Doporučená dávka vitamínů? Znáte jí?

Doporučená dávka vitamínů? Znáte jí?

Publikováno: 01.05.2020

Zobrazení: 2377

Vitaminy jsou látky nezbytné pro správné fungování našeho těla. Každý vitamin má pro funkci organismu nezastupitelný význam a jeho deficit se vždy projeví na našem zdravotním stavu. Tělo si ale vitaminy není schopno samo vytvářet, a proto je důležité je tělu dodávat stravou nebo prostřednictvím doplňků stravy. Přehled základních vitaminů a jejich referenční hodnoty příjmu vám pro lepší orientaci v této problematice přinášíme.

Referenční hodnota příjmu

Pro optimální zásobení organismu potřebnými vitaminy, je důležité znát množství vitaminů, které je nutné denně přijmout. Dříve bylo toto množství označováno jako doporučená denní dávka (DDD). Tato zkratka byla ale nahrazena novým označením, tzv. referenční hodnotou příjmu (RHP).
 

Kolik vitaminů denně?

Denní referenční hodnoty příjmu jednotlivých vitaminů jsou uvedeny v nařízení EU 1196/2011. Kromě toho ale přijaté množství vitaminů závisí na mnoho aspektech jako například na pohlaví, věku a aktuálním zdravotním stavu. Níže uvedené hodnoty se týkají dospělého zdravého člověka. Jinou potřebu vitaminů mohou mít některé skupiny lidí, jako jsou děti, těhotné a kojící ženy, těžce fyzicky či duševně pracující a senioři.
 
Vitamin RHP
Vitamin A 800 (μg)
Vitamin D 5 (μg)
Vitamin E 12 (mg)
Vitamin K 75 (μg)
Vitamin C 80 (mg)
Thiamin 1,1 (mg)
Riboflavin 1,4 (mg)
Niacin 16 (mg)
Vitamin B6 1,4 (mg)
Kyselina listová 200 (μg)
Vitamin B12 2,5 (μg)
Biotin 50 (μg)
Kyselina pantothenová 6 (mg)
 

Pozor na předávkování vitaminy

Hypervitaminóza neboli otrava či předávkování vitaminy je stav, kdy v organismu může dojít k nadměrnému hromadění některých vitaminů. Hypervitaminóza se týká různých vitaminů s různým stupněm toxicity. Může se vyskytnout především vitaminů, které jsou rozpustné v tucích (A, D, E). Tyto vitaminy mohou tvořit velké zásobárny v tkáních a jejich dlouhodobá a nadměrná koncentrace může způsobit např. toxicitu jater. Kromě vitaminu K, který má zanedbatelnou potencionální toxicitu. Vitaminy, které jsou rozpustné ve vodě, jsou zřídkakdy potencionálně toxické, v těle nejsou hromaděny a jejich přebytek bývá rychle vyloučen ledvinami. Z tohoto důvodu se u vitaminů rozpustných ve vodě s hypervitaminózou příliš často nesetkáváme. Hypervitaminóza může vzniknout předávkováním, ale také v důsledku některých onemocnění s poruchami metabolismu. Některé potraviny a léky mohou snižovat absorpci vitaminu a tím i jejich toxicitu. U zdravých jedinců se s hypervitaminózou lze setkat opravdu zřídka, což je způsobeno především tím, že k toxickému působení těchto vitaminů jsou zapotřebí většinou obrovské dávky.

 
  • Hypervitaminóza A může způsobit praskání, krvácení suchých rtů a často je doprovázeno suchou nosní sliznicí a očima. Problémy s kůží, jako suchost a podrážděnost. Bolesti hlavy, nauzea a zvracení. Nebezpečné je předávkování u malých dětí a těhotných žen, protože může způsobit poruchy vývoje a poruchy vývoje nenarozeného plodu.
 
  • Hypervitaminóza D může vést k hyperkalcemii, k přebytku a hromadění vápníku v měkkých tkáních, jako je srdce, ledviny a cévní systém a následně k jejich poškození.
 
  • Hypervitaminóza E může vést k průjmům a žaludečním potížím.
 
  • Hypervitaminóza niacinu může způsobovat vasodilataci, bolesti hlavy a zvracení.
 
  • Hypervitaminóza B6 může způsobovat neurologické poruchy.
 
  • Hypervitaminóza C se může projevovat projímavými účinky.
 

