Střeva jsou víc, než se zdá

Střeva jsou víc, než se zdá

Publikováno: 14.03.2020

Zobrazení: 2258

V lidském těle zuří věčný boj – spojenci versus patogeny…

Málokdo tuší, že naším největším orgánem jsou střeva, kde sídlí významné množství buněk. Na nich záleží, jestli tělo vstřebá všechny důležité živiny a odolá útoku různých patogenů. Jinými slovy, správně fungující střeva jsou nezbytnou podmínkou celkového zdraví.

Ale ruku na srdce, přímou souvislost mezi stavem našich střev a zdravotními problémy většinou nikdo z nás nehledá. Střevní mikroflóra je tvořena 400–500 druhy bakterií v téměř astronomickém počtu 1014 (dohromady váží asi jeden a půl kilogramu). Jejich hlavní funkcí je úspěšně kolonizovat střevní sliznici, která je tak dostatečně obranyschopná proti proniknutí nežádoucích patogenů z povrchu sliznic do vnitřního prostředí organismu. Tyto mikroorganismy mají také schopnost vyrábět látky (peroxidy, kyselina mléčná), kterými sami sebe chrání a které vytvářejí prostředí pro cizorodé bakterie nepříznivé a nepříjemné. Probiotické bakterie jsou schopny řádně fungovat, pouze pokud mají optimální životní podmínky a dostatečně početné kolonie.

Pozor na chemii a prázdné kalorie

Střevní mikroflóru, označovanou také jako mikrobiota, narušuje celá řada věcí, ze kterých si ale mnozí těžkou hlavu nedělají, případně to berou jako „daň" dnešní hektické době. V první řadě jde o nevhodnou stravu, ve které převažuje nedostatek vlákniny a jednoduché cukry. Ty se nacházejí především ve sladkostech, slazených nápojích, džusech a pečivu, ale také v průmyslově vyráběných potravinách (instantní polévky, omáčky, různá dochucovadla apod.), které navíc obsahují umělé příchutě, konzervanty, syntetická sladidla, glutamát sodný a spoustu další chemie. Není divu, že takový „divoký koktejl" naše střeva pěkně rozhodí. Podobně jako potraviny z fast foodu, které sice postrádají jakoukoli nutriční hodnotu, zato jsou však napěchované prázdnými kaloriemi.

Probiotika znovu nastolí rovnováhu

Stav střevní mikroflóry nepříznivě ovlivňuje i konzumace alkoholu, kouření, syntetické látky obsažené v lécích, ale také prodělané nemoci, různé hormonální změny, vyšší věk a v neposlední řadě i stres. Některé z těchto faktorů můžeme ovlivnit více, jiné méně a další vůbec. Je proto dobré podpořit kolonie střevní mikroflóry užíváním tzv. probiotik – živých mikroorganismů, které by měly být přirozenou součástí mikrobiálního osídlení každého jedince. Správně fungující střevní mikroflóra zajišťuje ochrannou bariéru proti škodlivým patogenům a toxinům z vnějšího prostředí, tvoří prostředí nepříznivé pro škodlivé bakterie a přispívá ke strukturálnímu vývoji střevní sliznice. Probiotika lze dodat tělu běžnou stravou nebo pomocí potravinových doplňků, které jsou volně k dostání v lékárnách.

Nejbohatší přírodní zdroje probiotik:

  • jogurt s živými bakteriálními kulturami
  • kefír
  • kysané zelí
  • tempeh (kvašený výrobek ze sóji)
  • kimchi (fermentovaný korejský salát)
  • miso (kořeněná sójová pasta)
  • kombucha (fermentovaný nápoj z černého či zeleného čaje)
  • nakládané okurky
  • tradiční podmáslí (čistá zbytková tekutina při výrobě másla)
Antioxidanty mohou posilovat zdraví tlustého střeva
15.12.2009

Antioxidanty mohou posilovat zdraví tlustého střeva

Doplňky stravy obsahující selen mohou zabránit vzniku nových polypů tlustého střeva u lidí s anamnézou polypové formace, říká nová studie.

Přečtěte si více
Zobrazení: 332
Jak po střevní chřipce přejít zpět na běžnou stravu
21.05.2018

Jak po střevní chřipce přejít zpět na běžnou stravu

Gastroenteritida obvykle netrvá dlouho a ve většině případů nevyžaduje lékařskou pomoc. Dokáže však člověka jak se patří potrápit. 

Přečtěte si více
Zobrazení: 13829
Připravte střeva na zimu
18.01.2017

Připravte střeva na zimu

S příchodem zimy nastává období, kdy se těšíme na lyžování, na Vánoce či na dlouhé zimní večery, ale je to také čas přejídání, oslav, ale i nemocí a užívání antibiotik.

Přečtěte si více
Zobrazení: 130