Jeden za všechny – všichni za Walmark

Tři mušketýři byli ve skutečnosti také čtyři – jako bratři Walachovi. Majitele Walmarku – Mariusze, Valdemara a Adama – (a jejich čtvrtého bratra Janusze, který jim na začátku podnikání pomáhal) ale spojuje se slavnými rytíři mnohem víc. Především čestnost, odvaha a schopnost vždy táhnout za jeden provaz. Díky těmto vlastnostem a potřebné dávce štěstí vybudovali během 25 let z Walmarku jednu z nejúspěšnějších farmaceutických firem ve střední a východní Evropě.

9.10.2015

Rozhovor s majiteli Walmark

Společnost Walmark vznikla 30. července 1990. Málokdo však ví, že se zprvu zabývala obchodováním s výpočetní technikou. Jaké byly začátky?

Odjakživa jsme v sobě měli touhu podnikat, proto jsme začali hned, jakmile to šlo. Na rozdíl od jiných začínajících podnikatelů, kteří si ponechali jistotu původního zaměstnání a podnikali paralelně, jsme zvolili radikální přístup. Naráz jsme odstřihli pomyslnou pupeční šňůru a opustili původní zaměstnání. Chtěli jsme se naplno věnovat byznysu.

K obchodování s výpočetní technikou jsme ale přišli tak trochu jako slepí k houslím. Jsme původním vzděláním matematici a potřebovali jsme tehdy nový počítač na programování. Jediná možnost v té době byla přivézt si ho ze Západu. Bratranec, který tam žil, nám opatřil computer zn. Atari. Brzy jsme ale zjistili, že potřebujeme lepší, a chtěli ten původní prodat. Dali jsme si inzerát. Přišlo asi 300 odpovědí od zájemců, kteří za něj byli ochotni zaplatit neuvěřitelné částky. Tehdy nás napadlo, že začneme počítače dovážet a prodávat. Importem výpočetní techniky jsme se ale zabývali pouze 3 měsíce, hlavním předmětem našeho podnikání se stal potravinářský sortiment.

Měli jste už tehdy nějakou obchodní strategii?

Od většiny tehdejších podnikatelů jsme se odlišovali tím, že jsme se nechovali živelně. Velmi záhy jsme zjistili, že nemůžeme chaoticky obchodovat nejdříve se sklem, pak s mákem… a začali jsme plánovat podle určité strategie. V letech 1991-2 jsme měli tři hlavní oblasti, v nichž jsme podnikali – speciální zemědělské plodiny, nealkoholické nápoje a doplňky stravy. Především vývoz máku byl zajímavý – málokdo ví, že máme jeden z nejkvalitnějších máků na světě a pojem „český mák“ má mezi zahraničními odborníky podobnou váhu jako české pivo.  Vyváželi jsme ho nejdřív do Polska. Měli jsme výhodu, že tam žil náš nejstarší bratr Janusz, který znal místní poměry a pomohl nám orientovat se na tamním, tehdy naprosto otevřeném trhu. Postupně jsme se stali jedním z největších světových obchodníků s mákem a vyváželi jsme ho skoro do celého světa.

Co předcházelo rozhodnutí začít s vlastní výrobou?

V roce 1993 jsme si uvědomili, že nelze jen donekonečna dovážet-vyvážet zboží, ale že je třeba dát mu nějakou přidanou hodnotu. Proto jsme učinili zásadní rozhodnutí – postavíme výrobní linku a začneme nápoje a pak i doplňky stravy sami vyrábět. V té době to byla obrovská investice – 20 milionů korun. Adam tehdy jako finanční ředitel objížděl ve starém favoritu banky, ale žádná z nich nám nechtěla tak velkou sumu půjčit. Až nakonec se náš plán zalíbil jedné leasingové společnosti v Hradci Králové, a ta nám peníze půjčila. Postavit továrnu a začít s vlastní výrobou bylo zásadní rozhodnutí. Jednali jsme tehdy celý den, zvažovali, zda do toho jít, či ne. Byli jsme si vědomi, že tato investice může firmu položit. Tím, že jsme našli odvahu riskovat, jsme ale získali velký náskok před konkurencí.

Předčil v některé zemi zájem zákazníků vaše očekávání?

Asi nejvíce nás překvapil zájem o naše výrobky v Rumunsku. Přitom nás mnozí před vstupem na tento trh varovali. Vsadili jsme ale na televizní reklamu, která tehdy byla velmi levná. Měli jsme natočených 6-7 reklamních spotů, které jsme pustili do rumunské televize. To nám vzápětí přineslo velké prodeje. Rumuni rádi kupují hlavně GinkoPrim, MemoPlus a Proenzi.

Ale mentalita lidí v různých zemích se liší – třeba Marťánci, multivitaminy pro děti, se v Rumunsku příliš neprodávají, zato jinde je o ně velký zájem. Celkově je největší zájem ve světě o Proenzi, které prodáváme téměř ve všech exportních destinacích. Septofort je zase velmi žádaný v Saudské Arábii. V zahraničí se dobře prodává i Urinal, Prostenal, Spektrum, GinkoPrim, Vápník-Hořčík-Zinek a samozřejmě Marťánci.

