Bakterie v těle: jaká je jejich úloha?

Publikováno: 19.09.2023

Zobrazení: 1747

Už Hippokrates říkal, že základ zdravého fungování organismu začíná ve střevě. Dnes už je vědecky ověřeno, že právě střevní mikrobiota může ovlivňovat funkce všech systémů našeho těla.  Jak o střevní mikrobiotu pečovat a podpořit její rovnováhu a celkové zdraví? Téma, které je pro mnohé aktuální zejména s příchodem podzimu, v období vystavení organismu zvýšené zátěži.

Střevní mikroibota a zdraví

Lidské tělo je osídleno mnoha bakteriemi, viry a kvasinkami. Tyto mikroorganismy nám mohou být prospěšné a žít s námi v symbióze, nebo mohou být patogenní a způsobovat svému hostiteli onemocnění. Všechny mikroorganismy, které náš organismus osidlují včetně jejich genetické informace, jsou označovány pojmem mikrobiom. Zdravý mikrobiom je zásadní pro naše celkové zdraví a pohodu. Nejvýznamnější částí je soubor mikroorganismů, obývajících naše střeva, zejména pak tlusté střevo, který se označuje jako střevní mikrobiota. Zdraví a složení střevní mikrobioty ovlivňuje celá řada faktorů. Je to samotný porod, poté kojení, později zejména složení stravy, životní styl a oxidační stres. Věděli jste, že střeva jsou naším největším imunitním orgánem? Nachází se v nich totiž více než 70 % imunitních buněk. A dá se říci, že skrz imunitní buňky (a nejen ty) střeva ovlivňují v podstatě veškeré systémy našeho těla. Střeva dokáží ovlivnit též náš metabolismus, tj. práci našeho těla s tuky a cukry. Střeva dokonce ovlivňují i to, jak se cítíme, naši náladu. 90 % serotoninu, známého jako hormon štěstí, se tvoří ve střevech.  Pečujme proto dobře o svá střeva, odvděčí se nám celé tělo.

Jak podpořit rovnováhu naší střevní mikrobioty?

Základem zdraví našich střev je pestrá a vyvážená strava. Jídelníček by měl obsahovat nejen čerstvé ovoce a zeleninu, ale také luštěniny a celozrnné cereálie, tedy potraviny mimo jiné bohaté i na vlákninu. Mezi pestrou a vyváženou stravu neodmyslitelně patří zdravější zdroje tuků. Z bílkovinových zdrojů je preferované rybí nebo bílé maso.   Fermentované potraviny, mezi které řadíme kysané mléčné výrobky jako jogurty, kefír, zrající sýry, kvašenou zeleninu, kysané zelí, kimči, tempeh a další, jsou plné živých mikroorganismů, laktobacilů a bifidobakterií. Tyto prospěšné mikroorganismy pomáhají udržovat rovnováhu střevní mikrobioty a chránit naše střeva před patogenními bakteriemi. Bifidobakterie a laktobacily patří mezi probiotika. Dostatečný spánek, dostatečný pohyb, vyhýbání se stresu a zdravý životní styl jsou klíčem k úspěchu.

Probiotika a prebiotika

Pro podporu rovnováhy střevní mikrobioty    je vhodné doplňovat nejen probiotika, ale také prebiotika. Probiotika jsou živé mikroorganismy, které, jsou-li podávány v adekvátním množství, přispívají ke zlepšení zdravotního stavu hostitele (definice FAO/WHO, 2002).* Jedná se o již zmíněné bifidobakterie a laktobacily, ale také méně známé enterokoky a kvasinky. Prebiotika, která jsou také prospěšná lidskému zdraví, jsou selektivně fermentované ingredience umožňující selektivní změny ve složení a/nebo aktivitě střevní mikrobioty, což má rovněž příznivý vliv na hostitelovo prospívání a zdravotní stav (definice Gibson, 2004).**

Podpořte zdraví doplňky stravy Biopron!

