Honí vás mlsná? Na vině jsou přemnožené kvasinky

Honí vás mlsná? Na vině jsou přemnožené kvasinky

Publikováno: 14.03.2018

Zobrazení: 1606

Znáte ten pocit, kdy byste za kousek čokolády zaprodali vlastní duši? A u jednoho čtverečku většinou nezůstane.

Kvasinky, které mohou za to, že své chutě nedokážeme zkrotit, jsou totiž pěkně rafinované. Stejně jako cukr, kterým se tak rády živí. To platí především o druhu Candida albicans.

Tyto jednobuněčné houbové organismy běžně osidlují lidské tělo a za normálních okolností žijí v rovnováze s ostatními mikroorganismy a nepůsobí člověku žádné problémy. Pokud však z nějakého důvodu dojde k narušení této rovnováhy (například kvůli léčbě antibiotiky, zvýšené hladině cukru v krvi, oslabené imunitě apod.), mohou se přemnožit a začít nám znepříjemňovat život.

Pozorujete na sobě tyto příznaky?
Bolesti hlavy a kloubů, různé alergie, chronické záněty, silná únava, bezdůvodná podrážděnost, deprese, bolesti nervů, časté infekce, svědící a zarudlá pokožka a kožní potíže (ekzémy, kopřivka, akné připomínající bílou krupičku), poševní výtoky, lámavé či drolící se nehty a také mučivá touha po sladkém, která se nikdy nedá nadlouho utišit – to jsou typické příznaky přemnožených kvasinek, proti kterým je třeba rázně zakročit. Jak? Nejlépe úpravou jídelníčku. Počítejte ovšem s tím, že dostat kvasinky pod kontrolu může trvat až několik měsíců.

Vynechte cukr, rýži a bílou mouku
Ze stravy je třeba vyloučit zejména rafinovaný cukr (sušenky, bonbony, čokoládu, kompoty, limonády, marmelády) a také omezit jednoduché sacharidy (banány, hrušky, švestky). Když vás přepadne chuť na sladké, dejte si malou hrst mandlí, kousek karotky nebo bonbon se stévií. Dále vynechte výrobky z pšeničné mouky, sušené ovoce, sladké instantní kaše, bílou rýži, těstoviny, slazené mléčné výrobky, ochucené kefíry, tvarohy, podmáslí, syrovátkové nápoje, kávu, alkohol, balené ovocné džusy a šťávy, ocet, plísňové, roztíratelné a příliš tučné sýry, uzeniny, uzené ryby a konzervované potraviny. V další fázi omezte rovněž konzumaci umělých barviv, dochucovadel a konzervantů (glutaman sodný, kyselina benzoová a citronová).

Slaďte ječným nebo rýžovým sladem
A co je naopak vhodné zařadit častěji? Žitné pečivo, luštěniny, fazole, čočku, mungo fazolky, cizrnu, quinou, amarant, pohanku, hrubé ovesné vločky, jáhly, batáty, brambory vařené ve slupce, čerstvou zeleninu (hlavně listovou), čerstvé ovoce (kromě banánů, hroznového vína a hrušek), ořechy, oleje, kvalitní semínka, bylinky, koření, zelený a rakytníkový čaj, čistou pramenitou vodu, čisté zakysané mléčné výrobky. Při léčbě kvasinkových infekcí podpůrně působí také česnek. Místo bílého cukru používejte med, agávový sirup, ječný, kukuřičný nebo rýžový slad.

Nepoužívejte parfémovaná mýdla
Nepříjemné projevy v podobě poševních zánětů mohou spustit také některé druhy hygienických přípravků. Z tohoto důvodu raději oželte různá voňavá mýdla, sprchové gely nebo koupelové pěny, ale i parfémované tampony a vložky. Jejich časté používání může zničit „přátelské“ mikroorganismy a narušit přirozenou poševní rovnováhu.

V lékárnách a na e-shopech jsou volně k dostání přípravky, které umožňují obnovení vaginální bakteriální flóry, a tím i přirozeného poševního prostředí. Zároveň svým mechanismem účinku pomáhají zmírňovat nepříjemné průvodní projevy, jako je pálení, svědění, vaginální výtok a zápach. Prodávají se v podobě vaginálních tablet. 

Pozor na skrytý cukr!
22.06.2001

Pozor na skrytý cukr!

Cukru sníme mnoho a často o tom ani nevíme. Všechna uhlovodanová sladidla jsou cukry, i když často mají jiná jména. Například v kečupu je o 8 % více cukru než ve zmrzlině.

Přečtěte si více
Zobrazení: 63
Skořice – cukr pod kontrolou
08.12.2017

Skořice – cukr pod kontrolou

Hlídejte si hladinu cukru v krvi.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1124
Vitamin D může podporovat zdraví srdce během hubnutí
23.04.2009

Vitamin D může podporovat zdraví srdce během hubnutí

Suplementace vitaminem D může zlepšovat zdraví kardiovaskulárního systému během hubnutí, bez ohledu na to, o kolik kilogramů člověk zhubne.

Přečtěte si více
Zobrazení: 37