mozek, oči a uši), blahodárně ovlivňuje mentální svěžest a celkovou duševní pohodu.
V lékárnách a na e-shopech jsou volně k zakoupení doplňky stravy s vysoce kvalitním extraktem z ginkgo biloby, zároveň v kombinaci s dalšími složkami (např. hořčík nebo DMAE – dimethylaminoethanol, což je látka, která je v podstatném množství přítomna v lidském mozku).

Chybí nám sluneční svit a vitamín D
04.11.2016

Chybí nám sluneční svit a vitamín D

Vitamín D, je vitamin rozpustný v tucích. Ve stravě jej můžeme získat pouze z omezených zdrojů, a to z tučných ryb, jako je makrela, losos, či tuňák, a to i v konzervované formě. Zdrojem jsou také vaječné žloutky, kde je ale koncentrace docela nízká ve srovnání s rybami. Překvapivě i některé houby, pěstované na denním slunci či pod UV lampami, mohou být dobrým zdrojem vitamínu D, například některé druhy takto pěstovaných žampionů.

Přečtěte si více
Zobrazení: 651
Vitamíny a minerály - přehled
09.06.2021

Vitamíny a minerály - přehled

Přehled vlastností vitamínů a minerálů, kde je najdete a jak působí na lidský organizmus.

Přečtěte si více
Zobrazení: 10968
Co dělat, když život náhle ztratí smysl...
26.01.2018

Co dělat, když život náhle ztratí smysl...

Možná jste už zažili situaci, kdy jste pochybovali o sobě i o tom, co děláte. Nic vás netěšilo a měli jste pocit, jako by ze světa zmizela všechna radost. Odborníci to nazývají syndromem vyhoření (burn-out syndrom). 

Přečtěte si více
Zobrazení: 3145