Krevní tlak pod kontrolou

Krevní tlak pod kontrolou

Publikováno: 30.05.2024

Zobrazení: 76

Diagnóza hypertenze je pro mnohé velmi překvapující. Člověk s vysokým krevním tlakem se může cítit zdravě a žádný konkrétní zdravotní problém ho trápit nemusí. I v tom se ale skrývá záludnost hypertenze. Ačkoliv projevy vysokého krevního tlaku nemusí člověk zaznamenat, představují velmi vážné zdravotní riziko. Nezapomínejte proto na preventivní prohlídky a nechte svůj tlak pravidelně kontrolovat praktickým lékařem.

Jaké jsou normální hodnoty krevního tlaku?

Krevní tlak je tlak, kterým působí protékající krev na stěny cév. Nejvyšší krevní tlak je ve velkých artériích, nejnižší krevní tlak je v žilním systému. Pod pojmem krevní tlak, který je měřen v ordinacích praktického lékaře, je myšlen arteriální neboli tepenný krevní tlak, což je tlak krve ve velkých artériích. Hodnoty krevního tlaku tvoří dvě čísla, z nichž vyšší hodnota označuje systolický tlak, nižší číslo pak uvádí tlak diastolický tlak (v mmHg nebo v kPa). Pokud je naměřen tlak 130/90 mmHg, znamená to, že systolický tlak je 130 mmHg a diastolický tlak 90 mmHg. Normální hodnoty krevního tlaku by u zdravého dospělého člověka neměly přesáhnout 140/90 mmHg. Příliš nízký tlak (hypotenze) a příliš vysoký tlak (hypertenze) mohou být spojeny s mnoha zdravotními obtížemi. O hypotenzi hovoříme v případě, že tlak je nižší než 100/65 mmHg. Hypertenze je diagnostikována, pokud je hodnota vyšší než 130/80 mmHg. Vysoký krevní tlak je pro lidské zdraví velmi nebezpečný, protože s sebou může přinášet zvýšené riziko infarktu myokardu, cévní mozkové příhody, ischemické choroby dolních končetin, srdečního a renálního selhání a náhlé smrti. Abnormální hodnoty krevního tlaku jsou nejčastěji zjištěny v ordinacích praktického lékaře, a proto nezapomínejte na pravidelné preventivní prohlídky. 
 

Zdravou hmotností k normálnímu tlaku  

Nadváha a obezita zatěžují krevní oběh a jsou často spojeny s vysokým krevním tlakem. V případě, že chcete zredukovat svoji váhu, nemusíte okamžitě začít držet drastické diety založené na celodenním hladovění. Nejen, že extrémní výživová opatření nemají se zdravou redukcí hmotnosti nic společného, ale navíc mohou negativně ovlivnit také celkové zdraví. Podaří-li se Vám dosáhnout váhového úbytku 1 kg za měsíc, jde o hodnotu dostačující. Díky ztrátě několika kilogramů prospějete nejen svému krevnímu tlaku, ale také dalším orgánům a pohybovému aparátu. Jak se zdravě zbavit nadbytečných kilogramů můžete konzultovat s odborníkem na výživu, který Vám pomůže sestavit vhodný jídelníček. S klesajícími kilogramy a návratem ke zdravé hmotnosti může začít klesat také Váš tlak!
 

Se solí šetřete

Solíte si jídlo ještě před tím, než ho ochutnáte? Velká chyba nejen pro Vaše celkové zdraví, ale zejména pro Váš krevní tlak. Dlouhodobá konzumace nadměrného množství soli může být spojena s vyšším rizikem vzniku hypertenze. Pro zdravý krevní tlak je vhodné méně solit, příp. nahradit sůl čerstvými nebo sušenými bylinkami. Pokud je však pro Vás „sůl nad zlato“, pokuste se vystačit si denně s menším množstvím soli, než jaké se vejde na 1 čajovou lžičku (cca 5 gramů). Vyhýbejte se slaným potravinám a pochutinám jako jsou uzeniny, chipsy a slané oříšky. Možná budete překvapeni, že rekordmany v obsahu soli jsou pršut (prosciutto neboli sušená vepřová šunka), bryndzové oplatky a sleďové filety. V případě hypertenze na tyto potraviny proto raději zapomeňte.
 

Co jíst při hypertenzi?

Pokud trpíte hypertenzí, Váš jídelníček by měl obsahovat dostatek čerstvého ovoce a zeleniny. Důležité je zařadit do jídelníčku ryby, bohatý zdroj omega-3 mastných kyselin, které podporují zdravé srdce, mozek a zrak. Když se Vám nedaří mořské ryby jako je losos, tuňák či makrela jíst alespoň 2x týdně, doplňte tělu omega-3 prostřednictvím doplňků stravy. Vyzkoušejte např. oblíbený doplněk stravy ze žluté řady od Walmarku Omega-3 rybí olej FORTE 1000 mg. Pro normální krevní tlak jsou doporučovány také doplňky stravy obsahující vápník, a to zejména v případě, že mléčné produkty konzumujete pouze sporadicky. Vhodný je např. doplněk stravy Vápník Hořčík Zinek OSTEO, který je unikátní kombinací minerálních látek a vitaminů pro podporu nejen zdraví, ale také krásy. Obsahuje GLUKONÁTY a CITRÁTY, organické soli s dobrou vstřebatelností, navíc obohacen o vitaminy D a B6.
 

Obohaťte jídelníček kvalitními doplňky stravy

Pokud chcete pro své zdraví a krevní tlak udělat něco navíc, zařaďte do jídelníčku např.
 
