Jak si užít grilování ve zdraví?

Jak si užít grilování ve zdraví?

Publikováno: 24.05.2024

Zobrazení: 95

Letní grilování patří bezpochyby k aktivitám, bez kterých si léto neumíme představit. Grilování, to není jen gurmánský zážitek v podobě vepřového steaku, ale také skvělá příležitost k setkání s rodinou a přáteli. Grilování s sebou ale může přinášet určitá rizika, která se nevyplatí podceňovat. Ať už grilujete maso a ryby, nebo zeleninu a sýry, poradíme vám, jaké zásady se vyplatí dodržovat, abyste grilováním zbytečně neohrozili své zdraví.

Grilování a zdraví

Horké letní večery, sklenka kvalitního vína a společnost rodiny a přátel přímo vybízí ke grilování. Grilování je však odborníky považováno za ne příliš zdravou metodu tepelného zpracování potravin. Zdravotní rizika může představovat nejen tvorba škodlivých chemických látek během samotného grilování, ale také riziko mikrobiální kontaminace. Nebezpečí představují také tzv. alimentární nákazy, které se mohou objevit jako následek konzumace potravin kontaminovaných virovými a bakteriálními patogeny a jejich toxiny, které mají v letním období ideální podmínky pro růst a šíření. Alimentární nákazy, které se tak vyskytují zejména během teplých měsíců, mohou vyvolat celou řadu zdravotních komplikací jako jsou průjmy, nevolnost, zvracení bolesti břicha, horečka aj.  
 

Na čem grilovat?

Čím dál více milovníků grilování dává přednost elektrickým, plynovým a lávovým grilům, před grilováním na dřevěném uhlí. Důvodem však nemusí být jen jistá míra pohodlnosti, ale také ohled na zdraví. Grilování na elektrických, plynových a lávových grilech je šetrnější ke zdraví, a navíc má výrazně kratší dobu tepelné úpravy potravin. Při samotném grilování se odkapávající tuk nedostává do kontaktu s uhlíky či se spirálou grilu, což zmírňuje vznik zdraví škodlivých látek. Pokud nedáte na klasický gril dopustit, snažte se vždy zabránit kontaktu masa s plamenem, jinak bude mase na povrchu spálené a uvnitř syrové, a tudíž rizikové pro konzumaci. Velkou oblibu si v posledních letech získaly zejména lávové grily, které kontaktu s ohněm zcela zamezují. Novinkou jsou pak méně známé vodní grily s vodní lázní, které fungují na principu horkovzdušné trouby. Investice do kvalitního grilu, který bude šetrný ke zdraví, se opravdu vyplatí.  
 

Jak grilovat?

Obecně platí, že čím déle budete maso grilovat, tím více škodlivých látek bude vznikat. Maso proto grilujte jen po dobu, která je nutná k bezpečné konzumaci. Řešením může být grilování menších porcí masa, které se rychleji upečou. Během grilování není doporučeno maso potírat tukem, protože tučná masa představují pro zdraví mnohem větší riziko než masa libová a ryby. Maso po grilování ihned konzumujte, příp. ho udržujte při teplotě min. 60 °C. Pokud je maso vychladlé, před konzumací ho opět ohřejte na min. 72 °C. Nechcete-li si z letní grilovačky odnést zažívací obtíže, myslete na to, že dostatečná tepelná úprava je zásadní pro usmrcení mikroorganismů.  
 

Co grilovat?

Bezpečné grilování začíná již samotným nákupem kvalitních surovin. Pro grilování volte vždy čerstvé suroviny, maso si raději nakládejte sami. Vhodné je maso libové, a to jak hovězí, vepřové i drůbeží.  Z masa odstraňte tuk a kůži. Nebojte se grilování ryb, které jsou zdravé, báječně chutnají, a navíc se grilují jen krátce. Maso určené na gril je vhodné marinovat. Marináda by měla být vždy čerstvá, neměla by se uchovávat v lednici a používat opakovaně. Domácí marináda je nejen zdravější než průmyslově vyráběná marináda plná dochucovadel a konzervantů, ale také vyjde mnohem levněji. Při přípravě domácí marinády se fantazii meze nekladou. Základem marinády by však měl být kvalitní olivový olej a sójová omáčka. Do marinády můžete přidat hořčici, česnek, balsamico, citrónovou šťávu, rozmarýn, tymián a další čerstvé či sušené bylinky. Na gril by se neměly dávat špekáčky, klobásy a další tučné uzeniny, které mohou sice dobře chutnat, zdraví ovšem neprospívají. Pokud jste ještě nezkoušeli grilovat zeleninu, určitě vás překvapí lahodná chuť plátků cukety, papriky, celeru, rajčat, lilku, nebo třeba celého kukuřičného klasu, který ocení hlavně děti. Abyste se vyhnuli tzv. křížové kontaminaci, zabraňte vždy kontaktu mezi syrovou a již opracovanou stravou, příp. mezi zeleninou a syrovým masem, jinak si z letní grilovačky můžete odnést také velmi nepříjemné problémy se zažíváním.  
 

Pro podporu střevní mikrobioty je tu Biopron!

