I ve stáří můžete být zdraví a vitální

I ve stáří můžete být zdraví a vitální

Publikováno: 06.12.2017

Zobrazení: 175

Vyvážená strava dělá divy – a u seniorů to platí dvojnásob!

clanek_senior

Čím jsme starší, tím častěji se potýkáme s různými neduhy. Naše imunita není už tak silná a odolná jako dřív a my mnohem snáze onemocníme. I ve vyšším věku si však můžeme udržet dobrou kondici a vitalitu.

Nejprve je třeba si uvědomit, co všechno se v našem těle odehrává. S postupným stárnutím dochází k různým fyziologickým změnám způsobeným zejména zpomaleným metabolismem a horší schopností regenerace. Člověku postupem času ubývají síly a mnoho věcí už nezvládá tak lehce jako před dvaceti lety. Hodně také záleží na tom, jak aktivně žijete. Lidé, kteří byli zvyklí často sportovat a zajímat se o svět kolem sebe, stárnutí čelí podstatně lépe než ti, kteří většinu volného času trávili před televizí. Nemluvě o dalších rizikových faktorech, jako je nadváha, kouření, chronický stres, nevhodná strava nebo dlouhodobé užívání léků. To vše (spolu s přirozeným procesem stárnutí) oslabuje naši imunitu, což se pak neblaze odráží na celkovém zdraví.

Pro seniory je strava alfou i omegou
Možná už jste slyšeli, že převážná část imunity sídlí ve střevech. Jinými slovy, správně fungující střeva znamenají půl zdraví. Sliznice střeva je tvořena velkým počtem imunitních buněk, a proto stav střeva tak významně ovlivňuje imunitu. Střevní sliznici osidluje a pokrývá 1014 bakterií, které tvoří vrstvu na sliznici střeva, jež se tak brání proniknutí nežádoucích patogenů z povrchu sliznic do vnitřního prostředí organismu. Kromě jiného mají tyto bakterie také schopnost produkovat látky (jako třeba peroxidy nebo kyselinu mléčnou), jimiž samy sebe chrání a zároveň vytvářejí nepříznivé prostředí pro cizorodé mikroorganismy. S narůstajícím věkem však dochází ke změnám střevní mikroflóry, snížení počtu těchto přátelských bakterií a narušení přirozené střevní rovnováhy. To je i důvod, proč by starší lidé měli klást velký důraz na stravu.

Podpořte počty přátelských bakterií a obnovte rovnováhu ve střevě
Existují totiž potraviny, které jsou přírodním zdrojem probiotických bakterií – především jogurty s živými bakteriálními kulturami, kefír a zákysy, tradiční podmáslí (čistá zbytková tekutina při výrobě másla), kysané zelí a nakládané okurky, ale také tempeh (kvašený výrobek ze sóji), kimchi (fermentovaný korejský salát), miso (kořeněná sójová pasta) nebo kombucha (fermentovaný nápoj z černého či zeleného čaje). Probiotika je však možné dodat tělu i pomocí vhodných potravinových doplňků, které se dají volně zakoupit v lékárně či na e-shopu.

Tipy k posílení imunity

  1. Pijte, i když nemáte žízeň! Snažte se denně vypít aspoň 2 litry tekutin (ideální je čistá voda, ředěné ovocné a zeleninové šťávy, bylinkové čaje).
  2. Do jídelníčku zařaďte potraviny bohaté na bílkoviny (maso, vejce, luštěniny). Pokud máte problém s přijímáním pevné stravy, využijte proteinové koktejly.
  3. Omezte produkty z bílé mouky a bílého cukru. Neobsahují dostatečné množství živin, vitaminů, minerálů a vlákniny, a tím zatěžují trávení a přinášejí pouze kalorie.
  4. Nejméně 30 minut denně se věnujte pohybu, vhodný je například nordic walking, lehká turistika nebo jízda na kole. K celkovému posílení a protažení těla přispívá také jóga pro seniory.
Střeva jsou víc, než se zdá
14.03.2020

Střeva jsou víc, než se zdá

V lidském těle zuří věčný boj – spojenci versus patogeny…

Přečtěte si více
Zobrazení: 3318
Bakterie v těle: jaká je jejich úloha?
19.09.2023

Bakterie v těle: jaká je jejich úloha?

Už Hippokrates říkal, že základ zdravého fungování organismu začíná ve střevě. Dnes už je vědecky ověřeno, že právě střevní mikrobiota může ovlivňovat funkce všech systémů našeho těla.  Jak o střevní mikrobiotu pečovat a podpořit její rovnováhu a celkové zdraví? Téma, které je pro mnohé aktuální zejména s příchodem podzimu, v období vystavení organismu zvýšené zátěži.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1766
Připravte střeva na zimu
18.01.2017

Připravte střeva na zimu

S příchodem zimy nastává období, kdy se těšíme na lyžování, na Vánoce či na dlouhé zimní večery, ale je to také čas přejídání, oslav, ale i nemocí a užívání antibiotik.

Přečtěte si více
Zobrazení: 258