Zůstaňte v létě ve své kůži

Zůstaňte v létě ve své kůži

Publikováno: 31.05.2019

Zobrazení: 84

Během zimy si pokožka působením nízkych teplot vytrpela své. Největší zátěž představuje chlad pro suchou a atopickou kůži. Pokud se dostatečně neošetřuje, může následně zarudnout, svědět a praskat. V okamžiku, kdy teploty „vylezou“ výše, pokožku odhalujeme jen s obavami. Přechod z chladného období do léta představuje pro pokožku úlevu. Důležitá je však hydratace a správná regenerace. Pokud jste je v zimě zanedbávali, začněte s ošetřujícími a přípravnými kúrami hned teď.

Více slunce, více rizika

V létě je samozřejmostí, že pokožku vystavujeme slunce mnohem častěji a ve větším rozsahu než v jiných ročních obdobích. A děláme to vědomě. Opalování je jedna z činností, na kterou sa těší mnoho milovníků teplého počasí. Z dlouhodobého hlediska však často způsobuje více škody než užitku. „Při opalovaní musíme v první řadě zvážit všechna pro a proti. Pravdou je, že pokožku na opalování za běžných okolností nijak speciálně nepřipravíme. Pokud ji chceme mít nejen pěkně opálenou, ale i zdravou měli bychom se k ní chovat ohleduplně a chránit ji přípravky s vysokým ochranným faktorem,“ říká dermatoložka Marcela Slobodníková z estetické kliniky Esthé Derm.

summer_opalovani-(1).jpg
Sluneční paprsky mohu být pro pokožku zdravé, jen v případě, že nezanedbáváme její ochranu.

Ačkoli přitažlivé opálení vypadá efektně jen krátký čas, nepříznivé účinky slunečního záření mohou přetrvávat a brzy se nepříjemně projevit na zdravotním i estetickém stavu kůže. K nejčastějším projevům patří stárnutí kůže, tvorba vrásek, ochablá kůže bez elasticity či tvorba pigmentových skvrn. Mezi o mnoho závažnější projevy patří tvorba kožních nádorů z nepigmentových ale i pigmentotvorných kožních buněk, které jsou ještě nebezpečnější. Mnohem přirozenější je proto opálit se mírně, hlavně s přihlédnutím na náš fototyp a na výskyt pigmentových znamínek. Pokud je pro nás typický světlý fototyp a máme noho pigmentových znamínek, slunci bychom se měli spíše vyhýbat než ho vyhledávat,“ radí dermatoložka. Chránit tělo před nepříznivými účinky slunečních paprsků je možné i zevnitř.

summer_betakaroten.png

Společník na léto

Betakaroten je provitamín A, který se v játrech přeměňuje na vitamín A. „Je součástí rodiny beta karotenů, kam patří i lykopen, kryptoxantin, lutein a zeaxantin. Jsou pro tělo důležité, protože si je nedokáže samo syntetizovat a do těla je musíme dodávat. Shromažďují se v tukových tkáních, částečně v játrech,“ vysvětluje Zuzana Kala Grofová, spoluautorka Indexu Zdraví Walmark, lékařka a nutriční specialistka. Pokud tělu současně neposkytneme ani dostatek vitamínu A, betakaroten nemá z čeho vyrábět. Jedním ze způsobů, jak si ho můžeme doplnit je i doplněk stravy Beta karoten 6 mg od spoločnosti Walmark, který je pro dobrou vstřebatelnost rozpuštěný v olejové bázi.
 