Vzpomínáte si ještě, jak populární Marťánci vznikli?

Multivitaminy určené dětem byly na začátku 90. let nápadem ředitele divize farmacie ing. Romana Kantora, který podobný projekt vitaminů pro děti viděl u našeho partnera v Austrálii. Celý projekt pak rozvinula tehdejší marketingová ředitelka Alena Trtíková. Měla v té době malou dcerku, a když jsme vymýšleli, čím doplnit portfolio našich přípravků, napadlo ji, že multivitaminy a multiminerálů v podobě marťanských postaviček by se nejen její Alence, ale všem dětem mohly líbit. Byl to výborný nápad! Marťánci se začali prodávat v roce 1994 a od té doby patří k našim nejprodávanějším produktům.

Spektrum vyvážíte dokonce do Myanmaru (Barma) a Septofort do Saudské Arábie. Kde všude se dnes lidé mohou setkat s vašimi doplňky stravy?

V současnosti jsou naše výrobky k dostání na 3 kontinentech – v Evropě, Asii (včetně Blízkého východu) a Africe. Máme vlastní pobočky v 9 zemích CEE – v ČR, Slovensku, Polsku, Rumunsku, Maďarsku, Bulharsku, Litvě, Lotyšsku a Estonsku. Kromě vlastních poboček exportujeme výrobky Walmark do dalších 40 zemí světa. Mezi naše strategické země z hlediska exportu patří země Balkánu a bývalého Sovětského svazu, nicméně výborných výsledků dosahujeme i v oblasti Blízkého východu, a to zejména v zemích, jako je Saudská Arábie, Írán, Irák, Katar, Kuvajt, Libanon, Jordánsko a další.

Největší potenciál pro další rozvoj pak představuje trh Saudské Arábie, na který jsme vstoupili před dvěma lety. Dalším zajímavým regionem je pro nás oblast střední a jihovýchodní Asie. Máme zde významné obchodní partnery v zemích, jako je Myanmar, Hongkong, Vietnam, Kambodža a další. Velmi nás těší i narůstající zájem o naše výrobky mimo Evropu a v takových exotických destinacích, jako je Pobřeží Slonoviny, Maroko, Mauricius či Omán.

V roce 2012 jste přizvali do vedení firmy Walmark nového partnera – investiční fond Mid europa partners. Co si od tohoto spojenectví slibujete?

Stále chceme posouvat firmu vpřed. Společně s lidmi z investičního fondu Mid Europa Partners bychom chtěli v horizontu pěti let dosáhnout obratu 5 miliard korun ročně. Jsme rádi za cenné zkušenosti, inovace a zajímavé podněty, které nový partner do naší firmy přinesl. Zároveň tím, že jsme mohli část svých starostí a organizačních úkolů předat někomu jinému, máme teď více času na své rodiny, soukromí, zájmy i veřejně prospěšnou činnost. Jsme věřící lidé a jsme přesvědčeni, že úspěch, kterého Walmark dosáhl, je také dar, který nám byl dán shůry. Nyní máme více času zužitkovat nasbírané zkušenosti a podnikatelské úspěchy při obecně prospěšné práci a můžeme se také více věnovat různým filantropickým projektům.

Začali jste s podnikáním včas, dokázali zdravě riskovat, neudělali žádnou fatální chybu. Co dalšího se podle vás skrývá za mimořádným úspěchem firmy Walmark?

Měli jsme vždy skvělé a loajální zaměstnance. A to je třeba na tomto místě říct – úspěch Walmarku nikdy nestál na třech bratrech Walachových… Naše bohatství byli a jsou naši zaměstnanci. Nikdy jsme se také nestavěli do pozice lidí, kteří mají patent na rozum. Vždy jsme byli připraveni vyslechnout názory našich kolegů. Díky tomu měli naši spolupracovníci motivaci, věděli, že mohou své myšlenky prosadit. A snad je důležité zmínit i fakt, že jsme od začátku našeho podnikání vše investovali do firmy. Měli jsme to štěstí, že jsme vyrostli ve skromných poměrech, takže nám to nedělalo žádný problém. Neutráceli jsme za dovolené ani za luxusní auta. A touto filosofií – vše pro firmu – jsme se vždy všichni tři svorně  řídili, stejně jako heslem – Jeden za všechny – všichni za Walmark.

Walmark slaví 25 let!

Diskuse

Počet reakcí: 0

Buďte první, kdo vloží svůj názor do diskuse.

Vstoupit do diskuse

ShopRoku 2014

 

Vytisknout


WALMARK, a.s., Oldřichovice 44, 739 61 Třinec, Česká republika, IČO: 00536016, DIČ: CZ699003348
Zápis v OR: u rejstříkového soudu v Ostravě, oddíl B, vl. č. 2501
Základní kapitál: ?352 340 000,- Kč