Vitaminy a doplňky stravy

Aby tělo mělo optimální množství všech vitaminů, je důležité dbát na pestrou a vyváženou stravu. Někdy ale není možné optimální příjem potřebných vitaminů zajistit, a proto mnoho z nás volí doplňky stravy, které potřebné vitaminy obsahují. Někteří preferují doplňky stravy s konkrétním vitaminem, jiní volí raději multivitaminové složení, které pokrývá širší spektrum potřeb organismu. V nabídce je celá řada produktů, které reagují na aktuální potřeby různých věkových skupin, např.
 
  • Céčko 100 mg s višňovou a pomerančovou příchutí ve žvýkacích tabletách vynikající ovocné chuti pro podporu zdravého imunitního systému (125 % RHP).
 
  • B-komplex PLUS s vitaminem C ve formě žvýkacích tablet bez cukru s ovocnou příchutí (B1 = 164 % RHP, B2 = 143 % RHP, B3 = 44 % RHP, B5 = 77 % RHP, B6 = 157 % RHP, C = 38 % RHP).
 
  • Biotin 300 µg obsahuje vysokou dávku biotinu v jedné tabletě pro podporu zdraví vlasů a pleti (600 % RHP).
 
  • Vitamin A MAX s vysokou dávkou vitaminu A pro podporu zdravého zraku a k podpoře normální funkce imunity (225 % RHP).
 
  • Spektrum Imunita, doplněk stravy obohacený komplexem Imunactiv®, který obsahuje beta-glukan, bioflavonoidy, vitamin C a zinek (C = 100 % RHP, A = 100 % RHP, B1 = 100 % RHP, B2 = 100 % RHP, B3 = 100 % RHP, B5 = 100 % RHP, B6 = 100 % RHP, B12 = 100 % RHP, D = 100 % RHP, E = 100 % RHP, K = 100 % RHP, Biotin = 100 % RHP, kyselina listová = 100 % RHP).
 
  • Marťánci Gummy Echinacea, chutné želatinové tablety, které obsahují doporučené denní dávky důležitých vitamínů pro správný fyziologický růst a vývoj dítěte. Vhodné pro děti od 3 let (C = 100 % RHP, B3 = 100 % RHP, B12 = 100 % RHP, D3 = 100 % RHP, E = 100 % RHP, K = 33 % RHP, kyselina listová = 100 % RHP, Biotin = 100 % RHP).
 
Když nám chybí vitamíny
13.03.2020

Když nám chybí vitamíny

K tomu, aby lidské tělo mohlo fungovat tak jak má, potřebuje vitamíny a minerály. Pokud nám chybí vitamíny, onemocníme, protože tělo není schopno se bránit všudypřítomným virům a bakteriím. Nedostatek určité skupiny vitamínů se v organismu vždy projeví. Z tohoto důvodu je nutné zajistit tělu dostatek vitamínů ještě před tím, než budou chorobné změny patrné.

Přečtěte si více
Zobrazení: 482
S vitamíny a minerály Vám pomůže sezónní ovoce a zelenina
08.08.2019

S vitamíny a minerály Vám pomůže sezónní ovoce a zelenina

To, že jsou vitamíny a minerály pro správné fungování organismu nezbytné, je všeobecné známé. Již méně se ví, že organismus si většinu vitamínů a minerálů, nedokáže sám vyrobit. Proto je důležité organismus jimi v dostatečné míře zásobovat. V zimních měsících je vhodné užívat vitamíny a minerály ve formě různých doplňků stravy, ale v těchto letních měsících máme díky sezónnímu ovoci vitamínů dostatek, tak proč toho nevyužít. Jen je dobré vědět, které vitamíny a minerály kde najdeme. My vám přinášíme přehled nejznámějších vitamínů a minerálů, včetně toho, ve kterém sezónním ovoci a zelenině je najít. A pak už stačí jen vyrazit na zahradu nebo do obchodu. Tak dobrou chuť!

Přečtěte si více
Zobrazení: 1151
Multivitaminové přípravky mohou mít příznivý vliv na náladu
09.09.2013

Multivitaminové přípravky mohou mít příznivý vliv na náladu

Podle nové australské studie může mít denní příjem multivitaminových doplňků stravy příznivý vliv na stres, úzkost a fyzickou únavu.

Přečtěte si více
Zobrazení: 26