Pokud patříte mezi milovníky grilování nebo během dovolené a cest rádi ochutnáváte neznámé, a možná někdy také riskantní pokrmy, můžete se setkat s nepříjemnými následky narušené střevní mikrobioty. Nezapomeňte mít po ruce doplněk stravy Biopron FORTE, který je určen pro náhlé situace nejen na cestách. Biopron FORTE obsahuje speciální kombinaci probiotických bakterií (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus) a probiotických kvasinek Saccharomyces boulardii doplněnou o prebiotické fruktooligosacharidy. Biopron FORTE lze použít nejen pro podporu rovnováhy střevní mikrobioty, ale také při akutních problémech, které mohou vzniknout v důsledku změny stravovacích návyků a konzumací rizikových potravin např. během cestování a grilování. Biopron FORTE je vhodný pro dospělé a děti již od 6 měsíců. Další doplňky stravy Biopron najdete na našem e-shopu za velmi příznivé ceny. 
 

Pro podporu zdraví jater Ostropestřec od Walmarku!

Ostropestřec mariánský 7000 mg FORTE ze žluté řady od Walmarku obsahuje silymarin pro podporu zdraví jater, detoxikace a trávení. Ostropestřec mariánský (Silybum marianum) je po staletí používán pro podporu zdraví jater. Doporučujeme užívat zejména v případě přetížení jater a k podpoře jejich normální funkce. Vhodný také jako součást detoxikace organismu.
 

 

 

Tento článek byl vytvořen ve spolupráci s: 

Mgr. Denisa Salvová

Absolvovala obor Rehabilitační psychosociální péče na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Působila ve zdravotně sociální oblasti jako vedoucí poraden, terapeut a lektor kurzů pro pracovníky v pomáhajících profesích. V současné době se zajímá o oblast medicíny, zdravotnictví, zdravého životního stylu a psychologie.

Protikvasinková dieta
03.05.2024

Protikvasinková dieta

Přemnožení kvasinek v organismu se netýká jen žen, ale i mužů. Kvasinkami jsou ohroženy zejména intimní partie, nicméně zasažen může být také trávicí trakt, močové ústrojí, pokožka a ústní dutina. Onemocnění se léčí prostřednictvím antimykotik, ale vhodné je podpořit léčbu také úpravou jídelníčku. Doporučuje se tzv. protikvasinková dieta, která je založená na vyřazení jednoduchých cukrů z jídelníčku. Více o dietě, kterou kvasinky opravdu nepotěšíte, vám přinášíme.

Přečtěte si více
Zobrazení: 255
Jídelníček při střevní chřipce
23.04.2024

Jídelníček při střevní chřipce

Gastroenteritida, známá jako střevní chřipka, nemá i přes své označení s chřipkou nic společného. Gastroenteritida je zánět žaludku a střev, doprovázený zvracením a průjmem, nejčastěji jako následek konzumace zkaženého či nesprávně tepelně upraveného jídla. I když jde o časté a běžné onemocnění, které obvykle probíhá bez komplikací, je dobré vědět, jak na ně. Základem léčby je dostatek tekutin a vhodná strava. Poradíme vám, jaké potraviny by měl jídelníček obsahovat, abyste byli co nejdříve opět v kondici.  

Přečtěte si více
Zobrazení: 102450
Kam nechodí slunce, chodí lékař aneb co víte o slunci?
15.05.2024

Kam nechodí slunce, chodí lékař aneb co víte o slunci?

Věděli jste, že 16. května slavíme Evropský den Slunce? Jde o den, který by nám měl připomenout, jak důležitý je sluneční svit pro naše zdraví. Vždyť už naše babičky říkaly, že kam nechodí slunce, chodí lékař, a věřte, že na tomhle rčení opravdu něco je.  

Přečtěte si více
Zobrazení: 2150
ROZHOVOR: Zdravá a naplněná žena je základem spokojené rodiny
21.08.2023

ROZHOVOR: Zdravá a naplněná žena je základem spokojené rodiny

Být zdravý, cítit se dobře, a navíc vypadat mladě a svěže, je snem snad každého z nás. Pokud máte pocit, že na to, věnovat se sami sobě, abyste se cítili v psychické i fyzické kondici, nemáte čas, přečtěte si náš článek s Mgr. Kamilou Černou, specialistkou na výživu a ženské zdraví, která svým klientkám předává funkční nastavení slučitelné s normálním životem a rodinnou pohodou. Chcete-li se naučit porozumět sami sobě, umět naplnit své potřeby a stravovat se intuitivně bez zbytečného stresu, vydejte se na cestu právě s Kamilou.

Přečtěte si více
Zobrazení: 21
ROZHOVOR: Ústa jsou branou do celého těla
27.03.2024

ROZHOVOR: Ústa jsou branou do celého těla

Pokud jste aktivní na sociálních sítích a zajímáte se o svůj chrup, možná jste narazili na instagramový profil dentální hygienistky Kláry Nové, která kromě toho, že postuje střípky ze svého života, navíc edukuje své sledující o dentální hygieně a správné péči o zuby. Dentální hygienu Klára doporučuje navštívit alespoň 2x ročně, protože krásný úsměv je jen jeden, a to ten zdravý!

Přečtěte si více
Zobrazení: 126