Doplněk stravy ze žluté řady od Walmarku obsahující extrakt prémiové kvality ze sójových bobů. Lecithin je přirozeným zdrojemkyseliny linolové, která přispívá k udržení správné hladiny cholesterolu v krvi. Jedná se o vysoce kvalitní lecithin v silné dávce 1325 mg, který je dvojitě filtrovaný. Kyselina linolová je vhodná pro podporu udržení správné hladiny cholesterolu v krvi. Vysoká dávka kvalitního lecithinu přírodního původu již v jedné tobolce.
 
Doplněk stravy Dialevel obsahuje unikátní a vysoce kvalitní kombinaci výtažku ze skořice a chrómu pro normální hladinu cukru v krvi. Je obohacen o kyselinu alfa-lipoovou. Hladina cukru v krvi je důležitým ukazatelem zdraví, který odráží množství glukózy (cukru) přítomného v krvi. Správná hladina cukru v krvi je nezbytná pro normální fungování těla.
 
Doplněk stravy OptiTensin je kvalitní prémiový produkt na přírodní bázi, obsahující extrakt z olivového listí standardizovaný na oleuropein. Oleuropein je fenolická sloučenina nalezená v olivovém oleji a listech olivovníku (Olea europaea). Je to jedna z hlavních bioaktivních látek v olivách a olivovém oleji, která má řadu zdravotních benefitů.

 
V nabídce Klubu zdraví najdete spoustu dalších doplňků stravy, díky kterým podpoříte nejen normální hodnoty krevního tlaku, ale také celkové zdraví. 
 
 
 

 

Tento článek byl vytvořen ve spolupráci s: 

Mgr. Denisa Salvová

Absolvovala obor Rehabilitační psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Působila ve zdravotně sociální oblasti jako vedoucí poraden, terapeut a lektor kurzů pro pracovníky v pomáhajících profesích. V současné době se zajímá o oblast medicíny, zdravotnictví, zdravého životního stylu a psychologie.

Jak si užít grilování ve zdraví?
24.05.2024

Jak si užít grilování ve zdraví?

Letní grilování patří bezpochyby k aktivitám, bez kterých si léto neumíme představit. Grilování, to není jen gurmánský zážitek v podobě vepřového steaku, ale také skvělá příležitost k setkání s rodinou a přáteli. Grilování s sebou ale může přinášet určitá rizika, která se nevyplatí podceňovat. Ať už grilujete maso a ryby, nebo zeleninu a sýry, poradíme vám, jaké zásady se vyplatí dodržovat, abyste grilováním zbytečně neohrozili své zdraví.

Přečtěte si více
Zobrazení: 95
Kam nechodí slunce, chodí lékař aneb co víte o slunci?
15.05.2024

Kam nechodí slunce, chodí lékař aneb co víte o slunci?

Věděli jste, že 16. května slavíme Evropský den Slunce? Jde o den, který by nám měl připomenout, jak důležitý je sluneční svit pro naše zdraví. Vždyť už naše babičky říkaly, že kam nechodí slunce, chodí lékař, a věřte, že na tomhle rčení opravdu něco je.  

Přečtěte si více
Zobrazení: 2150
Fit recepty na večeře nejen pro diabetiky
09.04.2024

Fit recepty na večeře nejen pro diabetiky

14. dubna si každoročně připomínáme Světový den monitoringu diabetu, který již v roce 1950 vyhlásila Mezinárodní federace diabetu. Cílem tohoto významného dne je připomenout si důležitost sledování hodnot glykémie a zlepšit kvalitu života osob s diabetem. Nezbytnou součástí života pacientů s diabetem je pravidelná a kvalitní strava, a proto nejen diabetikům, kteří si musí pečlivě sledovat skladbu svého jídelníčku, přinášíme tipy na zdravé večeře.

Přečtěte si více
Zobrazení: 4205
ROZHOVOR: Zdravá a naplněná žena je základem spokojené rodiny
21.08.2023

ROZHOVOR: Zdravá a naplněná žena je základem spokojené rodiny

Být zdravý, cítit se dobře, a navíc vypadat mladě a svěže, je snem snad každého z nás. Pokud máte pocit, že na to, věnovat se sami sobě, abyste se cítili v psychické i fyzické kondici, nemáte čas, přečtěte si náš článek s Mgr. Kamilou Černou, specialistkou na výživu a ženské zdraví, která svým klientkám předává funkční nastavení slučitelné s normálním životem a rodinnou pohodou. Chcete-li se naučit porozumět sami sobě, umět naplnit své potřeby a stravovat se intuitivně bez zbytečného stresu, vydejte se na cestu právě s Kamilou.

Přečtěte si více
Zobrazení: 21
ROZHOVOR: Příčin neplodnosti je bohužel velmi mnoho
15.04.2024

ROZHOVOR: Příčin neplodnosti je bohužel velmi mnoho

V České republice se neplodnost týká až 20 % párů a jejich počet bohužel stále roste. O diagnóze neplodnosti hovoří lékaři v případě, že pár není schopen počít při pravidelném nechráněném pohlavním styku po dobu minimálně alespoň jednoho roku. Na vině může být problém jak na straně ženy, tak i muže. Příčina může být však také neznámá. Po jak dlouhé době snažení vyhledat odbornou pomoc, na jaké vyšetření se připravit a zda může být prevencí neplodnosti mražení vajíček, jsme se zeptali MUDr. Nicole Mardešićová, MHA, vedoucí lékařky Pronatal Group.

Přečtěte si více
Zobrazení: 181