Garance doručení do Vánoc pouze pro objednávky do neděle 16.12.2018
K.D.:
Po pôrode som pribrala 20 kg, ktorých sa uz 7 rokov neviem zbaviť. Uvedomujem si, ze je to hlavne stresom, lebo keď som nervózna a vyčerpaná musím jesť, aj keď mi nechutí. Existuje niečo, čo by mi pomohlo prekonať myslím uz takmer mechanický proces jedenia. Okrem toho, v poslednom období mám dosť vysoký tlak 95-145 a cítim slabosť a zvýsené búsenie srdca. Mám 36 rokov a v rodine vsetci trpeli obezitou a vysokým krvným tlakom.
13. 2. 2001 dne 0:00
Bohužel z Vašich informací nemůžeme zjistit, jak velký máte stupeň nadváhy. K tomu je třeba vždy znát hmotnost a výšku. Z těchto hodnot se dá vypočítat tzv. BMI index (hmotnost v kilogramech vydělená druhou mocninou výšky v metrech, pokud je výsledek mezi 25-29, jedná se o nadváhu, hodnota nad 29 svědčí o obezitě). BMI hodnotí stupeň nadváhy či obezity a je potřebný k přesnějšímu řešení problému. Přesto se Vám pokusíme odpovědět. Píšete, že vaše nadváha je způsobena hlavně stresem. Tato příčina nadváhy je velice rozšířená. Většinou se v těchto případech doporučuje, aby se pozorovaly činnosti, které provází stres, nervozitu či vyčerpání. Pokud je touto činností právě nadměrná konzumace potravin, doporučuje se přeorientování na jinou formu relaxace, nejvhodnější je pohyb. Pokud trpíte vysokým krevním tlakem, neměl by tento pohyb být příliš intenzivní. Optimální je minimálně půl hodiny denně rychlejší chůze nebo pomalejšího běhu či vyjížďky na kole, v zimě na běžkách. Pokud máte možnost, měňte trasy procházek či jízd, aby se pohyb nejevil monotónní. Pokuste se také zapojit do této činnosti rodinu. Půl hodiny denně se vždy dá ušetřit i při nabitém pracovním programu. Člověk, který se pohybuje, má navíc kromě zvýšeného výdeje energie také sníženou chuť na jídlo. Co se týče výživy, měla byste kontrolovat veškeré potraviny, které konzumujete. Existuje jedno výživové doporučení, které znázorňuje optimální konzumaci potravin během dne. Je to tzv. Potravinová pyramida. Na základně této pyramidy jsou znázorněny potraviny, které by se měly konzumovat nejčastěji a na vrcholu naopak potraviny, kterým bychom se měli vyhýbat. Stručně Vám ji popíšeme. Jednotlivé druhy potravin se řadí do potravinových skupin a množství se vyjadřuje pomocí porcí. Porce je takové množství potraviny, které se všeobecně považuje za jakousi základní jednotku, která se běžně konzumuje např. 1 rohlík, 1 krajíc chleba, 1 jablko, 3 mandarinky, 200 g brambor atd. Tedy konkrétně. Nejvíc by se měla konzumovat skupina obilovin, a to 6–7 porcí denně. Skupina zeleniny 3-5 porcí, ovoce 2-3 porce, mléko a mléčné výrobky 2-4 porce, skupina bílkovinných potravin (maso, ryby, luštěniny, vejce) 1-2 porce a nejméně by se měla konzumovat skupina tuků, cukru a soli v množství 0-1 porcí (1 porce je např. máslo namazané na krajíci chleba nebo 2 kostky cukru). Toto vysvětlení je bohužel velmi stručné. Na příští rok plánujeme umístit v Klubovém zpravodaji Walmark podrobnější popsání potravinové pyramidy. Doporučujeme Vám konzumovat méně kořeněná a slaná jídla, sladkosti nahraďte ovocem, nejlépe čerstvým a zvyšte konzumaci zeleniny. Pijte neslazené čaje, minerální či stolní vody, občas si můžete dopřát 100% ovocné šťávy zředěné vodou v poměru 1:1. Můžete vyzkoušet výrobek firmy Walmark Viaredin ve formě tablet nebo Viaredin koktejl. Tyto výrobky obsahují extrakt z rostliny Garcinia hanburyi, jež obsahují kyselinu hydroxy-citrónovou. Tato látka snižuje chuť k jídlu a současně omezuje tvorbu a ukládání tuků.
13. 2. 2001 dne 0:00