Fitness burgery? Ano, jde to i zdravě!

Fitness burgery? Ano, jde to i zdravě!

Publikováno: 06.08.2020

Zobrazení: 417

Šťavnatý burger neodmyslitelně patří k oblíbenému letnímu grilování. Burger si v posledních letech vysloužil čestné místo i v nabídce mnoha restaurací. Burger je ale také nezdravou fastfoodovou pochutinou, která se zdravým stravováním nemá nic společného. Jak na skvělý domácí burger bez výčitek? Kvalitní maso, dobrá celozrnná bulka, lehký jogurtový dresink a zelenina je to, co z burgeru udělá plnohodnotné zdravé jídlo. Poradíme vám, jak na to!

Historie burgerů

Původ burgerů by si rádi přisvojili mnozí, ale většinou je za domovinu burgerů označováno Německo a přístav Hamburk. Do Ameriky přivezli hamburský steak, jak se tehdy burgeru přezdívalo, námořníci a migranti. Mezi plátky chleba bylo maso vkládáno především pro snadnější a pohodlnější konzumaci. Rozšíření hamburgeru v 19.století pomohla průmyslová revoluce, kdy se objevil tzv. "fast foody" a chleba vystřídala houska. Do Evropy se hamburger dostal s americkými vojáky během druhé světové války. Oblíbenou klasikou již tehdy byl burger tak, jak ho známe dnes.
 

Burger na milión způsobů

Hamburgery dnes už nejsou jen z hovězího masa, ale i z vepřového, kuřecího, krůtího či rybího.  V nabídce jsou také burgery vegetariánské a veganské. Hamburger lze připravit na mnoho způsobů. Do hamburgeru lze dát jakoukoliv zeleninu, sýry a další potraviny včetně různých omáček, kečupů, majonéz a hořčic. Burgery tak chutnají všem, protože každý si může vyrobit burger přesně podle svých představ.
 

Burger, to je vyvážený pokrm z kvalitních surovin

Burger, potřebuje kvalitní suroviny. Ideálním masem do burgeru je libové hovězí zadní s obsahem tuku do 12 %. Raději než kupovat již mleté maso v supermarketu, nechte si maso namlet v ověřeném řeznictví. Do klasického burgeru patří rajčata, ledový salát, cibule, nakládané okurky a samozřejmě dresink. Zdravá varianta burgeru upřednostňuje namísto tučné majonézy lehké jogurty či zakysanou smetanu dochucenou čerstvými bylinkami. Doplnit burger lze také plátkem sýra, nejlépe čedarem. Chcete-li zdravý burger, na hranolky zapomeňte a burger raději doplňte zeleninovým salátem.
 

Klasický fitness burger

Ingredience na 4 burgery: 480–600 g hovězí zadního masa, nízkotučný sýr (čedar), bílá nebo červená cibule, ledový salát, rajče, nakládané okurky, celozrnná bulka, kečup, bílý jogurt nebo zakysaná smetana, sůl a pepř, koření, česnek a bylinky na dochucení dresinku.

Postup: Základem dobře udělaného burgeru je rozpálený gril. Namleté hovězí maso lehce promněte a vytvořte z něj placku, kterou opepřete. Burger solte až poté, co bude ugrilovaný, jinak maso ztratí šťávu. Mezitím si připravte zeleninu (ledový salát, cibuli, rajčata i okurky). Maso grilujte cca 4 minuty z každé strany a na závěr přidejte plátek sýra, aby se jemně roztekl. Na gril položte rozkrojenou bulku a nechte opéct. Bulku poté natřete jogurtem či zakysanou smetanou (můžeme ochutit čerstvými bylinkami nebo česnekem) a přidejte maso a zeleninu. 
 

Lehký krůtí burger

Ingredience na 4 burgery: cca 500 g mletého krůtího masa, rajče, česnek, bílý jogurt, hrst čerstvých bylinek (např. pažitka, petrželka, koriandr), rukola, olivový olej, celozrnná bulka.

