Garance doručení do Vánoc pouze pro objednávky do neděle 16.12.2018
10 potravin pro pevné žíly

10 potravin pro pevné žíly

Publikováno: 27.09.2018

Zobrazení: 150

Trápí vás pocit těžkých nohou, nepříjemné mravenčení, pálení a křeče? Nebo jste si na lýtkách či stehnech všimla namodralých „pavučinek“? Tyto projevy jsou jasným signálem toho, že vaše žíly nejsou zrovna v té nejlepší kondici a že by bylo záhodno je zpevnit. Jedním ze způsobů, jak to provést, je úprava jídelníčku, do kterého byste měla zařadit především následující potraviny...

1. Červená řepa
Tato vynikající kořenová zelenina pomáhá zpevnit cévní stěny. Obsahuje téměř 90 procent vody, pestrou škálu vitaminů (A, vitaminy řady B, C, E, K, karoten) a minerálů (sodík, draslík, vápník, bór, hořčík, železo, fosfor, zinek, měď, mangan), dále pak tolik potřebnou vlákninu, aminokyseliny a další nutričně hodnotné látky. Stravitelnější je po tepelné úpravě (vaření, pečení), ale dá se konzumovat také syrová. V tom případě ji můžete dochutit citronem, bylinkovým olejem či medem.
 
2. Černý rybíz
Někdo na něj nedá dopustit, jinému jeho výrazná chuť a aroma naopak vadí. Pravdou je, že černý rybíz si co do zdravotních benefitů nezadá se svým bílým nebo červeným „bratříčkem“. V tmavých bobulkách se nachází velké množství vitaminů (A, B-vitaminy, C), bioflavonoidů a antioxidantů včetně rutinu a citrinu, které zlepšují elasticitu cévních stěn.

3. Grapefruity
Vysokým podílem rutinu a vitaminu C, který rovněž zlepšuje pružnost cévních stěn, se mohou pochlubit i příjemně nahořklé citrusové plody. Nejvíc ho však obsahuje bílá dužina, která se nachází těsně pod slupkou. Při konzumaci proto grapefruity nijak přehnaně neloupejte a už vůbec je neokrajujte! Pokud je to možné, dávejte přednost chemicky neošetřeným plodům v bio kvalitě.
 
4. Rajčata
V rajských jablíčkách se – kromě mnoha vitaminů a minerálů– nacházejí také látky ředící krev a zabraňující jejímu městnání a dále flavonoidy, které posilují stěny cév. Rajčata je vhodné konzumovat tepelně upravená, a to zejména kvůli lykopenu, což je jeden z nejdůležitějších karotenoidů s mimořádně silným antioxidačním účinkem. Ze syrových plodů se však vstřebává jen velmi obtížně.
 

5. Pohanka
Ačkoli se o ní říká, že je to„pokrm chudých“, pro zdraví žil neexistuje lepší potravina. Pohanka je totiž nejbohatším přírodním zdrojem rutinu. K tomu, abyste vrátili své žíly do kondice, je třeba konzumovat ji alespoň třikrát týdně. Nevíte, jak ji v kuchyni využít? Nejprve ji uduste – můžete ji buď zalít vroucí vodou a nechat přes noc nabobtnat, nebo ji asi 15 minut povařit, za tuto dobu bezpečně změkne. Dušenou pohanku pak můžete uchovávat v lednici a používat dle potřeby, například do polévky, do náplně k zapékané zelenině, jako přílohu masu nebo třeba do karbanátků.
 

6. Ovesné vločky
Další vynikající zásobárna rutinu. Ovesné vločky jsou jednou z nejzdravějších obilnin. Miska ovesné kaše nebo müsli, do kterého si můžete přidat i další oblíbené ingredience (sušené ovoce, ořechy, rozinky, kustovnici, různá olejnatá semínka, hoblinky hořké čokolády…), je ideální způsob, jak začít nový den.
 
7. Šípky
Brzy už začnou dozrávat. Vydejte se do přírody a natrhejte si do zásoby nádherné lesklé rudé plody, které jsou pro nohy „ozdobené“ metličkami dokonalou vzpruhou. Šípky obsahují hodně rutinu a vitaminu C a dají se konzumovat na mnoho způsobů – můžete si z nich připravit lahodný domácí čaj, marmeládu, povidla, víno, sirup nebo třeba omáčku ke zvěřině.
 
8. Jablka
Ne náhodou  se o nich říká, že jsou to „kulaté přírodní lékárničky“. Obsažené látky bojují proti infekcím, upravují trávení, detoxikují a regenerují, posilují imunitu, povzbuzují náladu, a dokonce i omlazují. Kromě toho pomáhají v cévách rozpouštět tuky a cholesterol a ukrývají významné množství rutinu. Ten se nachází hlavně ve slupce, takže jablíčka neloupejte!
 
9. Červená paprika
Pozitivní účinky na zdraví mají také papriky. Ve všech druzích se nachází vitaminy A, C a K, přičemž nejvíc jich ukrývá červená paprika. Ta rovněž jako jediná obsahuje rutin, který chrání cévy před kornatěním. Červené papriky se také pyšním skoro čtyřikrát větším obsahem vitaminu C, než citrony nebo pomeranče.
 
10. Cibuloviny
Cibule, česnek, pórek, pažitka – kromě jiného v nich najdete i velké množství vitaminu C, který podporuje žilní a cévní systém. Máme pro vás tip na skutečnou delikatesu, po které se u vás doma jenom zapráší – pečený česnek. Jak na to? Z palice odřízněte vršek tak, aby z každého stroužku koukal alespoň malý kousek. Natrhejte alobal na větší čtverce, do každého posaďte jednu palici a zakápněte olivovým olejem. Zabalte a dejte na pekáček. Pečte v troubě vyhřáté na 180 ˚C asi 45 minut. Pak alobal otevřete a nechte ještě 2 minuty dojít pod grilem, až povrch palic lehce zezlátne. Podávejte s čerstvým pečivem.

 
K podpoře cév můžete využít také přípravky s účinnými přírodními extrakty, které jsou volně k dostání v lékárnách. Známý „expert na žíly“ je například koňský kaštan, listnatec bodlinatý, pupečník asijský (gotu kola), nebo brusnice borůvka.