Aktivní a příjemný pohyb v každém věku

Aktivní a příjemný pohyb v každém věku

Publikováno: 15.12.2017

Zobrazení: 97

Dodejtem kloubům správné vitaminy.

Abychom na podzim podpořili naši imunitu, pravidelně doplňujeme některé důležité vitaminy, zejména vitamin C. S příchodem chladnějších měsíců však není pod tlakem pouze naše imunita, ale i klouby, pro které je právě tento vitamin velice podstatný.

Dostatek vitaminu C (kyseliny askorbové) je totiž podmínkou toho, aby naše tělo produkovalo kolagen. Kolagenová vlákna jsou hlavní složkou nejen kůže, ale také kostí, vaziv, šlach a chrupavek. Pokud je vitaminu C v organismu málo, kolagen, který následně vzniká, není dostatečně stabilní a dokonale formovaný, což může vést k rychlejšímu opotřebení. Kyselina askorbová tak nepřímo přispívá ke správnému formování kostí a chrupavek bohatých na kolagen, a tím napomáhá také udržet chrupavky a kosti, které klouby tvoří, v dobré kondici.

Klouby potřebují namazat

Vitamin C je známý i jako mimořádně silný antioxidant – to znamená látka, která omezuje aktivitu volných radikálů, a chrání tak buňky před oxidačním stresem. Volné radikály vznikají v našem organismu jako vedlejší produkt metabolických procesů v buňkách a rovněž na nás útočí ze znečištěného životního prostředí. Vysoká koncentrace volných radikálů je spojována s výskytem některých onemocnění (např. cukrovka, srdeční choroby či chronické záněty) a je příčinou opotřebení buněk organismu, které provází stárnutí. Kromě jiného mohou volné radikály působit také na buňky tzv. synoviální membrány, jež je součástí kloubního pouzdra. Uvnitř této membrány se nachází synoviální tekutina – důležité kloubní mazivo umožňující kloubům normální pohyblivost. Pokud dojde k narušení membrány, tato tekutina začne unikat. Volné radikály mohou působit i na buňky kloubní chrupavky, která se s věkem stává méně pružnou. To vše ve finále vede k tomu, že se kloubní hlavice o sebe navzájem otírají, což způsobuje komplikovaný pohyb a další nepříjemné projevy.

Zkuste šípky a kloubní výživu

Přirozeným zdrojem kyseliny askorbové je ovoce a zelenina, hlavně citrusové plody, jahody, černý rybíz, paprika (zvláště ta červená), zelí, rajčata, brokolice, růžičková kapusta. Vitamin C je také jednou z prvních látek, které se tvoří v klíčícím semeni. Jednoznačným favoritem jsou však šípky – ve 100 g dužiny ukrývají  200–500 mg vitaminu C, což je téměř desetinásobek množství, které mají citrony.
V případě, že chcete o své klouby aktivně pečovat, jsou vhodnou volbou také doplňky stravy, které kromě vitaminu C obsahují i další látky jako třeba kolagen, glukosamin nebo chondroitin, což jsou základní stavební složky kloubní chrupavky a dalších pojivových tkání. Doplňky stravy s kloubní výživou zakoupíte volně v lékárnách i na e-shopu.

Těžké, unavené, oteklé nohy - číhají na vás?
10.09.2008

Těžké, unavené, oteklé nohy - číhají na vás?

Nohy jako z olova, oteklé kotníky, vystouplé žíly…kde jsou ty časy, co byly naše nohy radost pohledět? To byly časy před nástupem problémů s cirkulací krve v končetinách.

Přečtěte si více
Zobrazení: 882
Jak vyzrát na studené ruce a nohy
23.12.2017

Jak vyzrát na studené ruce a nohy

Palčáky a čtyři vrstvy oblečení někdy nestačí.

Přečtěte si více
Zobrazení: 4360
Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!
30.01.2018

Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!

Základem péče o klouby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Nejlépe takový, při kterém se vyvarujete prudkých a rychlých pohybů nebo nadměrné zátěže. Zkuste třeba nordic walking. Dá se provozovat i v zimě.

Přečtěte si více
Zobrazení: 686