Nejčastější příčiny blokády žeber

Nejčastější příčiny blokády žeber

Publikováno: 20.12.2019

Zobrazení: 19

Pokud vás trápí nepříjemné píchání na hrudníku, ale lékařská vyšetření jsou v pořádku, na vině mohou být blokády žeber. Blokády žeber patří mezi nejčastější blokády pohybového systému. Mohou se projevit také v okrajových částech těla a mnohdy připomínají postižení vnitřních orgánů. Příčiny vzniku blokád jsou různé. Velkou roli hrají prsní svaly, které jsou oslabené, nebo naopak přetížené. Nepříjemným opakovaným blokádám žeber lze předcházet úpravou životního stylu a fyzioterapií.

Příčiny vzniku blokád

Příčiny zablokovaných žeber jsou různé. Hlavním důvodem vzniku akutní bolesti je nerovnováha ve svalovém napětí (svalová dysbalance) a déletrvající strnulé držení těla v nevhodné poloze. Žebra se mohou zablokovat rychlým nekoordinovaným pohybem, nevhodnou zátěží či jednostranným přetěžujícím pohybem jak v běžném životě (např. odklízení sněhu, hrabání listí, házení lopatou aj.), tak při sportovním výkonu. Vliv mají i chybné pohybové stereotypy (např. nevhodná poloha při spaní, příliš tvrdá nebo měkká matrace, špatný předklon aj.).
 

Co žebro, to jiný problém

Při vzniku akutní blokády může člověk pociťovat píchání v oblasti hrudníku při nádechu, případně soustavné píchaní pod dolním uhlem lopatky. Blokáda 1. žebra způsobuje bolesti hlavy a ramena. Blokáda 2. žebra může způsobovat poruchy rovnováhy, pocity na zvracení, nadměrné slzení očí, šum v uších či pocit zalehlého ucha. Blokáda levého 4. a 5. žebra může imitovat stav infarktu myokardu s projevy dušnosti, arytmií a bolestmi na hrudníku. V tomto případě je důležité vyloučit onemocnění srdce EKG vyšetřením. Blokáda 5. žebra souvisí s bolestmi bederní páteře a třísel. Funkční zkrácení dolní končetiny zase může způsobit blokáda 6. žebra.
 

Jak lze odstranit blokaci žeber

Zkušený fyzioterapeut dokáže vyšetřením jednotlivých úseků páteře zjistit, které žebro je zablokované a tuto blokádu účinně odstranit a ulevit tak pacientovi od obtíží. Je-li žebro správně zmobilizováno a následně stabilizováno cvičením, bolesti by měli odeznít do 48 hodin. Fyzioterapie a cviky, které fyzioterapeut pacienta naučí, stejně jako úprava celkového držení těla, pohybových návyků a odstranění stresových faktorů je cesta k trvalému dobrému zdravotnímu stavu.
 

Prevence opakovaných blokád

Při opakovaných blokádách žeber se fyzioterapeut zaměřuje na odhalení příčiny vzniku blokády. Správně nastavená fyzioterapie, cviky prováděné v domácím prostředí, zdravá výživa a psychická pohoda nemocného jsou základními preventivními opatřeními pro opakované blokády.
 

Pečujte o kloubní zdraví a pojivové tkáně

Díky doplňkům stravy lze podpořit zdraví pohybového aparátu. Jedná se zejména o doplňky stravy pro péči a výživu kloubů a úlevu od bolestí kloubů. Komplexní kloubní výživa řady Proenzi účinně působí ve všech kloubech (kolenních, kyčelních, kloubech rukou a páteře) a pozitivní efekt přetrvává i po ukončení užívání, a to 2–3 měsíce. Obsahuje vitamín C který přispívá ke správné tvorbě kolagenu a tím k řádné funkci kloubů, spolu s manganem, který přispívá ke zdraví pojivových tkání a bylinnými extrakty jsou ideální kloubní péčí.
 

Cviky na mobilizaci žeber

Mobilizace žeber slouží k odstranění blokád žeber a celkovému uvolnění svalstva.

Protažení do dálky
Cílem cviku je protažení svalů kolem celé páteře, protažení prsních svalů a mobilizace bederní páteře do trakce.

Lehněte si na záda a vzpažte. Kolena i chodidla dejte k sobě, bederní páteř přitiskněte k podložce a vtáhněte pupík. Vydržte a proveďte 1-2 volné dechy. S nádechem se vytáhněte z pasu do dlaní a do pat (nikoliv do špiček) a s výdechem povolte do výchozí pozice. Cvik opakujte.

Uvolnění oblasti beder
Cílem je intenzivní uvolnění svalů kolem bederní páteře, mobilizace přechodu bederní páteře v kost křížovou a posílení velkého prsního svalu.

Lehněte si na záda a pokrčte nohy. Obě dolní končetiny přitáhněte k trupu a obejměte nohy sepnutýma rukama za bérce pod koleny. Nadechněte se a lehce zatlačte do sepnutých rukou. Na 6-10 s zadržte dech a vydechněte, pak povolte. Přitáhněte nohy k břichu tak, aby se odkulila kostrč a s nádechem povolte a vraťte zpět do výchozí polohy. Celý cvik opakujte.
 
shutterstock_432165640-Prevedeny.jpg
S blokací žeber Vám může pomoci také jednoduchá jóga. Na internetu najdete celou řadu videí a dalších návodů na cvičení.
 
Řada Proenzi obsahuje celou řadu produktů zajišťující komplexní kloubní výživu. Pro zdravé klouby doporučujeme např.
Jak přežít chladné počasí s bolavými klouby
22.04.2018

Jak přežít chladné počasí s bolavými klouby

Chladné měsíce jsou obávaným obdobím pro ty, kteří trpí revmatoidní artritidou.

Přečtěte si více
Zobrazení: 232
Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!
30.01.2018

Bolí vás klouby? Víme, co je vrátí do kondice!

Základem péče o klouby je zdravá výživa a pravidelný pohyb. Nejlépe takový, při kterém se vyvarujete prudkých a rychlých pohybů nebo nadměrné zátěže. Zkuste třeba nordic walking. Dá se provozovat i v zimě.

Přečtěte si více
Zobrazení: 561