Možná máte obavy, zda pro zdraví svých střev, a tím i střevní mikrobioty, děláte maximum, protože ne pro každého může být jednoduché konzumovat pravidelně pestrou a vyváženou stravu, dostatečné množství potravin s obsahem probiotik a prebiotik. V případě potřeby lze zařadit do jídelníčku doplňky stravy řady Biopron.

Klub zdraví doporučuje:

Pro každodenní péči o střevní mikrobiotu. Vyvážená kombinace 9 probiotických kmenů v denní dávce 9 miliard CFU***.

Biopron 9 Immunity doplňuje probiotika a prebiotika pro každodenní péči o střevní mikrobiotu a vitamin D3 pro podporu imunitního systému.

BIOPRON KIDS+
Expertní probiotika s prebiotiky a komplexem vitaminů B6 a C. Vitaminy B6 a C přispívají ke správné funkci imunitního systému. Pro děti od 1 roku.

*Joint FAO/WHO Working Group on Evaluation of Probiotics (2002) Guidelines for Evaluation of Probiotics in Food (London Ontario, Canada). Food and Agriculture Organization of the UB/World Health Organization.
**Gibson GR et al.: Dietary modulation of the human colonic microbbiota: updating the concept o prebiotics. Nutr Res Rev. 2004, 17(2):59-275.
*** CFU – počet živých mikroorganismu tvořících kolonie (colony-forming units).

Tento článek byl vytvořen ve spolupráci s:

Mgr. Denisa Salvová

Absolvovala obor Rehabilitační psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Působila ve zdravotně sociální oblasti jako vedoucí poraden, terapeut a lektor kurzů pro pracovníky v pomáhajících profesích. V současné době se zajímá o oblast medicíny, zdravotnictví, zdravého životního stylu a psychologie.

Nedovolte, aby vás ničil stres!
14.08.2023

Nedovolte, aby vás ničil stres!

Ne vždy jde život přesně podle našich představ a každodenní starosti a stres se mohou negativně podepisovat na našem zdraví. Ačkoliv v malé míře stres nemusí představovat zdravotní riziko, překročí-li únosnou mez, může s sebou přinášet mnoho zdravotních obtíží. Podrážděnost, nervozita, nesoustředěnost, poruchy paměti, nespavost, ale také oslabená imunita, mohou být jen některými problémy, které jsou se stresem spojeny. Začněte proto se stresem pracovat dříve, než se projeví na vašem zdraví.

Zobrazení: 358
Brusinky a péče o močové cesty
08.08.2023

Brusinky a péče o močové cesty

Ačkoliv s infekcemi močových cest se setkávají především ženy, nevyhýbá se ani mužům a dětem. Pokud se objeví časté nucení na močení a bolest nebo pálení při močení, zpozorněte! Díky včasné diagnostice si můžete ušetřit mnoho nepříjemných chvil. A protože s podporou zdraví močových cest jsou často spojovány brusinky, pojďme si jejich účinky představit, stejně jako řady Urinal a Uroval, které extrakty z brusinek obsahují.

Zobrazení: 1056
Jak podpořit imunitu často nemocných dětí?
12.09.2022

Jak podpořit imunitu často nemocných dětí?

Každý rodič to dobře zná. Dítě nastoupí do školky či do školy a po několika dnech je nemocné. Opakované infekce u dětí jsou typické pro období, kdy se imunitní systém dítěte poprvé setkává s patogeny, rozvíjí imunitní odpověď a organismus si buduje imunitní paměť. Do určité míry můžeme imunitu dítěte ovlivnit tím, že ji budeme posilovat.

Zobrazení: 6116
Jak pečovat o zdraví střev nejen po kolonoskopii
17.04.2023

Jak pečovat o zdraví střev nejen po kolonoskopii

S přibývajícím věkem přibývají také doporučení preventivních vyšetření pro zachování celkového zdraví. Jedním z nich je vyšetření střev, tzv. kolonoskopie. Preventivní kolonoskopické screeningové vyšetření hradí pojišťovna od 50 let věku, nicméně v případě obtíží lze absolvovat i dříve. Péče o zdraví střev je zásadní v každém věku, a zároveň je to to nejmenší, co pro své zdraví můžeme udělat.

Zobrazení: 1312