L.S., Třinec:
Zajímalo by mě, jestli bych aspoň trochu zhubla, kdybych si koupila chrom pikolinát.
13. 2. 2001 dne 0:00
Chróm pikolinát je přípravek obsahující 30 μg chrómu. Prvek chróm je důležitý pro správnou činnost inzulínu a účastní se tím na správném metabolismu cukrů, tuků a bílkovin. Tím zároveň také pomáhá snižovat chuť na sladké. Při jakékoliv redukční dietě záleží nejen na pomocných doplňcích stravy (např. chróm), ale také celkovém příjmu potravy a pohybové aktivitě. Je vhodné si pomocí tabulek vypočítat příjem energie ve stravě a výdej pohybem. Pokud příjem převyšuje výdej, je velice problematické zhubnout. To dokáží jen drastické prostředky, které mají bohužel mnoho nežádoucích účinků na zdraví. Chróm takovým prostředkem není, má jen napomáhat zhubnutí. Proto na Vaši otázku nedokážeme jednoznačně odpovědět. Pokud se rozhodnete pro užívání Chróm pikolinátu a budete chtít zhubnout, doporučujeme Vám denně provozovat nějakou pohybovou aktivitu. Intenzitu si zvolte dle vlastních možností. Optimální je minimálně půl hodiny denně běhání či vyjížďky na kole, v zimě na běžkách. Pokud máte možnost, měňte trasy procházek či jízd, aby se pohyb nejevil monotónní. Pokuste se také zapojit do této činnosti rodinu. Půl hodiny denně se vždy dá ušetřit i při nabitém pracovním programu. Člověk, který se pohybuje, má navíc kromě zvýšeného výdeje energie také sníženou chuť na jídlo. Co se týče výživy, měla byste kontrolovat veškeré potraviny, které konzumujete. Existuje jedno výživové doporučení, které znázorňuje optimální konzumaci potravin během dne. Je to tzv. Potravinová pyramida. Na základně této pyramidy jsou znázorněny potraviny, které by se měly konzumovat nejčastěji a na vrcholu naopak potraviny, kterým bychom se měli vyhýbat. Stručně Vám ji popíšeme. Jednotlivé druhy potravin se řadí do potravinových skupin a množství se vyjadřuje pomocí porcí. Porce je takové množství potraviny, které se všeobecně považuje za jakousi základní jednotku, která se běžně konzumuje např. 1 rohlík, 1 krajíc chleba, 1 jablko, 3 mandarinky, 200 g brambor atd. Tedy konkrétně. Nejvíc by se měla konzumovat skupina obilovin, a to 6–7 porcí denně. Skupina zeleniny 3-5 porcí, ovoce 2-3 porce, mléko a mléčné výrobky 2-4 porce, skupina bílkovinných potravin (maso, ryby, luštěniny, vejce) 1-2 porce a nejméně by se měla konzumovat skupina tuků, cukru a soli v množství 0-1 porcí (1 porce je např. máslo namazané na krajíci chleba nebo 2 kostky cukru). Toto vysvětlení je bohužel velmi stručné. Na příští rok plánujeme umístit v Klubovém zpravodaji Walmark podrobnější popsání potravinové pyramidy. Doporučujeme Vám konzumovat méně kořeněná a slaná jídla, sladkosti nahraďte ovocem, nejlépe čerstvým a zvyšte konzumaci zeleniny. Pijte neslazené čaje, minerální či stolní vody, občas si můžete dopřát 100% ovocné šťávy zředěné vodou v poměru 1:1. Můžete vyzkoušet výrobek firmy Walmark Viaredin ve formě tablet nebo Viaredin koktejl. Tyto výrobky obsahují extrakt z rostliny Garcinia hanburyi, jež obsahují kyselinu hydroxy-citrónovou. Tato látka snižuje chuť k jídlu a současně omezuje tvorbu a ukládání tuků.
13. 2. 2001 dne 0:00