Není tuk jako tuk aneb víte, kterým je lepším se vyhnout?

Není tuk jako tuk aneb víte, kterým je lepším se vyhnout?

Publikováno: 31.05.2019

Zobrazení: 202

Aby lidské tělo mohlo správně fungovat, potřebuje stravu obsahující všechny potřebné živiny (tuky, cukry a bílkoviny). Tuky by měly tvořit zhruba 25–35 % denního příjmu potravy. Dávno neplatí, že chceme-li zhubnout, je nutné vyřadit z jídelníčku tuky. Omezení či vyloučení tuků neznamená, že budeme zdravější a štíhlejší. Jde o mýtus. Tuky jsou pro lidský organismus nezbytné. Je ale nutné vědět, jaké našemu tělu škodí a jaké prospívají.

Zdravé tuky

Zdravé tuky zastupují především nenasycené mastné kyseliny. Regulují biologické funkce, činnost srdce a cév, imunitní systém, nervový systém i činnost pohlavních orgánů. Pro zdraví jsou tyto tuky nepostradatelné. Snižují a udržují cholesterol, zpomalují růst nádorových buněk a zlepšují přenos kyslíku. Zdravé tuky dělíme na mononenasycené (olivový olej, avokádo) a polynenasycené (slunečnicový, lněný a kukuřičný olej, tučné ryby, vlašské ořechy).

Nezdravé tuky

Obsahují nasycené mastné kyseliny a trans-nenasycené mastné kyseliny. Jde o částečně ztužené tuky ve smažených jídlech, brambůrcích, sušenkách apod. Vznikají průmyslovou úpravou či zahříváním za vysokých teplot. Zvýšený příjem těchto tuků vede ke zvýšené hladině cholesterolu, způsobující řadu kardiovaskulárních onemocnění. Nezdravé tuky jsou obsaženy v palmovém oleji, uzeninách, ztuženém a rafinovaném rostlinném tuku (zvláště v pečivu, sušenkách), smažených pochutinách z rychlého občerstvení a balených potravinách.

Tuky a redukce váhy 

Při redukci váhy je důležité omezit konzumaci nezdravých tuků a dodat tělu kvalitní zdravé tuky. V běžném životě to znamená vyhnout se tolik oblíbeným fastfoodům. Namísto hranolek zkuste třeba zeleninový salát s vlašskými ořechy, zakápnutý panenským olivovým olejem. Doporučení se týká nejen těch, kteří hubnou do plavek, ale všech, kteří myslí na své zdraví.

Palmový tuk

Jedná se o velmi kontroverzní potravinu. Na jedné straně má řadu pozitivních účinků na lidské zdraví a na druhé straně může zvyšovat riziko kardiovaskulárních onemocnění. Palmový olej se vyrábí z palmy olejné. Palmovým tukem lze úspěšně nahrazovat ztužené tuky. Obsah nasycených tuků ve stravě je dlouhodobě dáván do souvislosti s výskytem nadváhy, obezity, metabolického syndromu a nemocí srdce a cév, ale i některých nádorových onemocnění. Palmový olej není totéž, co olej z palmových jader. Palmový olej se získává z celých plodů, olej z palmových jader ze semen plodů palmy olejné a má jiné účinky na lidské zdraví. Největšími producenty palmového oleje jsou Malajsie a Indonésie, zodpovědné za 86 % celosvětové produkce. Výroba palmového oleje je ekologickým problémem. Původní deštný prales je ničen a nahrazován palmovými plantážemi.

Kokosový tuk

Stejně jako palmový tuk je tématem mnoha diskusí. Někteří odborníci jej označují za "super potravinu". Obsahuje kombinaci mastných kyselin, které velmi příznivě ovlivňují metabolizmus. Pomáhá při hubnutí, zabíjí škodlivé mikroorganismy, zlepšuje fungování mozku, zdraví kůže, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi aj. Kokosový tuk se řadí mezi oblíbené oleje používané při vaření, ale má i další možnosti využití (přírodní medicína nebo kosmetika).

Rybí tuk

Rybí tuk je bohatým zdrojem omega-3 mastných kyselin.  Pomáhá udržovat zdraví srdce a  cév, pozitivně působí na zdraví očí, a má významný vlivl na kondici mozkuaj. Rybí olej patří mezi nejčastěji konzumované doplňky stravy napříč všemi generacemi.

Zdraví naproti

Mezi doplňky stravy, které jsou vhodné pro ty, kteří nekonzumují nejméně 1-2 porce ryb týdně, patří např. Walmark Omega-3 rybí olej Forte s vysokou dávkou DHA a EPA  omega-3 mastných kyselin. Rybí olej je obsažen také v tobolkách Chole PRO s dvojím efektem pro normální hladinu cholesterolu a zdraví srdce. Nárokům dětského vývoje je určen komplex vitamínů a minerálů obohacená o omega-3 z mořských řas, ve formě chutného gelu Marťánci FUTURA 6-9.
 

DOPORUČUJEME: