Fit a plní energie můžete být i na konci zimy

Fit a plní energie můžete být i na konci zimy

Publikováno: 15.03.2018

Zobrazení: 7

Přechod mezi zimou a jarem bývá pro náš organismus často velmi náročným obdobím. 

Mnozí z nás se touto dobou cítí silně unavení a nemohou se dostat do tempa. Naštěstí však existuje celá řada spolehlivých přírodních životabudičů. Tak proč je nezkusit?

Určitě budete souhlasit s tím, že není nad to, když se člověk vyspí dorůžova. Vydatný spánek výborně osvěží tělo i mysl a dodá nám energii na celý následující den. To vše ale pod jednou podmínkou – musíte jít do postele nejpozději kolem 23. hodiny. Právě v té době organismus začíná produkovat hormon melatonin, který působí jako mimořádně silný antioxidant. Ne nadarmo se mu přezdívá „hormon mládí“ – prodlužuje totiž nejhlubší fázi spánku, která je nezbytná k tomu, abychom načerpali nové síly a důkladně se zregenerovali. K produkci melatoninu je ovšem nezbytná tma. Před spaním si proto stáhněte žaluzie, odneste z nočního stolku blikající mobil a nikdy neusínejte s rozsvícenou lampičkou.

Respektujte své vnitřní hodiny
Naše tělo funguje podle vnitřních hodin. Tento pojem pochází z tradiční čínské medicíny, podle které náleží každému orgánu určitý časový úsek, kdy bývá nejaktivnější (kdy jím prochází největší množství energie). Aby v našem těle panovala harmonie, je dobré orgánovým hodinám naslouchat, v opačném případě si koledujeme o zdravotní problém. V době od 21. do 23. hodiny je na vrcholu aktivity tzv. „trojitý ohřívač“ – nehmotný energetický orgán, kde se podle tradiční čínské medicíny soustřeďuje životní síla. Tou dobou se tělo připravuje na spánek a my bychom ho v tom měli podpořit – relaxovat, nekouřit, nepít alkohol a vynechat jídlo.

Trénujte hluboké brániční dýchání
Tímto hlubokým dýcháním rozproudíte lymfu, která odvádí z těla všechny nebezpečné toxiny, což následně vede k nárůstu energie a vitality. K tomu, abyste rozhýbali lymfu, stačí, když budete každý den ráno a večer 10 minut dýchat do břicha. Jak na to? Lehněte si na tvrdší podložku a snažte se srovnat se zemí lopatky i pánev. Jednu ruku si položte do oblasti pupku a druhou na hrudník. Uvolněte se, zavřete oči a nadechněte se do břicha (měli byste cítit, že se lehce zvedá). Po břichu se začne postupně zvedat i hrudník. Při výdechu první klesá břicho a potom hrudník.

Připravte si detoxikační koupel
Únavy vás zbaví také očistná a relaxační koupel. Do vany s teplou vodou nasypte půl hrnečku (100 g) jedlé sody, zamíchejte a nechte rozpustit. Můžete přidat i několik kapek oblíbeného esenciálního oleje (vhodný je například citrusový, jasmínový, rozmarýnový). Koupel by měla trvat aspoň 30 minut. Během této doby si připouštějte teplou vodu a celé tělo promasírujte masážní houbou, aby se pořádně prokrvilo. Místo jedlé sody můžete použít také půl sklenky jablečného octa, případně hrst mořské nebo himálajské soli.

Nabalte si energii do krabičky
Abyste měli celý den dostatek energie, připravte si s sebou do práce zdravou svačinku. Tady je několik tipů: kousky makrely nebo matjesů s pečivem a ředkvičkami, zbytek salátu od večeře s kousky tofu nebo vajíčka, plátky hrušky a jablek se zázvorem, medem a skořicí, špalíky zeleniny (mrkev, kedlubny, ředkvičky, brokolice) s jogurtovým dipem s bylinkami, plátky uzeného lososa s pečivem a listovým salátem, celozrnný muffin nasladko s ovocem, nebo naslano se zeleninou, kousky tvrdého sýra s cherry rajčátky, posypané mletou paprikou, křížaly s několika kousky ořechů, pražená cizrna.

Dejte si k snídani vitaminový drink
Smoothies jedině v létě? To už dávno neplatí! Hřejivá ovocná smoothies vám po ránu dodají potřebné vitaminy, minerály a vlákninu, abyste měli dostatek energie po celý den. Vyzkoušejte třeba následující recept: 1 a ½ pomeranče oloupejte, nakrájejte a vložte do mixéru, přihoďte plátek zázvoru, zalijte sklenkou ananasové šťávy, přidejte špetku skořice a pár kapek citronové šťávy. Promixujte dohladka. Tato vitaminová bomba přijde dvojnásob vhod v období chřipek, kterými se to na začátku jara jenom hemží.

Začněte s péčí na buněčné úrovni
Koenzym Q 10 (nazývaný též ubichinon) je důležitou součástí buněčných mitochondrií, které fungují jako nenahraditelné továrny energie pro všechny tělesné buňky a hrají jednu z klíčových rolí při získávání energie z potravy. Nejvíce se ho nachází v mozku, srdci, plicích a játrech, což jsou orgány s největším požadavkem na energii. Koenzym Q 10 je částečně vytvářen přímo v našem organismu, ale jeho produkce s rostoucím věkem postupně klesá. Nachází se sice i v některých potravinách, ale ty většinou nekonzumujeme v dostatečném množství. Praktickým řešením proto mohou být doplňky stravy s obsahem vysoce kvalitního koenzymu Q 10, které jsou volně k dostání v lékárnách a na e-shopech.

Vějířky nabité energií
22.11.2011

Vějířky nabité energií

Už déle než 5 tisíc let lidé znají a také využívají výjimečné účinky ginkga – prastarého stromu, jehož listy připomínají zelené vějířky.

Přečtěte si více
Zobrazení: 7
Vyčarujte si pohodu uprostřed zimy
19.02.2018

Vyčarujte si pohodu uprostřed zimy

Sluníčka je poskrovnu a sychravé počasí zalézá pod kůži.

Přečtěte si více
Zobrazení: 7
Připravte organismus na jarní očistu
13.03.2018

Připravte organismus na jarní očistu

Hlavní příčinou toho, proč býváme na začátku jara tolik unavení, jsou toxiny a škodliviny, které se nám v těle hromadily několik předchozích měsíců.

Přečtěte si více
Zobrazení: 7