6 největších mýtů o křečových žilách

6 největších mýtů o křečových žilách

Publikováno: 30.12.2017

Zobrazení: 21

Nohy vás nosí celý život. Věnujte jim trochu víc pozornosti.

 

Ačkoli tento problém trápí přibližně 60 procent populace, většina lidí ho podceňuje. Částečně i kvůli tomu, že o křečových žilách koluje celá řada mýtů a polopravd. Víte, které jsou ty nejčastější?

1. Křečové žíly nebolí.
Zeptejte se těch, kterých se to týká, a hned změníte názor. Zejména lidé, kteří mají rozsáhlé křečové žíly, pociťují bolest často provázenou nočními křečemi. Potíže se zhoršují během dne a maxima dosahují navečer (u žen také v době menstruace).

2. Je to pouze kosmetický nedostatek.
To rozhodně není. Jedná se o jasnou známku oběhového selhání. Povrchové žíly jsou přetěžovány velkým objemem krve, je narušena jejich pevnost a mohou se začít rozšiřovat. Pokud se tento problém včas neléčí, může způsobit závažné poškození cévního zásobení dolních končetin a následně i řadu dalších nepříjemností (změna struktury a barvy pokožky, v horším případě vznik bércových vředů).

3. Křečové žíly hrozí hlavně sportovcům a těžce pracujícím lidem.
Právě naopak. Žilní systém dolních končetin funguje na principu svalové pumpy – to znamená, že tok krve v žilách je poháněn a podporován právě pohybem svalů. Varixy proto vznikají hlavně u lidí, kteří trpí nedostatkem pohybu, mají sedavé zaměstnání nebo v práci přes den dlouho stojí. Sportovci sice mívají výraznou žilní kresbu, to je však pouze důsledek menšího množství tukové tkáně, nikoliv poškozených žil.

4. K prevenci stačí, když budu nosit kompresní punčochy.
Bohužel nestačí. Tyto punčochy sice mohou částečně snížit riziko vzniku varixů, ale samy o sobě vás před „křečáky" nezachrání. Tou základní a nejdůležitější prevencí je pohyb. Vhodná je především svižná chůze, plavání a jízda na kole. Zároveň je však dobré vyhýbat se sportům, při kterých se skáče nebo běhá. Tento druh pohybu totiž způsobuje nárazy, které vedou ke zvýšené zátěži na žilní chlopně.

5. Nadváha s křečovými žilami nijak nesouvisí.
Bohužel, jedno podmiňuje druhé. Každý kilogram váhy navíc způsobuje zvýšení tlaku v žilách dolních končetin, které časem ztrácejí svou elasticitu, dochází k poškození chlopní a vakovitému rozšíření žil.

6. Pocit těžkých nohou ještě nic neznamená. Jde jen o sezonní záležitost.
Je pravda, že během teplých měsíců je oběhový systém zatížený víc než jindy, což platí také pro žíly. Krev z dolních končetin špatně odtéká, hromadí se a dochází ke vzniku otoků, které bývají často provázeny únavou a slabostí v nohách, pocitem tíhy či nepříjemným mravenčením. I zdánlivě nevinné projevy, které často odezní s létem, však mohou být prvním příznakem, který poukazuje na možný vznik varixů. Není proto radno je podceňovat a je naopak třeba zařadit výše popsaná preventivní opatření. Rozhodnete-li se aktivně pečovat o své cévy, existují také doplňky stravy s obsahem bylinných extraktů, které podporují zdravé a pevné cévy (např. koňský kaštan, listnatec bodlinatý, pupečník asijský, brusnice borůvka). Dají se volně koupit v lékárně nebo na e-shopu a přinášejí úlevu při pocitu těžkých a unavených nohou.

Křečové žíly a žilní nedostatečnost
18.05.2017

Křečové žíly a žilní nedostatečnost

Co jsou to křečové žíly a jak vznikají? Jak jim předcházet a jak je léčit? Na tyto otázky se teď pokusíme odpovědět.

Přečtěte si více
Zobrazení: 21
Těžké, unavené, oteklé nohy - číhají na vás?
10.09.2008

Těžké, unavené, oteklé nohy - číhají na vás?

Nohy jako z olova, oteklé kotníky, vystouplé žíly…kde jsou ty časy, co byly naše nohy radost pohledět? To byly časy před nástupem problémů s cirkulací krve v končetinách.

Přečtěte si více
Zobrazení: 21
Jak vyzrát na studené ruce a nohy
23.12.2017

Jak vyzrát na studené ruce a nohy

Palčáky a čtyři vrstvy oblečení někdy nestačí.

Přečtěte si více
Zobrazení: 21