Bolest kloubů: Cviky na uvolnění kloubů

Ulevte si od bolesti kloubů správnými cviky. Udržte se dlouhodobě v pohybu a zařaďte do svého denního režimu cviky, které najdete v našem článku.

30.7.2015

Bolest kloubů trápí zhruba od 50 let věku mnoho lidí. Statistiky hovoří až o 80 % populace a s věkem počet stoupá. Bolest se projevuje např. při chůzi ze schodů, do schodů, při vstávání, člověk stěží udělá dřep a povyskočit si je velký problém.

Klouby potřebují péči   Jak předcházet bolestem kloubů

Rozvoj potíží bývá velmi pozvolný, obvykle mnoho let až desítky let. Na začátku dochází ke změnám na chrupavce, která ztrácí pevnost a pružnost. Objevují se na ní drobné trhliny, dochází k jejímu ztenčování, pro které je typická častá nerovnoměrnost. Z počátku tedy nemusí člověk pociťovat žádné změny. Teprve v okamžiku, kdy již chrupavka není schopna dostatečně plnit svou funkci, dochází k nepřirozené zátěži okolních tkání (kost, kloubní pouzdro, vazy, svalstvo), což se projeví prvními obtížemi. Nejvíce postižené bývají velké nosné klouby na dolních končetinách (kolenní, kyčelní).

Příčiny bolesti kloubů:

  • Artróza (degenerace kloubní chrupavky a změna jejích mechanických vlastností)
  • Špatné držení těla, opakování pohybů poškozujících klouby
  • Nadváha, obezita
  • Nedostatek vápníku, nedostatek vitamínu C

Také sport, pokud se dělá vrcholově, může mít na klouby neblahé účinky, viz následující tabulka:

Náročnost vybraných halových sportů na klouby

SportStupeň náročnosti
Hokej3
Badminton4
Squash5
Tenis4
Floorbal2
Stolní tenis2

1-nenáročný sport, 5-vysoká zátěž

O své klouby proto musíme pečovat, abychom i ve vyšším věku měli radost z pohybu, aby nás neomezovala nepříjemná bolest a abychom například dokázali vyjít po schodech bez problémů. Existují doplňky stravy, které dokáží stav kloubní chrupavky příznivě ovlivňovat.

Důležité jsou také cviky na uvolnění kloubů. Zde jsou alespoň některé:

  • Turecký sed, chodidla proti sobě, lokty opřené o kolena, vzpřímená záda. Lokty tlačte kolena k podložce, záda musí být vzpřímená. Výdrž 15 vteřin, uvolnění 30 vteřin. Opakujte 5x.
     
  • Leh na zádech, dolní končetiny pokrčit a roznožit, horní končetiny upažit. Levé koleno tlačte dovnitř směrem k podložce, pravé zůstává v základní pozici. Opakujte střídavě na každou stranu 5x.
     
  • V lehu na zádech připažte ruce k tělu a natáhněte dolní končetiny. Propněte špičky, s nádechem vzpažte a s výdechem připažte. Poté uvolněte nohy. Opakujte 5x.

Co také může pomoci:

  • Masáž postižených kloubů speciálními mastmi
  • Jízda na kole nebo rotopedu
  • Chůze
  • Sezení a pohyb na pružném gymnastickém míči

Zkrátka pokud to jde, snažte se udržovat klouby v pohybu, ráno je protahujte, aby se odstranila ranní ztuhlost.

Zjistěte včas, jak je možné bolesti kloubů předcházet.

Diskuse

Počet reakcí: 0

Buďte první, kdo vloží svůj názor do diskuse.

Vstoupit do diskuse

ShopRoku 2014

 

Vytisknout


WALMARK, a.s., Oldřichovice 44, 739 61 Třinec, Česká republika, IČO: 00536016, DIČ: CZ699003348
Zápis v OR: u rejstříkového soudu v Ostravě, oddíl B, vl. č. 2501
Základní kapitál: ?352 340 000,- Kč