Postup: Z mletého krůtího masa udělejte placku a dejte na gril. Mezitím si připravte jogurtový dip. Do jogurtu prolistujte česnek, osolte, opepřete a dejte nasekané bylinky. Celozrnnou bulku překrojte, pokapejte trochou olivového oleje a krátce na pánvi opečte řezem dolů. Poté na spodní část bulky dejte rukolu, kterou zakápněte olivovým olejem. Vložte burger, jogurtovo-bylinkový dip, plátek rajčete, opět rukolu a přiklopte druhou částí bulky.
 

Recept na domácí fitness špaldové bulky

Ingredience na 6 bulek: 320 g celozrnné špaldové mouky, 125 ml teplého nízkotučného mléka, 125 ml teplé vody, 1 vejce, 4 g instantního droždí, 1 lžička soli, sezamová semínka, olivový olej extra panenský.
 
Postup: V míse smíchejte všechny ingredience a propracujte těsto. Do těsta lze přidat různé druhy semínek (např. sezamová, lněná). Přikryjte mísu utěrkou a dejte ji minimálně na hodinu vykynout. Vykynuté těsto rozdělte na 6 částí a udělejte bochánky. Pokud se těsto lepí, podsypejte ho moukou. Bochánky naskládejte na pečící papír na plech, lehce zmáčkněte do tvaru bulek, pokapejte olejem a posypejte sezamovým semínkem. Pečte v rozehřáté troubě na 180 °C 15–20 minut.
 

Zdravé stravování podpoří Chole-Pro

Chole-Pro je doplněk stravy, který je vhodný pro ty, kteří ví, že jejich životní styl není vždy 100% zdravý a nemohou si odepřít smažené jídlo, kouření nebo pití alkoholu. Chole-Pro je vhodný také pro ty, kteří mají některé rizikové faktory, které přetěžují kardiovaskulární systém jako např. nadváha či obezita, zvýšená hladina cukru v krvi, obvod pasu větší než 80 cm nebo hypertenze. Mají genetickou predispozici pro vysoký cholesterol nebo kardiovaskulární onemocnění. Chole-Pro přispívá ke zdraví srdce a cév díky podpoře normální hladiny cholesterolu v krvi.
 
Zdravé velikonoční recepty
15.04.2019

Zdravé velikonoční recepty

Velikonoce si nikdo z nás nedokáže představit bez klasických velikonočních moučníků jakými je beránek nebo mazanec. Jak si ale užít velikonoční mlsání bez zbytečných kilogramů navíc? Máme pro vás pár zdravých velikonočních receptů, díky kterým budete mlsat zdravě a bez výčitek.

Přečtěte si více
Zobrazení: 1179
Ryby v jídelníčku podpoří zdraví srdce i mozku
03.04.2020

Ryby v jídelníčku podpoří zdraví srdce i mozku

To, že by ryby měly být součástí zdravého jídelníčku, je známá věc. Podle doporučení odborníků na výživu by se ryby měly na talíři objevit alespoň 2 x týdně. Proč je konzumace ryb tak důležitá? Ryby, a to převážně ty mořské, představují nejlepší zdroj omega-3 mastných kyselin. Omega-3 mastné kyseliny především přispívají ke správné funkci mozku a srdce. Kromě ryb najdeme omega-3 také v mořských řasách. K čemu jsou omega-3 mastné kyseliny a kde je najít, to jsou nejčastější otázky, na které vám přinášíme odpověď.

Přečtěte si více
Zobrazení: 121
Jak zdravě zhubnout
30.01.2020

Jak zdravě zhubnout

Zbavit se nadbytečných kil je přání mnoha žen i mužů. V honbě za štíhlou postavou často zkoušíme různé zázračné a často i drastické diety. Extrémní hubnutí ale může být pro organismus nebezpečné, a proto je nutné hubnout opatrně a především zdravě. Ideální je hubnout pod dohledem odborníka na výživu. Pokud ale váháte s návštěvou výživové či obezitologické poradny, poradíme vám, jak hubnout, aniž byste ohrozili své zdraví.

Přečtěte si více
Zobrazení: 379