„Ve všech lidských buňkách, hlavně v kůži, se působením světla neustále tvoří volné kyslíkové radikály, které jsou extrémně reaktivní a mohou poškozovat buněčnou strukturu, buněčnou membránu, enzymy, receptory, DNA nebo syntézu bílkovin. Způsobuje lehce oranžové zabarvení kůže a ukládá do tukových tkání. Kůže však díky tomu vypadá zdravější a jemně opálená,“ říká Zuzana Kala Grofová. Předávkování není třeba se obávat. „Jeho vstřebávání je řízené a zúčastňuje se přesně řízených metabolických pochodů, vysoké dávky betakarotenů jsou netoxické a nezpůsobují poruchy vývoje lidského plodu, na rozdíl od stejné dávky vitamínu A,“ upozorňuje lékařka a nutriční specialistka.

summer_vyvazenastrava.jpgBetakaroteny jsou obecně přítomné v ovoci (meruňky, grep, nektarinky, višne, papája), v listové zelenině (kapusta, ružičková kapusta, špenát), v oranžové a žluté zelenině, ale i ve tmavé zelenině, například v brokolici.

Kde najdete betakaroteny:

  • hlavním pigmentem rajčat a červených paprik je lykopen,
  • xantofyly způsobují žlutou barvu opadávajícího listí,
  • zeaxantin dává žlutou barvu kukuřici,
  • vaječný žloutek obsahuje směs xantofylů a betakarotenů, jeho barvu ovlivňuje typ krmiva pro slepice,
  • betakaroteny jsou přítomné v ovoci (meruňky, grep, nektarinky, višne, papája), v listové zelenině (kapusta, růžičková kapusta, špenát), v oranžové a žluté zelenině, ale i v tmavé zelenině, například v brokolici
  • vhodným způsobem na doplnění si Betakarotenu může být i doplněk stravy Beta karoten 6 mg od společnosti Walmark, který je rozpuštěný v olejové bázi pro dobrou vstřebatelnost

 

Příprava na léto krok za krokem:

1. Důkladné ošetření pokožky

Po zimě je pokožka suchá a vyčerpaná. Slunce a horko ji budou opět namáhat, dopřejte jí proto dostatek hydratace zevnitř i z venku. Ošetřování pokožky těla i tváře výživným hydratačním krémem by mělo být od tohoto momentu samozřejmostí. Kromě toho je vhodné se starat o pokožku i zevnitř. Vhodným způsobem na doplnění si Betakarotenu může být i výživový doplněk Beta karoten 6 mg od spoločnosti Walmark. Právě doplnění si tohoto provitamínu je vhodné hlavně v době opalovaní se na slunci.

2. Ochrana

Ruce a tvář bychom měli chránit před škodlivými vlivy slunečního záření během celého roku. V létě to platí několikanásobně. Používejte opalovací krém. V krémech na opalování se často nachází i betakaroten. „Takto obohacené kosmetické přípravky přispívají ke sjednocení odstínu opálení a zároveň k jeho zvýraznění. Vnější aplikace betakarotenu má však vliv jen na samotný odstín pokožky při jejím opalovaní a nezaručí nám jeho vstřebávání i do organismu. Přijímání betakarotenu z vnitřku má proto daleko větší efekt, než jeho nanášení na pokožku,“ doporučuje dermatoložka Marcela Slobodníková.

3. Jemnější kosmetika

Horko, slunce, sucho, to všechno jsou pro pokožku intenzívní faktory, které ji namáhají. V rámci kosmetické péče k ní proto buďte přívětivější a používejte jemnou kosmetiku s minimální parfemací, na přírodní bázi. Patří sem čisticí vody, denní a noční krémy, ale i výživná séra. A nezapomínejte si tuto výbavu s sebou přibalit i na dovolenou. Upřednostněte raději péči o pleť než přehnané množství dekorativní kosmetiky. Méně chemie zvolte i při výběru deodorantu a těžký make-up vyměňte za lehčí textury, například CC nebo BB krémy.

4. Čas pro chodidla

Chodidla a nehty na nohou jsou oblasti, které ignoruje v zimě většina z nás. Zhrožení nastává při zkoušení si letních sandálů. Dopřejte nohám peeling a noční „masku“, která zregeneruje popraskanou kůži na patách. Nechte odborníky, aby se následně postarali o nehty.
 

PŘIPRAVTE SE NA LÉTO: