Kráčejte životem pěkně zlehka

Kráčejte životem pěkně zlehka

Publikováno: 04.08.2020

Zobrazení: 224

To je ale úleva, když za sebou zabouchnete dveře a konečně se vyzujete z bot! Spousta žen si v tu chvíli hlasitě oddechne. Dlouhé sezení či stání, ale i nevhodná obuv často způsobují, že máme večer místo nohou dva kusy olova. Jak můžeme o nohy a cévy aktivně pečovat?

Nejdřív je dobré si uvědomit, co se vlastně v našem těle děje. Ze školy si určitě pamatujete, že žíly v nohách navracejí krev srdci a plicím. Pokud přes den dlouho stojíte nebo sedíte, musí krev téct proti směru gravitace, což si od vašich žil žádá jistou dávku odolnosti. Jsou-li pevné a pružné, zvýšený tlak bez problémů zvládnou. Oslabené žíly se však postupně rozšíří, a tím zkomplikují proudění krve směrem k srdci. To je stav, který lékaři označují jako žilní nedostatečnost. Ta může časem přejít do chronické formy provázené řadou nepříjemných příznaků, jako jsou otoky, pocity mravenčení, bolesti a křeče v lýtkách, později také vznik křečových žil neboli varixů. V této fázi vás už pohodlné domácí pantofle nespasí...

Nechte gravitaci, ať pracuje pro vás

Existuje celá řada rizikových faktorů (nadváha, různé ortopedické poruchy, hormonální změny, časté přenášení těžkých břemen apod.), které lze ovlivnit jen částečně. Něco však můžete udělat sami, a to hned. Třeba si slíbit, že každý den vyrazíte na krátkou procházku. Žilnímu oběhu svědčí kromě chůze také jízda na kole (které můžete v zimě nahradit rotopedem), tanec nebo plavání. Sedíte celý den v kanceláři? Dělejte si pravidelné pauzy a pokaždé se trochu projděte. Běžte třeba do kuchyňky uvařit si čaj (součástí prevence je i pitný režim). Případně zkuste využít gravitaci opačným směrem a dejte si nohy na stůl, pokud to ovšem vaši kolegové skousnou. V opačném případě si aspoň protáhněte špičky nohou a zakružte si kotníky.

Zkuste chladnou sprchu a pupečník

To samé cvičení udělejte večer před spaním. Nohy se tak zbaví napětí, které se v nich nastřádalo za celý den, a vám se bude mnohem lépe usínat. Nebo si v posteli pár minut „zašlapejte na kole". Dobrým preventivním opatřením je také mírně vypodložená zadní část matrace (cca o 10–15 centimetrů). Proti bolesti a pocitům tíhy pomáhá i sprchování chladnou vodou, která stáhne žilní stěny a přiměje nahromaděnou krev proudit směrem k srdci. V rámci podpory cév můžete využít také přípravky s účinnými přírodními extrakty, které jsou volně k dostání v lékárnách. Známý „expert na žíly" je například koňský kaštan, listnatec bodlinatý, pupečník asijský (gotu kola), nebo brusnice borůvka.

Lignany a zdravá, štíhlá žena
03.03.2009

Lignany a zdravá, štíhlá žena

Nová studie z Kanady potvrdila, že ženy užívající vyšší množství lignanů, a tudíž mají zvýšenou hladinu jejich metabolitů v krvi, mívají nižší body mass index a celkový podíl tělesný tuku.

Přečtěte si více
Zobrazení: 108
Ženy infarkt často nepoznají
13.12.2017

Ženy infarkt často nepoznají

Příznaky jsou plíživé a jiné než u mužů.

Přečtěte si více
Zobrazení: 339
Premenstruační syndrom a vitaminy skupiny B
07.03.2011

Premenstruační syndrom a vitaminy skupiny B

Vyšší příjem vitaminů skupiny B (thiaminu a riboflavinu) ze stravy může snížit výskyt premenstruačního syndromu asi o 35 procent!

Přečtěte si více
Zobrazení: 124