Vláknina, klíčky ke zdraví

Vláknina, klíčky ke zdraví

Publikováno: 22.03.2011

Zobrazení: 89

Dříve byla vláknina považovaná za něco zbytečného, protože ji organizmus neumí vstřebat. Jenže vláknina dokáže v lidském těle vykonat spoustu dobrých skutků.

Do druhé poloviny 20. století byla vláknina – tedy povrchové vrstvy obilných zrn a klíčky – pokládány za odpad, za něco, co snižuje kvalitu potravin. Dnes už víme, že je tomu přesně naopak.

Velmi žádoucí součást potravy

Vláknina je ta část ze snědeného jídla, jež nezůstává v těle a nevstřebává se, ale odchází ven. Proto se dříve o vláknině mluvilo jako o balastní látce, byla pokládána za něco zbytečného. Základní rozdělení vlákniny je na rozpustnou (např. pektin v jablkách) a nerozpustnou (např. celulóza v luštěninách).

Vláknina má schopnost vázat na sebe nežádoucí látky obsažené v potravě a vznikající při trávení. Tímto způsobem intenzivně chrání střevní stenu před poškozením a má ochranný účinek na trávicí soustavu. Zároveň vytváří vhodné podmínky pro vznik zdravé střevní mikroflóry.

Snadné hubnutí

Vláknina intenzivně přijímá vodu, v žaludku bobtná, až ho zaplní, a vyvolá pocit nasycení. Protože ji tělo neumí trávit, nevzniká žádná energie, a tím pádem ani žádné zbytečné kalorie. Potraviny bohaté na vlákninu musíme důkladněji žvýkat, proto sníme většinou menší porce jídla pomalejším tempem. Tím, jak vláknina zpomaluje vstřebávání cukru a tuku, omezuje kolísání krevního cukru. Zároveň zvyšuje objem stolice a podporuje činnost střev, a tím účinně pomáhá proti zácpě, pokud současně přijímáme dostatek tekutin.

Při dietě s nízkým energetickým příjmem je obtížné požadovanou denní dávku vlákniny (37 – 50 g) naplnit. Tehdy je na místě vybrat si kvalitní doplněk stravy. Ten je moderním řešením i v případě, nejste--li si jisti, zda doporučované množství vlákniny dokážete denně přijmout v běžné stravě. Průměrný příjem vlákniny na den v ČR dosahuje u mužů jen 25 – 29 g a u žen pouze 19 – 21 g.

Lahůdka pro vás

Digella - vláknina s prebiotiky, Spirulinou a ChlorellouNovinku mezi produkty s obsahem vlákniny na našem trhu představuje doplněk stravy Digella od Walmarku, který je zárukou té nejvyšší kvality. Obsah nového doplňku stravy tvoří jedinečná kombinace vlákniny s prebiotiky.

Vlákninu zastupuje v těchto tabletách pektin, psyllium a ovesné glukany. Prebiotika, tedy potravu pro příznivé bakterie, tvoří dexto oligosacharidy a galaktooligosacharidy. Bohaté složení je navíc doplněno o výtažky z řas chlorella a spirulina, které se také podílejí na očistě střev a úpravě zažívání. Společně s prebiotiky tvoří velmi dobrou živnou půdu pro přátelské střevní bakterie. Při užívání přípravku Digella tak dochází zároveň ke zlepšení imunity.

K oslazení přípravku byla použita sukralóza, umělé sladidlo vhodné i pro diabetiky. Vybírat můžete mezi tabletami dvou příchutí – ananasové, nebo rumovo-kokosové. Pokud dostanete nezvladatelnou chuť na sladké, Digella uspokojí vaši touhu, ale nemusíte mít obavy, že přiberete.

Tip:
Jestliže vás trápí střevní problémy, kombinujte Digellu s jogurtem nebo kysaným mléčným nápojem.

 Jak vláknina působí

  • Potravinu obsahující vlákninu je nutné v ústech déle žvýkat. Tím se zpomaluje průběh jídla a navozuje dojem příjmu většího množství stravy.
  • V žaludku rozpustná vláknina zpomaluje účinnost trávicích enzymů. Schopnost vázat velké množství vody vyvolává pocit nasycenosti. Nerozpustná vláknina rovněž zvyšuje pocit nasycenosti.
  • V tenkém střevě rozpustná vláknina snižuje účinnost trávicích enzymů a zpomaluje vstřebávání sacharidů, což je velmi významné u diabetiků a při redukčních dietách.
  • Rozpustná vláknina může částečně omezovat vstřebávání tuků a váže na sebe žlučové kyseliny, které se v organizmu tvoří z cholesterolu. Tím se snižuje celkový příjem cholesterolu do organizmu.
  • Nerozpustná vláknina působí mechanickým drážděním na povrch střeva, což způsobuje zrychlení peristaltiky (střevní pohyblivosti).
  • V tlustém střevě se vláknina výrazně podílí na tvorbě střevní mikroflóry, takže snižuje sklony k zácpě.

Novinka Digella od Walmarku navíc skvěle chutná!

Antioxidanty mohou posílit zdraví srdce a metabolizmus
06.08.2010

Antioxidanty mohou posílit zdraví srdce a metabolizmus

Dlouhodobá suplementace antioxidanty může mít příznivý vliv na metabolismus cukrů a tuků, a může zlepšit zdraví srdce tím, že zvyšuje pružnost cév.

Přečtěte si více
Zobrazení: 69
I ve stáří můžete být zdraví a vitální
06.12.2017

I ve stáří můžete být zdraví a vitální

Vyvážená strava dělá divy – a u seniorů to platí dvojnásob!

Přečtěte si více
Zobrazení: 85
Extrakt ze zeleného čaje a zdraví srdce
28.06.2010

Extrakt ze zeleného čaje a zdraví srdce

Užívání extraktu ze zeleného čaje může snižovat hladinu proteinu souvisejícího s onemocněním srdce.

Přečtěte si více
Zobrazení: 305