Víte, co vaše tělo potřebuje? Tuky... Ale jen ty zdravé!

Víte, co vaše tělo potřebuje? Tuky... Ale jen ty zdravé!

Publikováno: 25.01.2011

Zobrazení: 168

Česká republika zaujímá v žebříčku kardiovaskulárních úmrtí přední místo v Evropě i ve světě. Velmi nadějně proto působí závěry výzkumů omega-3.

Z poslední doby existuje více než 3000 klinických studií, které prokazují příznivý vliv omega-3 nenasycených mastných kyselin na kardiovaskulární zdraví. Zdrojem těchto látek je především rybí olej získávaný z mořských ryb, který obsahuje účinné složky EPA a DHA. Jako suchozemci konzumujeme mořské ryby velmi málo a nepravidelně, proto naše tělo tyto nezbytné látky postrádá a jsme více ohroženi onemocněním srdce a cév.

Co se v naší stravě změnilo?
Především skladba přijímaných tuků. „Zdravé tuky“ přijímáme v menší míře, než „nezdravé tuky“. Přitom právě „zdravé tuky“, mezi něž patří rybí olej, působí v těle proti tukům „nezdravým“. Důležitý je také poměr mezi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami (vyskytují se hlavně v rostlinách a rostlinných olejích).

Zatímco před 200 lety byl poměr mezi omega-3 a omega-6 ve stravě přibližně 1:1,5, nyní je nepříznivě zvrácen na hodnoty 1:10 až 1:40. Zřejmě i z tohoto důvodu jsme více vystaveni riziku aterosklerózy, mozkových příhod, infarktu nebo diabetu. Obyvatelé vyspělých zemí, jako jsou USA a západoevropské státy EU, si tato rizika dobře uvědomují, proto spotřeba doplňků stravy s obsahem omega-3 v těchto  oblastech každoročně roste až o desítky procent.

Výsledky studií
V mnoha vědeckých studiích bylo prokázáno, že omega-3 mají příznivý vliv na srdce a cévy, protože pomáhají snížit rizika kardiovaskulárního úmrtí, srdečního selhání, srdečních arytmií, snižují krevní tlak a zlepšují funkci tepen. Omega-3 mírně ředí krev, a tím předcházejí vzniku sraženin a ucpání cév. Snižují hladinu cholesterolu a zvyšují příznivě působící „zdravý“ HDL - cholesterol. Tím pomáhají předcházet ateroskleróze. Stejně tak byly prokázány velmi příznivé účinky omega-3 u diabetiků.

Komu omega-3 pomáhají?

  • Dětem – zlepšují příznaky související s hyperaktivitou, nedostatečným soustředěním a schopností se učit.
  • Ženám – pomáhají překonat bolestivou menstruaci.
  • Nastávajícím a kojícím maminkám – jako součást nervových vláken jsou nezbytné pro vývoj plodu a nervové soustavy dítěte, což má příznivý vliv na pozdější kvalitu mentálních funkcí dětí.
  • Seniorům – příznivě působí jako prevence před ztrátou sluchu a zhoršujícím se viděním. Stejně tak zlepšují mozkové funkce – paměť, mentální výkon a myšlení.
  • Sportovcům – zlepšují některé výkonnostní parametry, například kapacitu plic.
  • Všem – udržují kardiovaskulární zdraví. Jsou také velmi vhodné pro diabetiky a zlepšují zdraví ledvin.
Omega-3 mastné kyseliny mohou posílit zdraví ledvin u diabetiků
05.02.2010

Omega-3 mastné kyseliny mohou posílit zdraví ledvin u diabetiků

Omega-3 mastné kyseliny představují potenciální přínos pro skupinu obyvatelstva se zvýšeným rizikem onemocnění ledvin.

Přečtěte si více
Zobrazení: 165
Omega 3 mastné kyseliny mohou předcházet ztrátě zraku související s věkem
13.10.2009

Omega 3 mastné kyseliny mohou předcházet ztrátě zraku související s věkem

Zvýšený přísun omega 3 mastných kyselin může snižovat riziko rozvoje na věku závislé slepoty.

Přečtěte si více
Zobrazení: 24
Omega 3 mastné kyseliny a metabolický syndrom
27.08.2010

Omega 3 mastné kyseliny a metabolický syndrom

Omega 3 mastné kyseliny mohou zlepšit hladinu tuků v krvi u lidí trpících metabolickým syndromem.

Přečtěte si více
Zobrazení: 97