HDL: Tuky ve stravě ovlivňují vysoký cholesterol – pravda nebo mýtus?

HDL: Tuky ve stravě ovlivňují vysoký cholesterol – pravda nebo mýtus?

Publikováno: 06.04.2021

Zobrazení: 348

Tuky a zvýšený cholesterol se pro mnohé staly hrozbou a velmi diskutovaným tématem.  Nízkotučné produkty v potravinových řetězcích a influenceři na internetu doporučují různé nízkotučné diety, které vám zaručí zdraví. Je to ale skutečně tak?  

Co je cholesterol?

Lidé si slovo cholesterol často spojují s něčím velmi nezdravým a špatným. Cholesterol ale není žádná škodlivá látka v našem těle. Je přirozenou a velmi důležitou součástí našeho těla. Je potřebný například pro tvorbu vitaminu D a tvorbu pohlavních hormonů. Část cholesterolu si náš organismus vytváří sám, ale jeho množství v těle ovlivňuje také konzumace určitých druhů potravin.
 
Cholesterol se stanovuje v krvi a měří se v milimolech na litr (mmol/l). Rozeznáváme takzvaný „hodný“ cholesterol (HDL) a „zlý“ cholesterol (LDL). Pokud máme vysoké hladiny zlého cholesterolu, jeho estery a mastné kyseliny se nám ukládají ve stěnách cév, což vede k jejich ucpávání.
 
Aby náš organismus mohl dobře fungovat, potřebuje oba druhy cholesterolu, avšak ve správném množství. Zdravá hladina celkového cholesterolu v krvi by podle nejnovějších poznatků měla být méně než 5,0 mmol/l a hladina LDL cholesterolu pod 3,0 mmol/l.
 

Banner image
 

Co dělat v případě, že hladina LDL (zlého) cholesterolu v krvi ukazuje nadhodnotu? Máme tuky ze stravy zcela vyřadit?

Tuky ve stravě potřebujeme

Tuky nejsou vždy nutně špatné. Možná vás překvapí, že i nedostatek tuků ve stravě může být pro organismus nebezpečí. Tuky jsou totiž zdrojem energie, umožňují vstřebávání některých látek a chrání vnitřní orgány před poškozením. Jejich nedostatek způsobuje, že máme suchou pokožku, ustavičné pocity hladu a problémy s kognitivními funkcemi jako je např. špatná nálada, nesoustředěnost a psychická vyčerpanost. Nedostatek tuků ve stravě souvisí ale také s nízkou hladinou dobrého cholesterolu.
 
Problém může nastat i tehdy, pokud je tuků v našem jídelníčku nadbytečné množství. Strava bohatá na tuky, především živočišného původu, bývá příčinou zvýšeného rizika závažných onemocnění (zhoubných nádorů, infarktů či náhlé mozkové příhody).
 
Tuky mohou do jisté míry vysoký cholesterol ovlivňovat, ale důvodů, proč máme hladinu cholesterolu zvýšenou, je podstatně více. Vysoký cholesterol mohou mít lidé, kteří mají příliš mnoho stresu, kouří, trpí obezitou. Hladina cholesterolu může zapříčiněna také genetickými dispozicemi. V takovém případě omezit příjem potravin s vysokým obsahem cholesterolu rozhodně nestačí.
 

Jak může pomoci strava?

Pokud patříte do skupiny lidí, jejichž vysoká hladina cholesterolu je zapříčiněna špatnou výživou, změna životního stylu vám jednoznačně prospěje.  Důležité je vyhnout se smaženým a tučným pokrmům, stejně jako nekvalitním čokoládám a sladkostem. Je třeba vzdát se také sladkých a míchaných nápojů. Tyto potraviny zvyšují hladinu LDL cholesterolu, ale také snižují hladinu HDL cholesterolu.
 
Hladinu „zlého cholesterolu“ výrazně ovlivňuje lecitin. Je přirozeným zdrojem kyseliny linolové, která pomáhá udržovat správnou hladinu cholesterolu v krvi. Lecitin najdeme například v sóje, pšeničných klíčkách, zelí nebo ve vejcích.
 
Příznivé účinky na problémy s cholesterolem mají také vařené fazole, jablka a mrkev. Důležitá je především celkově zdravá, pestrá a pravidelná strava 3-5 x denně. Dvě až tři porce ovoce a zeleniny denně dodávají potřebné vitamíny a minerály a dvě až tři porce mořských ryb týdně s obsahem zdravých tuků a omega 3 mastných kyselin a potraviny bohaté na vlákninu. Tuky by neměly představovat více než 30 % denního energetického příjmu a živočišné tuky by měly být nahrazeny rostlinnými a rybími tuky a oleji.
 
Pokud potřebujete inspiraci, co si doma při obtížích s vysokým cholesterolem připravit dobrého k svačině, přinášíme vám skvělý recept, jehož příprava vám zabere minimum času a je dokonce bez vaření!
 

Recept na svěží mrkvový salát

Budeme potřebovat:

  • 4 větší mrkve

  • 3 pomeranče

  • 2 velká jablka

  • 2 kiwi

  • 4 lžíce zakysané smetany

  • citrónovou šťávu z 1 citrónu

  • špetku cukru

Postup přípravy:

Očištěnou mrkev nastrouháme najemno a jablka nahrubo. Pomeranče oloupeme a nakrájíme na kousky. Doplníme zakysanou smetanou, pokapeme citrónovou šťávou, osladíme a zamícháme. Na konec vmícháme na kolečka nakrájené kiwi, dáme vychladit a podáváme. Dobrou chuť!

Strašák jménem vysoký cholesterol
09.04.2019

Strašák jménem vysoký cholesterol

Lékař vám oznámil, že váš cholesterol je příliš vysoký a vy netušíte oč vlastně jde? Cholesterol je látka tukové povahy, ale ani to neznamená, že musí být nutně zlý!

Přečtěte si více
Zobrazení: 43304