Garance doručení do Vánoc pouze pro objednávky do neděle 16.12.2018
Aby vás netrápily ledvinové kameny

Aby vás netrápily ledvinové kameny

Publikováno: 26.09.2018

Zobrazení: 82

Jedná se o poměrně častý problém, který sužuje spoustu lidí. A také velmi bolestivý. Dostat kamínky ven z ledvin totiž nejde zrovna dvakrát hladce. Lidé, kteří už jednou ledvinové kameny měli, jimi navíc trpí opakovaně. Riziko jejich vzniku je však možné snížit pomocí jednoduchých dietetických opatření.

Co jsou vlastně zač? Ledvinové kameny vznikají ukládáním tuhých odpadních látek v ledvinách v podobě krystalků. Ty bývají nejčastěji tvořené šťavelanem (nebo též oxalátem) vápenatým. Pokud jsou ledvinové kameny menších rozměrů, ani o nich nemusíte vědět, neboť nepůsobí žádné zásadní potíže. Větší kameny však mohou zablokovat močové cesty, vyvolat velmi silnou bolest, zvracení a krvácení (krev v moči bývá jedním z nejčastějších projevů tohoto onemocnění).
 
Hlídejte si barvu moči
Hlavní součástí prevence je správný pitný režim. Tři, čtyři šálky kávy denně a k tomu malá sklenka vody k obědu skutečně nestačí na to, aby se dostatečně naředila moč, která se pak stává příliš koncentrovanou a mohou se v ní začít tvořit krystalky. To, jestli dost pijete, zjistíte snadno podle barvy moči, která by v ideálním případě měla být čirá, bezbarvá. Čím tmavší odstín, tím více tělo strádá po vodě. K naředění moči však mohou sloužit také další tekutiny, například čaje, ovocné džusy, a dokonce i pivo (ne všechno, co teče, je však vhodné, pozor na sycené a kolové nápoje a limonády, které mohou ke vzniku ledvinových kamenů naopak přispívat).
 
Vynechte špenát a fazole
Tvorbě kamenů brání také kyselina citronová, která se nachází v celé řadě druhů ovoce a zeleniny, zejména v citrusových plodech. Jejím nejbohatším zdrojem jsou citrony a limetky. Při pravidelné konzumaci citronové šťávy se už během několika dnů výrazně zvýší výkonnost ledvin a močí se začne vylučovat velké množství usazenin (proto může mít zpočátku tmavší barvu, takže se ničeho nelekejte).
Zároveň je třeba omezit potraviny s vysokým obsahem kyseliny šťavelové, jejíž zvýšený příjem vede k tvorbě ledvinových kamenů. Oxalát (aktivní forma kyseliny šťavelové) se nachází zejména ve špenátu, rebarboře, červené řepě a fazolích. Vhodné je zvážit i méně časté podávání brambor (maximálně třikrát do týdne).

Omezte nadměrné solení
Ke vzniku ledvinových kamenů přispívá i strava bohatá na živočišné bílkoviny, jako je maso, ryby a mléčné výrobky. Častá konzumace těchto potravin může zvýšit vylučování vápníku a naopak snížit hladinu kyseliny citronové v moči. Živočišné bílkoviny jsou navíc bohatým zdrojem purinů – látek, které se v těle rozkládají na kyselinu močovou a mohou podpořit vznik tzv. urátových kamenů. Jedním z hlavních rizikových faktorů je také vysoký příjem sodíku. Lidé trpící těmito potížemi by měli omezit konzumaci soli. Ta způsobuje zadržování tekutin v těle, což následně vede k produkci příliš koncentrované moči, ve které se ledvinové kameny tvoří mnohem snáz.
 
V rámci prevence můžete využít také kvalitní doplňky stravy, které obsahují komplex látek určených k dlouhodobé péči o močové cesty a imunitní systém (extrakt z kanadských brusinek, zlatobýl obecný, vitamin D). Tyto přípravky jsou volně k dostání v lékárnách a na e-shopech, a to v podobě tobolek nebo sirupu.