Bolest kloubů: Cviky na uvolnění kloubů

Bolest kloubů: Cviky na uvolnění kloubů

Publikováno: 30.07.2015

Zobrazení: 3561

Ulevte si od bolesti kloubů správnými cviky. Udržte se dlouhodobě v pohybu a zařaďte do svého denního režimu cviky, které najdete v našem článku.

Bolest kloubů trápí zhruba od 50 let věku mnoho lidí. Statistiky hovoří až o 80 % populace a s věkem počet stoupá. Bolest se projevuje např. při chůzi ze schodů, do schodů, při vstávání, člověk stěží udělá dřep a povyskočit si je velký problém.

Klouby potřebují péči   Jak předcházet bolestem kloubů

Rozvoj potíží bývá velmi pozvolný, obvykle mnoho let až desítky let. Na začátku dochází ke změnám na chrupavce, která ztrácí pevnost a pružnost. Objevují se na ní drobné trhliny, dochází k jejímu ztenčování, pro které je typická častá nerovnoměrnost. Z počátku tedy nemusí člověk pociťovat žádné změny. Teprve v okamžiku, kdy již chrupavka není schopna dostatečně plnit svou funkci, dochází k nepřirozené zátěži okolních tkání (kost, kloubní pouzdro, vazy, svalstvo), což se projeví prvními obtížemi. Nejvíce postižené bývají velké nosné klouby na dolních končetinách (kolenní, kyčelní).

Příčiny bolesti kloubů:

  • Artróza (degenerace kloubní chrupavky a změna jejích mechanických vlastností)
  • Špatné držení těla, opakování pohybů poškozujících klouby
  • Nadváha, obezita
  • Nedostatek vápníku, nedostatek vitamínu C

Také sport, pokud se dělá vrcholově, může mít na klouby neblahé účinky, viz následující tabulka:

Náročnost vybraných halových sportů na klouby

Sport Stupeň náročnosti
Hokej 3
Badminton 4
Squash 5
Tenis 4
Floorbal 2
Stolní tenis 2

1-nenáročný sport, 5-vysoká zátěž

O své klouby proto musíme pečovat, abychom i ve vyšším věku měli radost z pohybu, aby nás neomezovala nepříjemná bolest a abychom například dokázali vyjít po schodech bez problémů. Existují doplňky stravy, které dokáží stav kloubní chrupavky příznivě ovlivňovat.

Důležité jsou také cviky na uvolnění kloubů. Zde jsou alespoň některé:

  • Turecký sed, chodidla proti sobě, lokty opřené o kolena, vzpřímená záda. Lokty tlačte kolena k podložce, záda musí být vzpřímená. Výdrž 15 vteřin, uvolnění 30 vteřin. Opakujte 5x.
     
  • Leh na zádech, dolní končetiny pokrčit a roznožit, horní končetiny upažit. Levé koleno tlačte dovnitř směrem k podložce, pravé zůstává v základní pozici. Opakujte střídavě na každou stranu 5x.
     
  • V lehu na zádech připažte ruce k tělu a natáhněte dolní končetiny. Propněte špičky, s nádechem vzpažte a s výdechem připažte. Poté uvolněte nohy. Opakujte 5x.

Co také může pomoci:

  • Masáž postižených kloubů speciálními mastmi
  • Jízda na kole nebo rotopedu
  • Chůze
  • Sezení a pohyb na pružném gymnastickém míči

Zkrátka pokud to jde, snažte se udržovat klouby v pohybu, ráno je protahujte, aby se odstranila ranní ztuhlost.

Zjistěte včas, jak je možné bolesti kloubů předcházet.

Klouby potřebují péči
26.09.2014

Klouby potřebují péči

O své kosti a klouby se většinou začneme zajímat, až když nás začnou bolet. Co můžeme udělat pro to, abychom se mohli až do vyššího věku pohybovat snadno a bez bolesti, jsme se zeptali prof. MUDr. Pavla Horáka, CSc., ze III. interní kliniky FN a LF UK Olomouc.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1623
Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!
30.01.2018

Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!

Základem péče o klouby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Nejlépe takový, při kterém se vyvarujete prudkých a rychlých pohybů nebo nadměrné zátěže. Zkuste třeba nordic walking. Dá se provozovat i v zimě.

Přečtěte si více
Zobrazení: 930
Jak si zregenerovat kolenní klouby
01.12.2015

Jak si zregenerovat kolenní klouby

Bolest kloubů se často objeví náhle, bez ohledu na věk. Onemocnění kloubů se vyskytuje nejčastěji v kloubech, které jsou vystaveny větší zátěži, jako jsou klouby kolenní nebo kyčelní. Kolenní kloub je nejsložitějším kloubem lidského těla a právem si zaslouží velkou péči, ať už v rámci prevence, po vzniku zranění, nebo chronických obtíží.

Přečtěte si více
Zobrazení: 3562