Účinná prevence proti rýmě a nachlazení

Účinná prevence proti rýmě a nachlazení

Publikováno: 17.06.2018

Zobrazení: 625

Co nevidět je tu léto, to však ještě neznamená, že se ráno nemůžeme probudit s ucpaným nosem, bolestí v krku nebo kašlem. Pokud se chcete těmto potížím, které bývají dvojnásob nepříjemné právě v nejteplejším období roku, vyhnout, začněte už teď pečovat o svou imunitu, která je Vaši nejlepší prevencí. Ve finále je to totiž naše odolnost, která rozhodne, jestli nás rýma nebo nachlazení dostanou.

Nejlepší prevencí je vyvážená strava s dostatkem potřebných vitaminů a minerálů, pohyb na čerstvém vzduchu, vydatný spánek, pravidelný odpočinek a psychická pohoda (na oslabené funkci imunity se výrazně podepisuje i stres).

Dejte přednost domácím druhům
Využijte toho, že je teď na trhu dostatek čerstvého ovoce a zeleniny a zařaďte do jídelníčku potraviny s vysokým podílem vitaminu C, který je považován za jedenu z nejdůležitějších opor správně fungujícího imunitního systému. Jeho bohatým zdrojem je rakytník, šípky, kysané zelí, citrusové plody, růžičková kapusta, kiwi, jahody, květák, petržel, medvědí česnek, řeřicha, ale například i chilli papričky. Tento vitamin se samozřejmě nachází i v celé řadě tropických plodů (např. kiwi, acerola, guava, papája), dejte však raději přednost domácím sezonním druhům, ve kterých je obsah vitaminu C často ještě mnohem vyšší, protože k nám neputují přes půlku světa a nedozrávají pod umělým světlem.

Vemte si hůlky a vyrazte na sluníčko
Významnou roli ve fungování naší imunity hraje také vitamin D, který přirozeně čerpáme ze slunečního záření, což je o důvod víc, proč vyrazit ven za sportem. Pokud nejste zvyklí pravidelně se hýbat, začněte zvolna kratšími procházkami, nebo zkuste chůzi s hůlkami (nordic walking). Vitamin D se nachází také v některých potravinách, jako je např. losos, olej z tresčích jater, krevety, sardinky nebo vaječný žloutek.

Doplňte „béčka“ a některé minerály
K podpoře imunity přispívají také další živiny, jako je zinek, selen, železo, kyselina listová, a některé další vitaminy skupiny B. Zinek najdete v hovězím a vepřovém mase, játrech, rybách, dýňových a slunečnicových semínkách, luštěninách, obilných klíčcích, meruňkách, ořeších, vaječných žloutcích, mléce a mléčných výrobcích. Přírodní zásobárnou selenu jsou hlavně para ořechy, tuňák, halibut, sardinky, hovězí a kuřecí maso, krocan, vejce a špenát. Kyselina listová se přirozeně vyskytuje v listové, košťálové a kořenové zelenině, ořeších a semínkách, obilovinách, jahodách, malinách apod. Nejvýznamnějším zdrojem železa je hovězí maso, jehněčí maso a vnitřnosti.

Naložte si zázvor do medu
K velmi účinným pomocníkům, jež mohou komplexně podpořit imunitu, patří také česnek či zázvor a také některé osvědčené byliny, které se pro podporu imunity tradičně používají už po staletí, například echinacea, černý bez, lipový květ, jitrocel, šalvěj nebo šípek.

Vyzkoušejte třeba zázvor naložený v medu, který platí za jeden z nejlepších receptů k posílení imunity. Potřebujete asi 10 cm zázvorového kořene, 2 citrony a med. Citrony předem namočte do vlažné octové vody, abyste kůru zbavili chemikálií. Pak je i s kořenem nakrájejte na tenké plátky, vložte do vymyté sklenice a zalijte medem. Nechte 3 dny odležet v ledničce a užívejte preventivně 1 lžičku směsi denně. Pokud zázvor i citron rozmixujete v robotu, bude se vám hotová směs lépe nabírat a nebude tolik pálit.

V lékárnách a na e-shopech jsou také volně k dostání doplňky stravy s obsahem vysoce kvalitních bylinných extraktů užívaných k podpoře dýchacích cest, obohacené o vysokou dávku zinku a vitaminu C, a dále kvalitní multivitaminové doplňky v podobě cucacích tablet, želatinových bonbonků či lahodných sirupů v atraktivních ovocných příchutích určené dětem.

Užívání zinku zmírňuje symptomy nachlazení
17.02.2011

Užívání zinku zmírňuje symptomy nachlazení

Doplňky stravy obsahující zinek mohou snížit závažnost a trvání nachlazení.

Přečtěte si více
Zobrazení: 343
Příčiny nachlazení? Lidem chybí vitamin D a sluneční svit, varují vědci
17.02.2016

Příčiny nachlazení? Lidem chybí vitamin D a sluneční svit, varují vědci

Trápí vás zimní nemoci? Příčinou je nedostatek vitaminu D. Jeho nízká hladina ohrožuje více než polovinu populace – oslabuje imunitu, souvisí s obezitou a podněcuje nádorové bujení.

Přečtěte si více
Zobrazení: 359
Probiotika mohou podle studie u mužů sportovců zmírňovat symptomy nachlazení a chřipky
21.04.2011

Probiotika mohou podle studie u mužů sportovců zmírňovat symptomy nachlazení a chřipky

Každodenní užívání probiotika Lactobacillus fermentum může zkrátit výskyt projevů infekcí respiračních cest u mužů sportovců, uvádí výsledky studie z Austrálie.

Přečtěte si více
Zobrazení: 23