Kam nechodí slunce, chodí lékař aneb co víte o slunci?

Kam nechodí slunce, chodí lékař aneb co víte o slunci?

Publikováno: 15.05.2024

Zobrazení: 2089

Věděli jste, že 16. května slavíme Evropský den Slunce? Jde o den, který by nám měl připomenout, jak důležitý je sluneční svit pro naše zdraví. Vždyť už naše babičky říkaly, že kam nechodí slunce, chodí lékař, a věřte, že na tomhle rčení opravdu něco je.  

Sluneční záření

Nejdůležitějším přírodním zdrojem UV záření je slunce. UV záření má řadu účinků na lidskou pokožku, a to v závislosti na vlnové délce a intenzitě záření. UVA záření obvykle není příčinou akutního zčervenání pokožky, oproti tomu UVB záření způsobuje akutní a chronické poškození kůže. UVC záření je absorbováno ozónovou vrstvou a na zemský povrch nedopadá. Sluneční paprsky pronikají do hloubky 0,6 mm, a proto je při expozici slunečnímu záření nejvíce ohrožena pokožka a oči. Slunce tak lidskému zdraví může nejen pomáhat, ale také škodit.  

Slunce a vitamin D

Nejdůležitějším zdrojem vitaminu D je sluneční záření. Vitamin D podporuje normální funkci imunitního systému, přispívá k normální hladině vápníku v krvi, k udržení normálního stavu kostí a zubů a k udržení normální činnosti svalů. Pro lidské zdraví je nepostradatelný. Hlavním zdrojem vitaminu D je jeho produkce v kůži, kde vzniká působením ultrafialového záření UVB. Množství produkce závisí nejen na délce expozice, ale také na ročním období a zeměpisné šířce. Pro zajištění optimálního příjmu vitaminu D se doporučuje trávit na slunci 15 až 20 minut denně. Přijímat vitamin D prostřednictvím slunečního svitu však můžeme pouze během května až září, nicméně v ostatních měsících, kdy díky naší zeměpisné šířce slunce příliš nesvítí, můžeme trpět jeho nedostatkem. Vitamin D může být získáván také ze stravy, zejména z tučných mořských ryb, kterých však nekonzumujeme dostatek, a proto bývá uváděno, že většina populace může trpět chronickým deficitem vitaminu D. Pokud nás trápí únava, vyčerpání, vyšší nemocnost, bolesti kostí, deprese, úbytek vlasů a špatné hojení ran, příčinou může být právě nedostatek vitaminu D. Deficit vitaminu lze v případě potřeby suplementovat doplňkem stravy SOLARVIT DuoEffect D3+K2, který kromě vitaminu D3 obsahuje také vitamin K2. Současné užívání vitaminu K může podpořit pozitivní účinky dosažené dostatečným příjmem vitaminu D. SOLARVIT DuoEffect D3+ K2 představuje kombinaci vitaminu D3 a vitaminu K2 v jedné tobolce pro podporu imunity a k udržení normálního stavu kostí, zubů a činnosti svalů.

Slunce a psychika

Také máte během slunečného počasí lepší náladu? Může za to hormon serotonin, na jehož produkci má vliv sluneční záření. Serotonin podporuje nejen dobrou náladu, ale také energii. Slunce tak působí na lidskou psychiku jako přírodní antidepresivum. Nedostatek slunečních paprsků se proto na naší náladě může projevovat únavou, pocity vyčerpání, podrážděností, smutnou náladou a depresemi. Slunce ovlivňuje také produkci hormonu melatoninu, a přirozeně ovlivňuje cyklus spánku a bdění. Dostatek pobytu venku má tak vliv mimo jiné i na zdravý spánek. Pokud však váš spánek není dostatečně kvalitní, můžete na jeho podporu využít doplňky stravy s aktivními látkami přírodního původu. Doporučujeme např. doplněk stravy Lunestil, výrobek prémiové kvality přírodního původu v revoluční formě duokapslí. Lunestil podporuje duševní relaxaci před usnutím a přispívá ke kvalitnímu, zdravému nočnímu spánku. Vhodný je také doplněk stravy SpiLEEP obsahující L-theanin a kombinaci extraktů z chmele a kozlíku lékařského pro klidný spánek a celkovou relaxaci.  

Negativní dopady slunečního záření

Bezpochyby největší hrozbou nadměrné expozice slunečnímu záření je rakovina kůže, jejíž riziko stoupá s nadměrným sluněním bez adekvátní ochrany. Časté opalování má za následek ale také předčasné stárnutí pokožky. Extrémní vystavování se slunečnímu záření může poškodit oční čočku. Rizikem je také nepříjemný úžeh či úpal. Aby slunce neškodilo, ale pomáhalo, je dobré mít na paměti několik zásad. Obecně platí, že čím je slunce na obloze výš, tím jsou jeho paprsky silnější a nebezpečnější. Pozor zejména mezi desátou a šestnáctou hodinou. Používejte vždy ochranné krémy s UV faktorem a brýle s UV filtrem. Nejen v létě je vhodné konzumovat dostatek ovoce a zeleniny, které obsahují hodně vitamínů E, C, A, selenu a jiných antioxidantů, které volné radikály ničí. Při opalování jak na slunci, tak i v soláriu, lze využít doplňky stravy s betakarotenem, který organismus mění na vitamín A, který je důležitý pro zdraví kůže. Naším tipem je např. Beta karoten 6mg ze žluté řady od Walmarku. Beta karoten doporučujeme užívat během opalování na slunci a v soláriu.  

S časem stráveným na sluníčku Vám může pomoci Ladival

Ladival představuje komplexní řadu kosmetických přípravků na ochranu před sluncem, která je díky svému jedinečnému složení vhodná i pro osoby s projevy kožní přecitlivělosti, intolerance, alergie nebo s atopickou pokožkou. Nejen pro milovníky aktivního léta pak doporučujeme LADIVAL SPORT SPREJ OF 50+, lehký, transparentní sprej chrání před spálením a předčasným stárnutím pokožky vlivem slunce. Snadno se nanáší i na partie těla s ochlupením a na pokožku hlavy. Pro dětskou pokožku doporučujeme Ladival gel pro dětskou pokožku se sklonem ke sluneční alergii OF 50+ zajišťující speciální sluneční ochranu. Lehká textura je vhodná pro citlivou pokožku dětí a batolat, náchylnou k alergii na slunce.
 

Navštivte náš e-shop a připravte se na letní sezónu! Máme pro vás kvalitní doplňky stravy a kosmetické produkty za výhodné ceny!
 

 

 

Tento článek byl vytvořen ve spolupráci s: 

Mgr. Denisa Salvová

Absolvovala obor Rehabilitační psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Působila ve zdravotně sociální oblasti jako vedoucí poraden, terapeut a lektor kurzů pro pracovníky v pomáhajících profesích. V současné době se zajímá o oblast medicíny, zdravotnictví, zdravého životního stylu a psychologie.