Garance doručení do Vánoc pouze pro objednávky do neděle 16.12.2018
Padají vám vlasy a jste unavená? Zřejmě vám chybí železo.

Padají vám vlasy a jste unavená? Zřejmě vám chybí železo.

Publikováno: 29.09.2018

Zobrazení: 350

Vlasy jsou zejména u žen chloubou, vizitkou osobnosti a formou sebevyjádření. Zatímco v dívčím věku bývají vlasy pevné, lesklé a plné života, spolu s přibývajícími léty se pevnost, lesk i zdravý vzhled poněkud vytrácí a je třeba se vrhnout na jejich péči opravdu zodpovědně. Co když však začnou vlasy padat doslova po pramenech a navíc se cítíte pořád unaveně? Svou roli v tom může hrát i nedostatek železa.

Jak poznat, že chybí železo
Tělo je jakousi chemickou laboratoří, kde se pečlivě hospodaří s každou potřebnou látkou. Mezi základní prvky patří železo, které je typicky obsaženo v hemoglobinu (složka krve, resp. červených krvinek). Je zásadní v přenosu kyslíku po celém těle. Pokud je železa nedostatek, nejsou orgány a tkáně okysličovány dostatečně a může docházet k různým zdravotním obtížím.
Naše tělo nám však skutečnost, že mu železo chybí, včas signalizuje. Mezi nejvýraznější projev patří únava hraničící s vyčerpáním. Bohužel pro mnoho žen (i mužů) starajících se o děti nebo vykonávající velmi náročné zaměstnání je únava natolik součástí života, že jí nevěnují náležitou pozornost. To pak vede k podrážděnosti, nervozitě či problémy se zaostřováním. Dalším projevem u žen bývá bolestivá a silná menstruace, kdy ne vždy dojde k plnému obnovení ztráty krve. Mezi další projevy nedostatku železa patří bledá pokožka, bolesti hlavy, praskání koutků, bušení srdce, lámání nehtů a právě vypadávání vlasů. Tělo totiž dodávky drahocenného železa přesune z vlasových kanálků do životu potřebnějších oblastí. Vlas tak ztratí svou sílu a dojde k jeho vypadnutí.

Kam na železo
V prvé řadě je třeba upozornit, že denní dávka se liší nejen u mužů a žen, ale také u jednotlivých věkových skupin. Největší potřebu mají těhotné ženy a hned poté ženy v rozmezí 19 - 50 let (ovlivněno je to zejména pravidelnými ztrátami krve během menstruace). Nejvíce železa najdeme v červeném mase, játrech, listové zelenině, luštěninách, červené řepě, broskvích, meruňkách, borůvkách, švestkách či ořeších. Protože je však železo z rostlinné potravy velmi těžce zpracovatelné (obvykle se v tenkém střevě vstřebá okolo 10 %), je v případě potíží vhodné zvážit užívání kvalitního potravinového doplňku, který potřebnou denní dávku zajistí. Pro lepší vstřebatelnost je vhodné železo kombinovat s vitamínem C, často bývá i v kombinaci s kyselinou listovou, která je důležitá pro krvetvorbu a s vitamíny skupiny B.

Padání vlasů není jen o železe
Nedostatek železa může mít na padání vlasů velký vliv, avšak nebývá jediným faktorem, který tuto skutečnost způsobil. Svůj vliv má i dlouhodobý stres, nezdravý životní styl, nedostatek pitného režimu, dlouhodobý pobyt na slunci či používání nevhodné kosmetiky. Abyste tedy svým vlasům umožnili znovu se rozzářit, je třeba zohlednit i tyto faktory a učinit ve svém životě odpovídající změny.